Skogsmiljö och Trädlära

2022 ett nytt 2018 ?

24 inlägg 4540 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764639
Sjögården skrev:Alla regn 2022 har kommit västerifrån.
Då blir det inget kvar till oss.
Och det syns och märks.. 😉

Här på västkusten har vi ju snott allt vatten från er på östsidan. Inte en tillstymmelse till torka här ännu 😀

Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

ananders  
#764648
r93 skrev:
Sjögården skrev:Bor i norra Kalmar län.
Tror inte det kan ha kommit mer än 60 mm sedan påsk och i den här värmen..
Gladhammar,min närmaste SMHI station har varit varmast i Sverige många gånger denna sommaren.
Var inte varmast i går men ändå mätte stationen högsta temp någonsin.
Fick en nästan normal förstaskörd på vallen men det blir nog inte mer .
Spannmålen är tyvärr helt körd, och det lilla som finns tar hjortarna och grisarna nu.
Inte första gången det blir så här och inte heller den sista, det är bara att vänja sig.
Hade man inte varit ärkesnål och lagrat från ifjol hade stressen kommit krypande nu .
2018 hägnade vi in 25 ha skog och det har vi inte gjort ännu… 😉


Ok, ja norra länsdelen brukar väl vara torr?

Efter en vecka i västra Skåne så är man imponerad över spannmålet, det ser väldigt bra ut för ett otränat öga.

@ananders har väl koll på jordbruket i Skåne tror jag? Ser det bra ut?


Runt Kristianstad är vi iallafall långt ifrån hur läget var 2018. Det var lite kritiskt andra halvan av maj när rapsen nästan blommat över. Men vi fick regn i rätt tid för att rapsen skulle mata baljorna och spannmålen skjuta ax. Grödorna ser väldigt bra ut ljust nu, så nu får man bara hoppas att veten och kornet håller rätt kvalité så det inte blir foder av allt. Tror vår raps och spannmålsskörd hamnar över vårat 5 års snitt. Vår vallskörd har resulterat i två bra skördar så här långt så jag tror vi fått tillräckligt med grovfoder på jobbet.

Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

Sjögården  
#764685 Det är bara att konstatera att livet är inte rättvist ..
Eller också är det det det är 😉

Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

halvproffs  
#764712 Är långt ifrån som 2018 års torka här. Var torrt nu efter 34grader i skuggan i förrgår. Igår ramlade det ner 35mm vatten så nu känns det bra!

Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

Mosstorpet  
#764886 Nu vart jag tvungen att göra något åt torkan.
Våra trädgårdsland orkar inte mer.
Drog igång elverket och pumpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764902 Här i Södra Östergötland har gräset torkat på på norrsidan
av huset. Aldrig sett detta tidigare!
Vår borrade brunn har också dålig flöde:(

Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

svampbob  
#764906
Mosstorpet skrev:Nu vart jag tvungen att göra något åt torkan.
Våra trädgårdsland orkar inte mer.
Drog igång elverket och pumpen.


Smart att spara dagvattnet. Jag blev för några veckor sedan erbjuden en 22 m3 glasfibertank men tackade nej. Vi har iofs ingen torka här men det hade varit smart att spara dagvatten.

Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

Mosstorpet  
#765607 Nu har det kommit 7 ynka mm regn , på jag vet inte hur länge 😱 . Men ca 4m3 har det blivit i tanken 😀. Var tvungen att åka upp till Värmland för att se lite vattenpölar. O där regnar det 90-100 mm på ett dygn. Väl bra när man ska på Gammelvalan i Brunskog. Ändå som ni har fått en hel del regn i Värmland tyckte jag det var gott om granbarkborreträd både här och där 🌲 .

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2022 ett nytt 2018 ?

Sjögården  
#765610 Vallskörden se ut att torka bort för gott nu.
Betet räcker till på ” nåder”.
Spannmålsskörden kommer att bli halv, i bästa fall.
Fyller på i slaktlistan vartefter.
Men ser mycket värre ut i Italien,Spanien,Portugal, Kalifornien, Grekland och i Ukraina sitter tröskförarna i skyddsväst och med hjälm.
Och hela byar och samhällen är utan dricksvatten i delar av världen
Känns som vi har större problem i världen än att börsen har fallit och räntan stiger.
Är lite bekymrad över att det går så fort nu, och att vi inte orkar tänka strategiskt och långsiktigt.
Börjar väl bli lite gubbsur.. 😉 👎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).