SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Mardrömsläge i barkborreskogen

59 inlägg 22023 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Brozzlaren  
#766920 Det ser väl ut att bli några jobbiga veckor nu igen. Ni som har fällor ute, hur ser det ut?

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Erre  
#766946 Sparat 7 vindfällen. Fördelat på 2 ställen. Hittils har dom inte gått i något. Återstår att se om denna runda med värme gör att dom går i.
Blir inte augusti sjukligt torr så känns det som att vi börjar plana ut rätt bra i min region.
Men man ska inte ropa hej innan man är över ån.

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766948
Brozzlaren skrev:Det ser väl ut att bli några jobbiga veckor nu igen. Ni som har fällor ute, hur ser det ut?

Tömde igår, väldigt lite aktivitet de sista två veckorna i närheten av Vimmerby.

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

T Landström  
#766949 Kollade fällorna igår det var knappt en mätbar mäng i fällorna... Bytte feromoner i fällorna idag. Det får gå några dagar innan jag tar en snabb koll.

Känslan är att vi har klarat oss rätt bra men grannarna har fått ett gäng angripa precis på gränsen där jag avverkade torrgran i vintras.
Har lovat att hjälpa dom att ta ner dom. Ska bara hitta en liten lucka...😏

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Bug Warrior  
#766953 Feromon-bytte!? - Varför inte använda PXL-feromonet från Skogma? Effekt 16-18+ veckor = Halv pris... :-)

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

T Landström  
#766955
Bug Warrior skrev:Feromon-bytte!? - Varför inte använda PXL-feromonet från Skogma? Effekt 16-18+ veckor = Halv pris... :-)


Jag köpte ett komplett paket i våras med fällor och feromon så tänkte jag skulle göra slut på det 😉

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

skogshare  
#773946 Har forskningen några nya revolutionerande lösningar på gång för effektiv barkborrebekämpning eller rön för förebyggande insatser? Med tanke på de enorma ekonomiska konsekvenserna av bakborreangreppen -förmodligen globalt- bör det ju inte vara svart att få bland annat ordentliga EU-anslag för angelägen forskning på området.

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Bug Warrior  
#777704 Hei til Haren som hoppar... 😉

Nu er det ny regjering i SE. Mod. politikere har flere ganger gitt uttrykk for sin positive innstilling
til det svenske skogbruket! Ref. seneste TEMA artikkel i ATL og også en utmerket artikkel av
Torbjörn Esping i Agris Media AB - som i sommer var i Latvia (Lettland) for å prate feromon-
feller, beredskap og bekjempning som de har lykke meget godt med der! De har tatt opp "arven"
etter Norge (+Värmland) fra 1979-81. Skogsdød/skader var i Latvia i 2020, nede i 0,4% !!!

Hvorfor kan ikke skogeiere i både Sverige og Norge "gå på" sine myndigheter og organisasjoner
for hjelp til å organisere en større GBB-kampanje for å få slutt på f...skapet!?

MEN: Det jobbes i kulissene med å dokumentere, og fremme Lettlands suksess overfor visse
beslutningstakere! "Stoppa Borrarna-prosjektet gjorde IKKE det. Er nå punkt slut! Et nytt tilsv.
prosjekt bør få navnet: "DØDA BORRARNA I GIFTFRIA FEROMONFÂLLOR!"

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

skogshare  
#777715
Bug Warrior skrev:Hei til Haren som hoppar... 😉

Nu er det ny regjering i SE. Mod. politikere har flere ganger gitt uttrykk for sin positive innstilling
til det svenske skogbruket! Ref. seneste TEMA artikkel i ATL og også en utmerket artikkel av
Torbjörn Esping i Agris Media AB - som i sommer var i Latvia (Lettland) for å prate feromon-
feller, beredskap og bekjempning som de har lykke meget godt med der! De har tatt opp "arven"
etter Norge (+Värmland) fra 1979-81. Skogsdød/skader var i Latvia i 2020, nede i 0,4% !!!

Hvorfor kan ikke skogeiere i både Sverige og Norge "gå på" sine myndigheter og organisasjoner
for hjelp til å organisere en større GBB-kampanje for å få slutt på f...skapet!?

MEN: Det jobbes i kulissene med å dokumentere, og fremme Lettlands suksess overfor visse
beslutningstakere! "Stoppa Borrarna-prosjektet gjorde IKKE det. Er nå punkt slut! Et nytt tilsv.
prosjekt bør få navnet: "DØDA BORRARNA I GIFTFRIA FEROMONFÂLLOR!"


Tack för utmärkta synpunkter, @Bug Warrior! Tål att spinna vidare på eller vad säger ni andra.

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Livet hemmavid  
#797256 Hej, är ny på forumet med ett litet småländskt torp, där jag tidigare har haft små angrepp i kanter med yngre gran vilket jag snabbt tagit bort. Annars är det blandskog med stor del löv och gammal gran, Nu har jag fått eländet i en del större gran så det blir en hel del luckor i den lite urskogslika miljön som retar mig. Eftersom detta bara är ett litet torp har jag dragit ihop ris o toppar i högar på de ställen som är ljusast i dessa luckor, hinner de torka eller blir det lockbete till nya svärmar I så fall om man skulle köpa en liten flishugg o låta flisen bli till näring lockar det mer? Har en logosolsåg så det blir hel del ytor som staplas som ved hinner de torka eller ställer jag till mer skada? Någon som vet eller är i liknade funderingar?

Avatar Fallback

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

jannee  
#797277 I ung granskog är det oftast den 6 tandade borren, däremot i grövre är det den 8 tandade.
Har du fått angrepp på ett träd är oftast andra också angripna, en del kan överleva, allt beror till stor del på vädret.
Ris och hyggesavfall är ganska för att inte säga helt ointressant för borren.
M.a.o. detta är inget du behöver bekymra dig för.
Däremot MÅSTE du vara extra vaksam för runt omkringstående andra större granar, framförallt de som är solbelysta.
Kontrollera nu under April/Maj en solig dag om du ser några färgskiftningar, om i så fall avverka dessa och transportera ut dem OMGÅENDE.
Lite mellan tummen och pekfingret kan man räkna med att träd inom en trädlängds avstånd också är angripna - mer eller mindre, en del överlever andra gör det inte.
Det vanliga är att man hittar en död gran, avverkar den kör ut den, när man sedan återkommer efter några månader har man 5 till 10 nya träd på väg att dö, man avverkar dem men sak samma sker återigen, nästa gång kan det vara ett 20 tal som är på väg att dö.
Det bästa man kan göra är att TA BORT alla grova granar medans man får något för virket.

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

skogshare  
#797385 Hur ser skadeläget ut avseende barkborreangrepp på gammal granskog i våra nationalparker och naturreservat och vilka lärdomar går det att dra därav när det gäller att avgöra vilka maximala omloppstider man vågar att satsa på i den egna skogen? Eller är det i första hand risken för rötangrepp som begränsar omloppstiden i produktionsskogsbruket?

Avatar Fallback

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

jannee  
#797390 Naturreservaten sköts på ett "optimalt" sätt.
Stormfälld skog få ligga så att borrarna kan få en chans att föröka sig.
Stående borrangripen gran avverkas först när den är ordentligt kal.
Det är den uppfattningen jag fått efter att beskådat några reservat.
Grannar till reservaten klagar och anmäler till SS men som ni alla är fullt medvetna om så maler byråkratins kvarnar sakta om de ens maler.

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

anersimyra  
#797723 Att borreangripen gran får stå kvar inom reservaten är en sanning med modifikation då borregran åtminstone i reservat inom Storstockholm-Uppsala bekämpas för fullt. Å andra sidan räcker inte resurserna på långa vägar till för att få ut annat än sedan länge angripen gran som inte längre utgör någon yngelplats. Man kan med fog säga att vi reservatarbetare för en minst sagt ojämn kamp mot de små krypen och vid det här laget börjar åtminstone jag bli evinnerligt trött på att sanera torra granlik..😖 men dagens ”borrejobb” var rätt kul då granliken stundtals var av jätteformat.. 😀

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).