Skogsmiljö och Trädlära

Granbarkborresvärmning 2022

11 inlägg 3095 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Granbarkborresvärmning 2022

Torbjörn Johnsen  
#757311 Jag lägger upp en tråd där vi kan hålla koll på barkborrarnas framfart under det här året (2022). Hittills har det varit en relativt sval vår med i alla fall kalla nätter vilket hållit tillbaka svärmningsaktiviteten. Sä här skriver Skogsstyrelsen om fångsterna förra veckan (vecka 17:

Veckans fångster i fällorna visar på ingen eller mycket låg aktivitet hos granbarkborrarna. Några fällor i Sörmland, Östergötland och västra delarna av Götaland har ganska stora fångster, men omfattningen är så begränsad att det ännu inte är fråga om någon svärmning.


Vi kan följa utvecklingen på Skogsstyrelsens svärmningskarta som ni hittar här. Om vi jämför med fjolåret så började svärmnigarna i stor skala vecka 18 vilket alltså är den här veckan. Just nu ser det inte ut att vara någon direkt sommarvärme i antågande så det finns fortfarande lite tid att hugga vindfällen och toppbrott för alla er som är drabbade. Det går ju dessutom utmärkt att hugga vindfällen efter att barkborrarna angripit bara man får ut dem innan den nya generationen svärmar.

Vi får hjälpas åt att följa utvecklingen och rapportera gärna här om dina egna observationer.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborresvärmning 2022

Torbjörn Johnsen  
#757808 Nu börjar barkborrana flyga men Skogsstyrelsen bedömer inte att huvudsvärmningen är igång ännu. Stor aktivitet i sydöstra Sverige men avklingande norröver. Den här veckan har det nog varit varmare så vi får se hur det ser ut nästa vecka när Skogsstyrelsen presenterar vecka 19. Så här skriver Skogsstyrelsen om vecka 18:

I södra Sverige har de flesta fällor påvisat flygaktivitet. Fångsterna varierar kraftigt från några enstaka granbarkborrat till betydande mängder.

I de sydöstra länen ser vi de största fångsterna. Där indikerar mängden att det bör kunna ge angrepp på vindfällen, främst i solbelysta lägen.

Även om det har förekommit stora fångster på många håll bedömer vi inte att huvudsvärmningen har ägt rum i södra Sverige.

Norr om Falun är det mycket små eller inga fångster.


Så här ser det ut för de olika övervakningsstationerna vecka 18:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborresvärmning 2022

Torbjörn Johnsen  
#758854 Nu svärmar barkborrarna för fullt och många fällor i Skogsstyrelsens svärmningsövervakning har fångat mer än 1000 barkborrar under förra veckan.

Mest aktiva är nu granbarkborrarna i södra halvan av Sverige men stora fångster har även noterats så långt norrut som i Torpshammar i Västernorrland. Störst svärmning är det i östra delarna av Götaland och Sveland med toppnoteringar i Örebro och Nykvarn, där fällorna fångat 23 000 respektive 17 000 granbarkborrar den senaste veckan.


Leta nu efter borrmjöl på stående träd och liggande vindfällen. Hugg och frakta ut det som blivit angripet så fort ni kan. Eller barka stammarna på plats i skogen om ni inte har möjlighet att få ut virket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborresvärmning 2022

anersimyra  
#758881 Förra veckan så började de svärma i ett bestånd där minst hälften av granarna är döda sen tidigare angrepp. Sedan i måndags har vi letat borrmjöl i beståndet där borren tveklöst svärmat men något borrmjöl eller kådutfällning går helt enkelt inte att hitta..🤔 är det möjligen för tidigt att hitta borrmjöl såpass nära inpå svärmningen?

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborresvärmning 2022

T Landström  
#758995 Kanske en dum fråga...men när dom räknar borrarna...hur gör dom? Antar att dom väger dom små liven eller...?

Avatar Fallback

Re: Granbarkborresvärmning 2022

alias  
#758996
T Landström skrev:Kanske en dum fråga...men när dom räknar borrarna...hur gör dom? Antar att dom väger dom små liven eller...?


Har för mig att man räknade att det rymdes ett visst antal barkborrar per dl när vi höll på med fällor efter Gudrun och Per. Minns dock inte hur många.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborresvärmning 2022

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758997 4000 st/dl brukar man räkna. Det är också mängden man råkar det krävs att ta dö på en 1m3sk stor gran och ca hälften för en vindfällen

Avatar Fallback

Re: Granbarkborresvärmning 2022

jannee  
#759001 Tåndemåla, vem har gjort den uträkningen du hänvisar till.
Avgörande hur många borrar en gran tål måste väl till största delen avgöras av vilket skick trädet är i och möjligheten till att bilda kåda = suga upp vatten.
Min erfarenhet hitintills är att det är på torrare marker som granen dör, även då mindre träd = dia på knappt 20 cm.
På fuktigare partier i dess omedelbara närhet verkar även de betydligt större träden överleva.
Är det någon mening eller spelar dessa s.k. fällor ha någon betydelse eller är det inte bara förhoppningar.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborresvärmning 2022

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759003 Jag kommer inte ihåg vilken forskning det var. Troligtvis slu
När ett träd kan försvara sig tar den död på väldigt många hanar som är det första som angriper trädet.
Med sina feromoner lockar de till sig 2-3 honor som hanen sedan parar i sin parningskammare. Är det två honor gager sedan honorna en gång ner och en upp vid tre två upp en ner.
Honan lägger då bara ägg på yttersidan när två honor går uppåt

Går de bara en hona lägger hon på båda sidorna är det då vindfällen skog så behövs färre baggar och när trädet är fullt skickar hanarna ut en annat feromon som säger trädet är fullt ta ett i närheten. Om det krävs så många som 4000 för att knäcka ett träd så blir föryngringen lidande då larverna inte kan äta sig stora nog innan barkkamriet är slut. Om träden är försvagade behövs färre baggar. Detta oavsett storlek på granen. Finns det ingen stressad skog är det varmaste stället i en skogskanten som blir angripet

Avatar Fallback

Re: Granbarkborresvärmning 2022

mareka  
#759006
T Landström skrev:Kanske en dum fråga...men när dom räknar borrarna...hur gör dom? Antar att dom väger dom små liven eller...?

Jag har hört att 1 dl motsvarar c:a 4000 borrar.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborresvärmning 2022

T Landström  
#759009 Tack för svaren! Då får jag ha med mig ett volym mått ut nästa gång jag kollar fällorna!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).