Skogsmiljö och Trädlära

Dokumentär om insekterna som försvann

22 inlägg 4434 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

anersimyra  
#768691 Den tyska undersökningen från 2019 anger att en uppskattad mängd insekter som flyger inom rotorbladens räckvidd är ca 24.000 miljarder och att ett uppskattat dödstal är ca 1200 miljarder men utifrån denna beräkning kan man inte dra några slutsatser huruvida dessa insekter påverkas på populationsnivå. För att kunna dra några säkra slutsatser måste man enligt forskarna först ta reda på vilka andra faktorer som påverkar insektsbeståndet på populationsnivå för att få något att jämföra emot. I övrigt är enbart trafiken forfarande en oändligt större orsak till insektsdöd än vindkraften.

Användarvisningsbild

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

Vildmark  
#768705 man kan göra mycket för insektslivet. Spara gamla sälgar,ekar och solbelyst ved med mera. Gräv fram sanden i en solig slänt, steklar och diverse humlor trivs där. Spara nässlor eller klipp ner dem i intervaller så alla stadier finns, lämna en del av gräsmattan oklippt och låt klövern blomma, anlägg en damm. Spara högar med ris och stenar som ger fina gömslen. Själv har jag byggt några ekoxe komposter.

Avatar Fallback

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

skogaliten  
#768732 i år har det varit nästan otäckt där vi bor: inga hästflugor/bromsar, inga stickande myggor, ingen knott, inga flugor. Torrt som f-n, hela vintern och sommaren. Svalor och flugsnappare i normal omfattning.

Om man kombinerar faktorer som pesticider i jordbruket, ökande vindkraft med större snurror på högre höjd, många bilar, robotgräsklippning, granåkrar, minskande naturbetesmarker, färre lantbruksdjur, ett antal torra somrar och några fler faktorer, så går det sannolikt att förklara att insekterna minskar.

Så vilka faktorer ska vi försöka påverka?

Vi ökar mängden naturbetesmark, och har vallar med många blommande arter, ökar mängden blandskog, skapar gläntor, och lämnar delar av gräsmattan oklippt. Pesticider använder vi inte, KRAV-anslutna som vi är.

Men det vi gör på gården är bara en droppe i havet.

Jag tror att det är dags att ta minskande insektspopulationer på mycket stort allvar.

Insekterna är basen i näringsväven. Förutom som föda åt många arter, så behöver även växtätarna pollineringen, och insekterna behövs för att bidra till nedbrytning av växtmaterial.

Avatar Fallback

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768978 Fler än jag som fått intryck av att älgflugorna är färre i år? Jag har bara fått en på mig sen mitten av augusti. Däremot verkar antalet fästingar vara normalt.

Avatar Fallback

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769041 De kommer nu när vi haft de första kalla nätterna. Första frosten här brukar knäcka knotten och få igång älgflugorna.

Avatar Fallback

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

Elmhult  
#769195 Fick soppatorsk på traktorn i helgen. Ingen brist på älgflugor i södra Halland. 🚜 🤬 🌳

Avatar Fallback

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769197 Dåligt med knott o mygg i år (torrt), men fästingar är som vanligt och de först älgflugorna dök upp tidigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).