SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Tallskydd - återbesök bland mekaniska viltskydd 2022

2 inlägg 3961 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tallskydd - återbesök bland mekaniska viltskydd 2022  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#769011 Skogsforum har haft förmånen att få följa plåtföretagaren och skogsägarens Johan Larssons resa med att ta fram och lansera sitt mekaniskt viltskydd "Tallskydd" på marknaden. Ur den egna frustrationen över oöverstigliga älg- och viltskador föddes idén till något som kunde stoppa älgarnas framfart. Kanske var det teorierna om att frystejp på toppskotten stoppade betningen som fick Johan att tänka viltskydd i plåt? Efter att drygt 30-40 olika varianter av plåtskydd har testats under utvecklingsfasen anser Johan nu att han har hittat modellen. Den är nu också utprovad under snart tio växtsäsonger och Johans tallföryngringar visar att skyddet verkligen fungerar.

1661888044_p1110664.jpeg


Räddad Gudrunföryngring
Vi tittade på ett område som jag besökte första gången hos Johan hösten 2018. Beståndet, som föryngrades med tall efter stormen Gudrun blev helt sönderbetat. Efter att Johan använt plåtskydd på toppskotten under några år började det se riktigt vettigt ut. Hösten 2018 hade tallarna rejäl fart på höjdtillväxten. Nu, i augusti 2022 har tallarna passerat älgsäker höjd med god marginal och de växer så det knakar. Kvar på en del stammar sitter det fortfarande ett och annat plåtskydd men det var flera år sedan någon nådde upp till toppskotten.

- Normalt sett så tar man ju ner tallskydden när toppen kommit högt nog, säger Johan. De kan återanvändas och bidra till att skydda nya planteringar. Anledningen till att Johan låter dem sitta kvar är för att utvärdera vad som händer med bortglömda tallskydd. Att se om de ramlar av eller om de växer in i stammen.

-Så här långt verkar det inte finnas någon risk för att de ska växa in och bli övervallade, säger Johan. Allt eftersom stammen blir grövre öppnar sig skyddet och ramlar så småningom ner. Till skillnad mot plast så har plåt en begränsad livslängd när den hamnar på marken. Men det är som sagt inte meningen att lämna dem kvar utan att istället återanvända dem.

1661887936_p1110677.jpeg


Fyra växtsäsonger till brösthöjd
Ett annat område med yngre plantor tittade vi på våren 2020. Det var tallplantor som sattes i backen i maj 2019. Efter första växtsäsongen satte Johan på tallskydd på topskotten under hösten 2019. Jag fotograferade småtallarna i maj 2020 och de såg fortfarande lite späda ut då. Nu, i augusti 2022, har tallarna vuxit fyra säsonger varav tre med tallskydd monterade. Johan hade en tumstock i bilen och mätte in de högsta plantorna till mer än 1,4 meters höjd. Nästa år passerar de flesta plantor brösthöjd och efter ytterligare ett till två år har de kommit över två meter och då slutar Johan att skydda med tallskydd. Det här innebär att tallskydden behöver användas under 4-5 växtsäsongen under växtsvenska förhållanden.

1661887936_p1110698_(1).jpeg


Lång period för applicering
Tallen sträcker sina toppskott tidigt under växtsäsongen och är därmed också klara med höjdtillväxten tidigt under sensommaren. Det innebär att Tallskydden kan appliceras tidigt och därmed finns en lång period för att jobba med viltskyddet innan man är inne i vinterbetes-säsongen. Det finns inte så mycket studier gjorda med jämförelser mellan olika typer av viltskydd. Jag har sett ett exjobb där Tallskydd och Trico jämfördes i en tallplantering. Resultatet visade att skyddet var näst intill 100-procentigt för båda behandlingsmetoderna och det är väl ungefär där jag tycker mig se erfarenheterna som diskuteras här på Skogsforum också. En fördel som ofta framhävs med Tallskydd är att det är väderoberoende. Det går att applicera i alla typer av väder utan att det får någon påverkan på effekten.

Här finns en video från mitt senaste besök hos Johan och hans tallföryngringar. I slutet refererar han till sitt mässdeltagande på Elmia i somras och responsen som han fick där. Jag frågade honom vilka frågor han fick och jag tänkte att det kan vara intressant att diskutera dem här. En av de vanligaste frågorna är givetvis vad det kostar. Jag tittade på Tallskydds sajt och där är priset 2,39 kr/st ex moms. Det innebär att man hamnar på en engångskostnad på 4 780 kr om man vill skydda 2000 plantor per hektar. Skydden hänger sedan med under hela skyddsperioden men de måste flyttas upp varje höst under 4-6 år (i södra Sverige).

Är det ett konkurrenskraftigt pris om man jämför med att spruta plantorna i lika många år?

Vilka erfarenheter över tidsåtgången för att montera tallskydd har ni som har testat? Hur är det jämfört med tiden som går åt att spruta? Andra fördelar eller nackdelar med Tallskydd jämfört med annat viltskydd?

En av de mest positiva sakerna vi diskuterade när jag träffade Johan är att tallföryngringarna bevisligen ökar kraftigt i omfattning i Götaland. Det innebär i sig att betestrycket minskar tack vare att foderutbudet ökar. Ju fler som odlar tall desto mindre skador från älg och annat vilt?

Prolepsis
I tallplanteringen som gjordes 2019 upptäckte vi en hel del proleptisk skottskjutning. En del av tallarnas anlagda knoppar som ska börja växa nästa år hade börjat växa redan nu. Men enbart sidoknopoppar. I självföryngringen på andra sidan vägen fanns inte ett enda proleptiskt skott. Det finns en egen tråd om detta problem och ni får gärna bidra med innehåll om ni har likande problem i era tallplanteringar.


Här finns en video från mitt senaste besök i Johan Larssons tallungskogar:





   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - återbesök bland mekaniska viltskydd 2022

Knagge  
#769121 Jag har använt tallskydd sedan förra skogselmia . Då köpte jag ca 2500.
Jag flyttar upp dom första veckan i augusti innan älgflugorna kommer.
Jag har plockat väck ca 750 där tallarna är älgsäkra.
Jag sätter bara på 3 m förband där jag ser att viltet inte betat tallarna.
Hos mig är det som viltet går bara vissa stigar och vid stigarna måste man sätta tallskydd på alla tallar.
Jag har med sekatör och klipper sprötkvist när jag ändå flyttar upp tallskydd.
Man måste använda handskar annars skär man sig.
Jag har en del tallföryngringar som är så täta så jag har klarat mig utan skydd .
Men i vissa områden där viltstigarna är täta är jag tvungen att använda något skydd. Tallskydd är dyra men jag har inte misslyckats där jag använt dem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).