SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Mardrömsläge i barkborreskogen

59 inlägg 21951 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Camaro1969  
#751412 varför dessa rubriker?
jagas det besökare eller klick på hemsidan?

känns lite som aftonblaskan.....

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Torbjörn Johnsen  
#751415 Med åtta av tio angripna träd från i fjol kvar i skogen och flera miljoner kubik vindfällen på marken som yngelmaterial så tycker jag inte att rubriken är det minsta överdriven. Vi vill verkligen lyfta frågan om barkborresituationen som vi riskerar att få om inte vindfällena kommer ut i tid. Hittills har skogsbruket i framför allt Mellansverige inte visat sig speciellt effektivt när det gäller att hugga och få undan angripet virke. Jag tror att det var lite bättre i Götaland faktiskt när angreppen drog igång där. Fler självverksamma och bättre betalt för angripet virke? Inte samma drag efter frisk gran 2018/2019 som under 2021? Eller kanske en kombination av båda.

Ponera att vi får en riktigt varm sommar med två rejäla svärmningar så kommer den här rubriken tyvärr inte att uppfattas det minsta alarmistisk eller överdriven.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Mellberg  
#751443
Torbjörn Johnsen skrev:Med åtta av tio angripna träd från i fjol kvar i skogen och flera miljoner kubik vindfällen på marken som yngelmaterial så tycker jag inte att rubriken är det minsta överdriven. Vi vill verkligen lyfta frågan om barkborresituationen som vi riskerar att få om inte vindfällena kommer ut i tid. Hittills har skogsbruket i framför allt Mellansverige inte visat sig speciellt effektivt när det gäller att hugga och få undan angripet virke. Jag tror att det var lite bättre i Götaland faktiskt när angreppen drog igång där. Fler självverksamma och bättre betalt för angripet virke? Inte samma drag efter frisk gran 2018/2019 som under 2021? Eller kanske en kombination av båda.

Ponera att vi får en riktigt varm sommar med två rejäla svärmningar så kommer den här rubriken tyvärr inte att uppfattas det minsta alarmistisk eller överdriven.


Håller med, detta är ett verkligt gissel och ni som riskerar två svärmningar måste verkligen kraftsamla. Här i norr har vi en svärmning och det kan bli illa nog.

Om Skogsstyrelsen gjorde sitt jobb och hjälpte till att bekämpa borrens härjningar, istället för processa för lavskrika , bombmurkla, tjäder, talltita och den vanliga knäroten.

Skojar bara, men vänster hand gör sitt jobb, vad höger gör är lite mer tveksamt... =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751496 Svårt att se och ta alla granar med borrar.
Idag tog anlitad skördare ner en gran som verkade frisk, gröna barr på den.
Fast bark vad vi kunde se.
Längre upp barkfallen och torr, väldigt lång gran svårt att se.
Granen innehöll 5,2fub!

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

anersimyra  
#751505
Röjkvist skrev:Svårt att se och ta alla granar med borrar.
Idag tog anlitad skördare ner en gran som verkade frisk, gröna barr på den.
Fast bark vad vi kunde se.
Längre upp barkfallen och torr, väldigt lång gran svårt att se.
Granen innehöll 5,2fub!

Jag sanerar för tillfället gran ur ett gammalt tallbestånd och det är tämligen vanligt med borreangrepp enbart uppe i toppbiten..👹👹👹😯

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Humlas  
#752591 Självverksamma skogsägare är en tynande skara. Läse någonstans om andelen leveransvirke och att det minskat drastiskt på senare år.
Så någon plockhuggning av enskilda träd/mindre angrepp kommer inte att ska med den industriinriktade avverkningsapparat som finns idag.

Går inte att ha en skördare för flera miljoner att åka runt och plocka enskilda träd, det finns det ingen som har råd med.

Det behövs motormanuella huggarlag på några man som följs av en mindre skotare.

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Martin Växjö  
#753741
1648288262_54f31b05-5101-4dd9-86b0-00283daade3e.jpeg
1648288260_815c8e1c-f8d8-494d-a75b-447a26b665c4.jpeg
1648288260_815c8e1c-f8d8-494d-a75b-447a26b665c4.jpeg
1648288260_815c8e1c-f8d8-494d-a75b-447a26b665c4.jpeg
Hej !

Vad tror ni som kan mycket om barkborrar om dessa träd?

De är i lite olika stadier men det som barken är från har fortfarande lite lite grönt ris på sidan. Annars ser de helt döda ut. De få borrar som är kvar tror jag har frusit ihjäl. Men äggen? Sen är det en lite smalare mask som kommer. Är det den som är bra att spara tro… ska jag hugga och ta ut träden eller spara dem för konkurrerande insekter?

Tacksam för svar.

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

skogsjan695xl  
#753752 Avverka allt du ser har angripits och ta en extra kantv för å var säker att du får bort borrarna.

Avatar Fallback

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

jannee  
#753761 Gör som skogsjan säger, men räkna INTE med att du får bort så många borrar. de flesta finns redan i marken och på sin höjd får du kanske bort allt mellan 5 till 30 %, fler försvinner inte.
Det kommer att vara vädret och åldern på skogen som avgör hur stora angrepp du får framåt våren/sommaren.
En torr och varm försommar och du får räkna med angrepp hundratals meter in i den gamla skogen.

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Martin Växjö  
#753781 Tack för svar. Tror jag hugger det med lite grönt på och låter resten vara. Kunde kanske vara bättre att avvakta med friska träd och vara riktigt på sin vakt runt första svärmningen och då plocka bort de som flugit upp från marken. Har fått bukt med liknande angrepp på det viset innan. Vill inte ha upp en för stor lucka bara för att hugga eventuellt angripna som inte är det, med tanke på solexponering. De borde visat tecken på svaghet om de vore angripna i höstas. Men vad vet man…

Användarvisningsbild

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Sjögården  
#753787 Fäll några granar i solläge i början av maj så drar sig borrarna dit.
Sen kan du köra iväg dem eller barka med motorsåg.
Att hugga det som redan är dött kan man väl göra för att rädda virkesvärdet men bekämpning är det knappast.. 😉

Avatar Fallback

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Heba  
#753792 Kan man vänta med att ta vinterns vindfällen till efter första bbsvärmning eller riskerar granen från vinterns vindfällen då inte längre vara tillräckligt friska (lagringsröta?) för sågverken? För min del är det sällan mina vindfällen kommer upp i 10fub så det känns då vettigare att köra ut allt till avlägg i maj/juni även om det är skönare att jobba i skogen på vintern

Avatar Fallback

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Amatörhuggare 62  
#753794 Bara du vet, att inget kommer i mellan. Än du lyckas i rätt tid. Men mätarn, kan se angreppen. Å klassa ner.
Å sitter inte, vältan fast ordentligt. Så trädet håller fukten. Blir storänden blå

Avatar Fallback

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

Amatörhuggare 62  
#753795 Heldöda träd, lämnas.
Åt motinsekter. Å hacke hackspett.

Avatar Fallback

Re: Mardrömsläge i barkborreskogen

jannee  
#753800 En del sågverk accepterar idag en viss blånad eftersom efterfrågan på timmer ökat markant.
Avverkade själv förra våren alla träd som jag kunde finna vara angripna, efter några månader ( mitt i sommaren) fann jag ytterligare 50 tal som började ge med sig strax intill de tidigare avverkade.
Hur bra "fångstvirke" fungerar kan man fundera över.
Lämna man ett fällt träd kan det bli flera hundra borrhål (ingångar), men hur många borrar fanns det egentligen?
Hur många borrar klarar en frisk gran?
Många bäckar små kan bilda en å, man får nog vara på tå och inte tveka en sekund på att avverka ALLT som ser angripet ut.
Har avverkat "helt" friska träd i borrangripnas närhet för att finna att det "friska" trädet efter 3 till 4 stockar har visat blånad.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).