Skogsmiljö och Trädlära

Hugga över tillväxten - utan att det syns

2 inlägg 1468 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hugga över tillväxten - utan att det syns

Torbjörn Johnsen  
#773351 Minskad tillväxt och ökade avverkningar har ju varit ett tema i skogen den senaste tiden. Inte minst nu sedan Naturvårdsverket gått ut och flaggat för att nettolagringen av koldioxid i skogen minskar när gapet mellan tillväxt och avgång krymper. Det finns en tråd om det här: Kraftig nedgång i tillväxt i svensk skog

Jag har ägnat lite tid åt att analysera hur tillväxt och avgång redovisas i offentliga källor, inte minst från SLU/Riksskogstaxeringen. Överavverkningen på 70-talet som man kunde läsa om när jag började min skogliga karriär i början av 80-talet har försvunnit från dagens statistik. Nu ser man inte ens Gudrunavverkningarna speciellt tydligt. Vad beror detta på?

Läs mer i den här artikeln på iskogen.se: Överavverkningen som försvann



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga över tillväxten - utan att det syns

Brozzlaren  
#773386 Hur många ha har tagits i anspråk av samhällets utökade krav på nödvändig infrastruktur under de här åren? Finns det någon beräkning på det?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).