Skogsmiljö och Trädlära

Rovdjursfejden sätter fingret på konflikten om varg

13 inlägg 4888 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rovdjursfejden sätter fingret på konflikten om varg

Fredrik Reuter  
#767284 Rovdjursfrågan och speciellt frågan om vargen kan vara en djupt infekterad fråga i Sverige. SVT har i programserien Den stora rovdjursfejden, som förövrigt finns på SVTPlay och länkas här nedan, försökt gått på djupet i frågan om våra rovdjur och speciellt vargen.

Stad mot land, jägare mot rovdjursaktivister och riven tamboskap. Listan över konflikthärdar när det kommer till vargen kan göras lång. SVT gör ett seriöst och digert försök att komma till roten med varför det idag finns en konflikt när det kommer till främst vargen.

I programserien är en röd tråd att få följa den av EU-kommissionen utsända medlaren i Sverige - Bernard Le Roux. Han har medlat runt om i världen i många konflikter men säger att rovdjursfrågan i Sverige är den svåraste hittills. Anledningarna till detta kan vara att intressesfärerna inte tas på allvar och att frågan om främst varg är nedärvd sedan många generationer.

Serien vandrar fram och tillbaka mellan olika åsikter och försöker ge en djupare bild av den komplexa frågan. Genom detta är den väl värd att titta på om du inte redan gjort det. En intressant del är att det kan finnas en stad/land struktur där människor på gles- och/eller landsbygd inte tas på allvar i dessa frågor. Å andra sidan finns en majoritet i Sveriges riksdag om att antal vargar i Sverige bör minska. Även detta kan vara en nedärvd fråga samtidigt som att just vargen gått från i princip 0 till 460 i antal på bara 42 år.

Dagens Nyheter valde under sommaren att spinna vidare på frågan. En del av vinkel här var att Sverige, trots stor landareal per capita har förhållandevis lite varg. Vi hamnar långt efter länder som Tyskland (1500), Italien (3200), Spanien (3000), Ukraina (2500), Rumänien (2500) och Polen (1200).

Har du sett serien på SVT? I så fall, vad tyckte du? Ovanstående är bara ett axplock ur serien, du kanske hittade något annat ur serien som du anser diskussionsvärt?

Om du inte sett den så kan du göra det direkt: https://www.svtplay.se/video/35939177/d ... g-konflikt



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rovdjursfejden sätter fingret på konflikten om varg

Ove Lindberg  
#767296 Ett av problemet är att ca 35% av Sveriges yta ska hålla hela stammen av Varg.

Användarvisningsbild

Re: Rovdjursfejden sätter fingret på konflikten om varg

JerryH  
#767300 Läste något om nån spansk professor, eller något liknande, som inteförstod vargdebatten i Sverige, de har ju många fler i Spanien. Och om Sverige vill minska stammen så vill andra länder öka den o i Spanien så har man fredat den helt sedan förra året.

Men det är ju inte så att mark o djurägarna i Spanien jublar över att det springer en massa vargar där:

Citat: "I Spanien finns omkring 2 500 vargar. Varje dag dödar de ett 40-tal kor, får, getter och hästar. Per år rör det sig om sammanlagt 14 000 djur, uppger siten SUR in English."

https://www.surinenglish.com/spain/wolf ... 26-nt.html

(Visst, en källa är inte mycket att gå på, så kan ju inte garantera siffran 14.000)

Så det handlar kanske mer om att djur o markägare är mer högljudda i Sverige än i andra delar av Europa och inte blivit överkörda av politikerna, än.

Användarvisningsbild

Re: Rovdjursfejden sätter fingret på konflikten om varg

Fredrik Reuter  
#767302 Ja, det är frågor som dessa som gör dokumentären på SVT så pass intressant. Tycker den är bra.
Fast att Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland tar de inte upp (om det nu stämmer det som Göran Örlander en gång sa).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rovdjursfejden sätter fingret på konflikten om varg

halvproffs  
#767304 Är det inte ävenså att den skadinaviska vargen är betydligt större än den i södra och mellersta europa och därmed en mycket större hot mot tamboskap och vilda djur så att jämförelsen haltar rejält.

Användarvisningsbild

Re: Rovdjursfejden sätter fingret på konflikten om varg

Fredrik Reuter  
#767306 Ja, kanske. Men den som det finns 1500 av i Tyskland verkar lik vår varg med hannar upp till 50 kg.
Tittar man på statistik så verkar den svenska vargen vara lite mer effektiv på att döda tamboskap, ca 0,7 dödad tamboskap per varg och år (2020). Tysklands varg har typ 0,6 dödad tamboskap per varg och år. Ref: https://www.dbb-wolf.de/wolf-management ... statistics.

Fast det verkar som att statistik över angrepp av varg haltar i Sverige, speciellt angrepp utan dödlig utgång. Alternativt är det som det står i länken ovan att angrepp tenderar att avta bara bonden (till fåren, det är mest får) har vetskap om att det är varg i området och kan motverka med åtgärder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rovdjursfejden sätter fingret på konflikten om varg

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767377 Jo, man kan ju processa allt jaktbart älgkött till björn-, järv-, korp-, örn- och vargspillning istället för till människoföda. Här ställer ju mer än ett jaktlag in älgjakten numera.
Demokrati är felhanterad när man anser att en majoritet (strax över 50%) tar sig rätt att påtvinga minoriteter livs- och kulturförändringar som är markanta. Det uppfattas av närmsta berörda som ÖVERGREPP. Saken är ju att det främst är ett fåtal aktivister som har erövrat den sk demokratiska maktens inflytande. Det är verkligen samma sak som när en busslast med miljöpartister lagt ner kärnkraften och vi nu eldar 70 kbm olja i timmen i Karlshamn för att det är effektbrist. När det är över plus 20 i mitten i augusti.

Användarvisningsbild

Re: Rovdjursfejden sätter fingret på konflikten om varg

Raggarö  
#767412 Serien var bra, jag tittade igenom alla avsnitt i ett svep.

Det fanns en sak som störde, REMA-åklagarnas snyftande samt presentation av de för åklagarna lyckade målen - Inte ett ord om t.ex. "Lillhärdalsfallet" eller "Västmanlandsfallet" (Karl Hedin väntar iofs ännu på avslut,) otroligt långdragna historier av oskickligt beteende av REMA, NOA, insatsstyrka och polis.

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Rovdjursfejden sätter fingret på konflikten om varg

svampbob  
#782747 Nu har vargen gjort bort sig och tagit fel byte.

"In September, a thirty year-old pony named Dolly, who happened to belong to loathsome EU Commission President Ursula von der Leyen, was found dead with grievous injuries. Today, we learn that genetic tests have established that Dolly’s killer was a wolf – and not just any wolf, but the notorious livestock hunter known as GW 950m, a member of the so-called Burgdorf Pack.

Von der Leyen’s party, the EPP, had already taken up the question of whether limits should be imposed on the growing European wolf population. Upon receiving this news, though, she announced that her commission will review the protected status that wolves enjoy in EU member states."

Användarvisningsbild

Re: Rovdjursfejden sätter fingret på konflikten om varg

LiteNyfiken  
#782751 Jag kunde inte låta bli att skratta högt. Om det sen beror på fantastisk öl på en uteservering, eller politiska skäl, vet jag inte.
Ursula " -Är det Sveriges Överbefälhavare?"
ÖB "-Ja?"
Ursula "-Jag rekvirerar 20 ARCHER, nu jävlar ska vargarna dö.'
ÖB "-Jag vet inte."
Ursula "-Dö, skicka ARCHER."

Användarvisningsbild

Re: Rovdjursfejden sätter fingret på konflikten om varg

JörgenO  
#782758 Ett tips i all välmening… när jag läser ett citat som
” loathsome EU Commission President Ursula von der Leyen”
Så blir jag lite nyfiken på källan. Känns inte som nån av de mer etablerade nyhetskanalerna… men eftersom källhänvisning saknas så kanske det är säkrast att sortera in det i tokstollefacket?👍

Användarvisningsbild

Re: Rovdjursfejden sätter fingret på konflikten om varg

svampbob  
#782767
JörgenO skrev:Ett tips i all välmening… när jag läser ett citat som
” loathsome EU Commission President Ursula von der Leyen”
Så blir jag lite nyfiken på källan. Känns inte som nån av de mer etablerade nyhetskanalerna… men eftersom källhänvisning saknas så kanske det är säkrast att sortera in det i tokstollefacket?👍


Eller så provar du att googla "ursula von der leyen pony wolf"

https://www.faz.net/aktuell/gesellschaf ... 14538.html

Användarvisningsbild

Re: Rovdjursfejden sätter fingret på konflikten om varg

JörgenO  
#782771 Tack för länken men det var inte ens rätt språk 🤣 🤣 🤣 .
Jag vart mer nyfiken på källan till texten du klippte in då loathsome (avskyvärd) vanligen inte används som epitet i nyhetstexter av någorlunda seriösa media.
Själva sakfrågan är av ringa intresse för mig.
Hoppas du förstår min poäng så behöver vi inte bråka/tjafsa 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).