Skogsmiljö och Trädlära

Dokumentär om insekterna som försvann

22 inlägg 4407 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dokumentär om insekterna som försvann

Fredrik Reuter  
#768022 Igår sände SVT en fransk dokumentär som översatt till svenska heter Massmordet på insekterna. Det kanske många äldre eller medelålders människor upptäckt att antal insekterna minskat på vindrutan de senaste åren, visar sig stämma enligt en tysk studie. Det handlar om bekämpningsmedel i lantbruket som innehåller neonioktinoider.

Neonikotinoider är ett växtskyddsmedel som effektiv och inifrån själva växten, skyddar växten mot olika typer av angrepp från bl.a. insekter. Insekter som får i sig medlet dör av utmattning orsakat av muskelkramper.

Dokumentären, som finns på SVTPlay, tar upp att växtskyddsmedlet är trolig orsak till en massutrotning av insekter. Eftersom medlet använts sedan 90-talet så har det hunnits spridas till hela världens lantbruk och skapat en massdöd av insekter. Medlet sprider sig också lätt i vatten och sjöar i Japan har visats fått helt nya ekosystem efter att medlet hamnat i sjön.

Vidare visar forskare i Italien att medlet använts, delvis helt i onödan, som förebyggande behandling. Bönderna har fortsatt köpa medlen av en effektiv kemi-industri som med en stark säljarkår och en stark lobby som enbart betalt forskning som talat för medlet. Detta har mynnat ut i forsningen drunknat i studier som påvisat att medlet är bra och forskare som trotsat detta har utsatts för smutskampanjer enligt dokumentären.

Sevärd dokumentär för den intresserade och frågan är, har du sett en minskning av insekter de senaste decennierna? Och vad tror du om detta i så fall?



   TS
Avatar Fallback

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768048 Som hojåkare så var man van att få en del feta saker på hjälmen.
Händer mycket sällan numera.
Tror torra somrar också spelar roll.

Avatar Fallback

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

holmesö  
#768050 Färre betesdjur kan nog vara en del i det hela.
Insektsmedel har väl använts mest i jordbruksbygd så i mellanbygd och skogsbygd borde det ha påverkat mindre.

Användarvisningsbild

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

Göt  
#768063
holmesö skrev:Färre betesdjur kan nog vara en del i det hela.
Insektsmedel har väl använts mest i jordbruksbygd så i mellanbygd och skogsbygd borde det ha påverkat mindre.


Är min upplevelse av det hela flera bondgårdar med djur är ju lika med miljontals med flugor, bor i skogsbygd och relaterat minskningen av fränst flugor till avsaknaden av djur och lagårdar

Användarvisningsbild

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

T Landström  
#768066 Gick en dokumentär för flera år sedan på SVT som hette "MANDELBLOM, KATTFOT OCH BLÅ VIOL"
Minns inte riktigt men har för mig att det tog upp detta med minskande insekter... I den trodde dom att en del hängde ihop med jordbruket då de tog fler skördar med gräs och det gjorde att floran på slåttervallen minskade och det påverkade insekterna...

Användarvisningsbild

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

anersimyra  
#768087 Jag har sedan tidigt sjuttiotal hållit på med att samla och på senare år även fotat dessa och minskningen de senaste trettio åren är åt det extrema hållet. Jag pratade i helgen med en lantbrukare som har en typ av vallodling som innehåller en stor mängd olika gräs och blommor och hans omdöme om de rena gräsvallarna var att de är i stort sett sterila. Tråkigt nog, men inte oväntat så noterade jag under juli och augusti att även den gräs och blomrika vallen innehöll tämligen få individer men framförallt mycket få arter. I barrdominerad skog så ser man främst några få arter av gräsfjärilar men två arter av blåvingar kan flyga i stora mängder där det finns gott om ljung. Växer åkertistel i varma lägen i skogsgläntor så utgör dessa tistelbestånd en viktig näringskälla för många fjärilsarter och dessa bestånd är alltid välbesökta under juli augusti.

Användarvisningsbild

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

anersimyra  
#768088
anersimyra skrev:Jag har sedan tidigt sjuttiotal hållit på med att samla och på senare år även fotat insekter och minskningen de senaste trettio åren är åt det extrema hållet. Jag pratade i helgen med en lantbrukare som har en typ av vallodling som innehåller en stor mängd olika gräs och blommor och hans omdöme om de rena gräsvallarna var att de är i stort sett sterila. Tråkigt nog, men inte oväntat så noterade jag under juli och augusti att även den gräs och blomrika vallen innehöll tämligen få individer men framförallt mycket få arter. I barrdominerad skog så ser man främst några få arter av gräsfjärilar men två arter av blåvingar kan flyga i stora mängder där det finns gott om ljung. Växer åkertistel i varma lägen i skogsgläntor så utgör dessa tistelbestånd en viktig näringskälla för många fjärilsarter och dessa bestånd är alltid välbesökta under juli augusti.

Avatar Fallback

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

Sommar  
#768102 Vet att det kan låta apart eller ses med ironi, men en hel del krut läggs i Stockholm på att skapa mångfald. Nya byggen börjar poppa upp med gräs på taket (till exempel i Barkarby) där mångfald skapas, system där regnvattnet från gräset på taket leds till bevattning av trädgårdar. Inte mer än rätt att även städer bidrar till mångfald. Antalet naturreservat är också stort. Dock lite lömskt, har hört att en del träd är så uppätna att de riskerar att ramla över besökarna.

Avatar Fallback

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

Elmhult  
#768641 Insekterna är som sagt borta. I år hade vi knappt knott.
Det är väl som nämnts att landsbygden rensats på små jordbruk, granöknar överallt och jag kommer ihåg hur det börjades med insektsmedel när jag var liten. Det var något nytt och effektivt. Bönderna blev glada.

När jag körde motorcykel i början på nittiotalet hade man alltid hjälmen full av insekter. Lampan likaså. Kommer ihåg någon särskilt envis insekt jag inte kunde få bort från visiret. Fick byta visir.
Nu kan man köra flera mil utan visir utan någon större risk att man blir torpederad i ansiktet av nåt flygfä.

Kommer även ihåg på sjuttiotalet, när jag var liten, att om man hade gul tröja på sig blev man helt bombarderad av nån sorts liten svart fluga. 🌳

Vad jag funderar på är vad som händer.... Vi bodde i ett tropiskt "shithole-country", som Trump så fint uttryckte det, i några år. Där ger dom ju absolut fan i nästan allt för att rädda miljön. Men herregud va mycket kryp dom har. Det tar ju aldrig slut. Varför har inte dom raderat alla insekter? Har vi känsligare miljö i Europa? Eller var den tidigare mängden insekter en temporär ökning från normalt? Vi människor lever för kort tid för att göra en vettig uppskattning av vad som är normalt kanske 🤔

Jag har ju djur och flugor är det ingen brist på iallafall.

🌳

Avatar Fallback

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

jannee  
#768644 Håller helt med Elmhult i ALLT vad han skriver.
Har själv några köttdjur vilket gjort att vi har lite med insekter, mest då flugor men tydligen även lite annat smått och gott.
4 sval-par har i alla fall fött upp några ungar, m.a.o gott om svalor har det i alla fall varit.
Finns också en hel del andra småfåglar, märks om inte annat runt de vattenbaljor vi har stående lite varstans.
Pratades i våras om en ordentlig gentingsommar, inte sett en geting, däremot har vi aldrig haft så mycket med humlor något år.
Dagmyggor kan man märka av, dock inga varken knott eller nattmyggor, å andra sidan har vi inte ens fått 50 mm regn sedan en tidig snösmältning..

Avatar Fallback

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

Elmhult  
#768647 Just det. Svalor har jag. Inte lika många som förra sommaren men det brukar variera. Likaså fladdermöss.
Ska plantera ängsblommor på ett hektar till nästa vår för att förhoppningsvis hjälpa till. Något jag bekostar själv förstås.

Avatar Fallback

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

Ekman  
#768649
anersimyra skrev:Växer åkertistel i varma lägen i skogsgläntor så utgör dessa tistelbestånd en viktig näringskälla för många fjärilsarter och dessa bestånd är alltid välbesökta under juli augusti.


Pga tidsbrist har jag inte putsat eller gräsröjt där jag brukar men det har varit en riktig bonus att i gengäld ha en massa åkertistel. Riktigt häftigt att sätta sig på huk mitt i ”skräpet” och lyssna och titta. Fjärilar, små och stora humlor och bin ser jag mest. Hade ingen aning om vilket drag det blir när det blir mer än enstaka tistlar 😁
Rekommenderar alla som har möjlighet att lämna en remsa med tistlar varje år när putsen ska fram.

Avatar Fallback

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

r93  
#768652 Undrar om robotgräsklipparen påverkar?

Numera hinner ju inget blomma i folks gräsmattor

Avatar Fallback

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

Elmhult  
#768656
r93 skrev:Undrar om robotgräsklipparen påverkar?

Numera hinner ju inget blomma i folks gräsmattor


Och inga hemmafruar som odlar stora blomprakt som förr heller... Mer öken...

Användarvisningsbild

Re: Dokumentär om insekterna som försvann

svampbob  
#768660 1200 ton insekter som krossas av vindkraften varje år bara i Tyskland. Det påverkar garanterat ekologin plus att samma snurror är den största dödsorsaken hos rovfåglar.
Det är bara att titta på de stora förändringarna i Yellowstone sedan vargarna återetablerades så förstår man hur mycket detta kommer att påverka i längden.
https://t.co/1ggHZ6HS5V


Evidence from literature confirms that migrating insects select fast air streams above the turbulent
surface layer of the atmosphere for the purpose of efficient displacement to breeding grounds. Wind
farm developers select sites with strong winds and install high towers with rotors just above the
surface layer in order to optimize the energy output of their wind turbines. As a result of this
coincidence, large numbers of flying insects can be expected in wind farms.
Model calculation of the amount of insect biomass that traverses wind rotors during operation
provides a first estimate of the order of magnitude of 24,000 tons of insects crossing the German
wind park throughout the summer season. Based on conservative model assumptions, five percent of
the insects flying through a rotor could be actually damaged. The related loss of 1,200 tons per year
since more than fifteen years could be relevant for population stability.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).