Skogsmiljö och Trädlära

Rätt att dränka skog ?

7 inlägg 3050 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Rätt att dränka skog ?

Sture Andersson  
#764898 Är det rätt att dränka skog på torvmark , vi får till oss att vi ska ha så mycket skog som möjligt för att binda kol .
Men nu läser man allt oftare om att dom diken våra föräldrar och farföräldrar grävt för att få skogen att växa ,nu fylls igen och produktiv skogsmark dränks ,och det är ju inte bara skogen på torvmarken som dränks utan även angränsande marker i många fall betydligt mer mark .
I Finland har jag läst om att dom kör ut aska på torvmossarna för att få skogen att växa bättre så det binder mer kol .
---
En annan fråga mycket mark görs i dag om från skogsmark till betesmark ,kan det vara vettigt?
----
Marker täcks i dag av solceller lite varstans ,samtidigt har vi hur mycket lediga tak som helst ,om jag fick bestämma skulle det inte få byggas en padel hall utan solceller.

TS
Användarvisningsbild

Re: Rätt att dränka skog ?

svampbob  
#764901 Det är inte bara skogsbruk som vi ska sluta med utan även allt jordbruk.

https://twitter.com/RTE_PrimeTime/statu ... MMgrOw0yTA

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764912 Vi har utdikningar och sjösänkningar som varit i det närmaste meningslösa och de bör återvätas. Vi har dikade torvmarker som tappat kraft som behöver underhåll. Vi har utdikningar och sjösänkningar på sulfidjordar som omgående behöver återvätas. Kort sagt finns det hela skalan, en hel del våra förfäder gjorde blev bra men inte allt, när det blev fel så bör det åtgärdas. I Kronoberg har det gjorts någon lyckad sjöhöjning där ett illa fungerande kärr åter har blivit en fisksjö. Utmed norrlandskusten återställs en sjösänkning på sulfidjord som i närmare hundra år läckt tungmetaller och försurat nedanstående vattendrag.

När det gäller omställning från skog till åker så har jag för mig att det planteras igen långt mer än 10ggr så mycket som det odlas upp. Skillnaden geografiskt är enorm, igenplanteringen sker i skogslänen och uppodlingen sker i jordbrukslänen.

När det gäller solcellsanläggningar i stor skala så räcker inte tak långt. De stora anläggningarna som projekteras är på 100ha eller mer, de största taken i Sverige är möjligen på uppåt 20ha och det är för lite på vart ställe. Lite som att jämföra en husbehovssnurra på tomten med ett 350m vindkraftverk, förutsättningarna är inte ens lika.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764919 Sådana här behjärtansvärda projekt är tagna helt utanför sina proportioner. Att vi bönder i Sverige ska ”lägga ner”, proppa diken och öht hålla med spelplan för massa skattefinasierade rewilderingutbildade aktivister. Har dom slutat med jordglob i skolan? När denna bygg-, låne- och konsumtionsfyllefest är över kan vi diskutera vad som skadar vårt lands miljö mest. Motorvägar, vindsnurror, betongghetton och byggande på världens fetaste vetejordar.

jannee  
#764931 Vad vi än gör idag kommer eftervärlden att anse det vara fel, ja likadant som vi anser att våra förfäder ha gjort.
Hur du än gör kan du ALDRIG återskapa det som en gång gått förlorat, förändring kan du göra om det sedan är bra eller dåligt kommer eftervärlden att bedöma.
Däremot om du INGET gör kommer naturen på sikt att återskapa en miljö som på sikt kan bli något liknande som vi hade INNAN vi gjorde våra åtgärder.
Ett kanske dumt ex är en bit asfalterad väg vi har i vårt närområde.
Är ca 50 till 60 år sedan den övergavs, ingen har över huvud taget nyttjat den till något, inte ens kört på den.
I dag har naturen undan för undan återtagit vägen, björkar växer rakt igenom asfalten men även granar växer i kanten på asfalten, OCH den gula mittlinjefärgen finna kvar.
Man kan se den om man skrapar bort mossan.

Användarvisningsbild

machonisti  
#764932 En driven byapolitik som tänkt och bränt pengar tills krutet tagit slut. Finns en väg i min närhet som verkar gå mot samma mål.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#764934 Gamla halvsovande dikningsföretag löser nog återvätningen av sig självt.
Stora sprängda stensatta kanaler börjar rasa igen och det kostar miljonbelopp att åtgärda problemet.
Ser rätt många områden där ingen orkar ta tag i situationen och ibland använder man sig av klimatet som en orsak att inte göra något alls.. 😉

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).