Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

104 inlägg 16884 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

generationsskifte  
#746136 Från bilvägen så kunde jag se ett 15-tal träd i varierande storlek. Trodde det skulle vara mycket värre faktiskt.

Avatar Fallback

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

brassel  
#746139 Precis kulminerat östra Uppland, åtm 28 m/s nordligt enligt nätsidor (brukar vara lite mer på mina skiften som bitvis ligger SödraKvarken-öppet norrifrån).
Växthus o nått träd sådär sett inifrån huset.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

JerryH  
#746144 Varit ute och kollat nu och väldigt förskonad (ett par mil in ifrån den halländska kusten). Förra månaden blåste 2 träd ner i utkanten av en gallring (blandskog som gallrats upp för att kunna klassas som ädel o slås ihop med närliggande bokbacke) som gjordes i höstas. Så att där skulle vara fler granar som gett vika inatt var jag inte förvånad över, men det var bara 2st till, samt 2 st som stod på ett blött ställe i en annan backe. Och bara ~ø25-30 träd med så inga jätteluckor efter dem.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

skogshare  
#746166 Vore spännande att så småningom höra om det går att se några tydliga skillnader i stormfällningsfrekvensen mellan ogallrade, nyligen gallrade och äldre gallrade bestånd med i övrigt någorlunda likartade förutsättningar.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

Sjögården  
#746169 Det ligger vindfällen utspridda mest i varenda bestånd vad jag sett hittills.Inte så mycket volym men kostsamt.
Kommer att bromsa inflödet av virke om maskinerna skall flytta runt.
Och manuellhuggarna är till stor del borta från skogen.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

Erre  
#746172 Frestar på i dom nya kanterna.
1643548309_dsc_2427.jpg

Annars rätt lugnt. Av vad jag har hunnit se.

Avatar Fallback

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

Amatörhuggare 62  
#746193 Bil å släp Frötall .
Plus bil sen förut.
Prata m grannen nyss.
Skördarn for för 14 dar sen. Nu va det, bara å ge han fastighetskarta. Å säga börja här

Avatar Fallback

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

alias  
#746194
Amatörhuggare 62 skrev:Bil å släp Frötall .
Plus bil sen förut.
Prata m grannen nyss.
Skördarn for för 14 dar sen. Nu va det, bara å ge han fastighetskarta. Å säga börja här


Låter som att stormen gått hårt fram hos er.

Här kom vi nog undan med blotta förskräckelsen denna gång. Vad jag har sett här så är det nästan bara ströträd, trots att det lät och kändes kusligt likt stormen Gudrun när det friskade i inatt.

Risken här är väl däremot att det är för små volymer för att icke självverksamma skogsägare ska tycka att det är lönt att ta omhand, då nettot lär bli illrött på dessa volymer.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

Sjögården  
#746200 Och när nettot blir illrött lär de flesta låta det ligga.
Då blir det illrött i augusti när barkborrarna gjort sitt… 😉

Användarvisningsbild

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

Sjögården  
#746202 Fick åka och hugga upp en stor tall som låg över vägen men de som gungade över mig kändes inte kul att jobba under.
Började med att ta ner dem först.
Dör rök det 5 evighetsträd och de fyller bra i timmerhögen.. 🙂

Avatar Fallback

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

alias  
#746205
Sjögården skrev:Och när nettot blir illrött lär de flesta låta det ligga.
Då blir det illrött i augusti när barkborrarna gjort sitt… 😉


Jo, det är detta scenario som jag befarar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

r93  
#746207 Gick bara en kort runda med hunden i em, men jag hittade inte ett enda träd, sedan var jag iväg och handlade en sväng, och då såg man bara något ströträd… helt otroligt med tanke på hur det blåste, och så länge med!!

”Snöstormen” vi hade i slutet av november (?) gjorde mycket värre skador.

Däremot så har vi varit utan ström nästan hela dagen, den kom tillbaks för en liten stund sedan.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746209
Erre skrev:Frestar på i dom nya kanterna.
Annars rätt lugnt. Av vad jag har hunnit se.

Jag var också lite fundersam men som tur är ligger grannens hygge i öster. Förutom några halvruttna björkar som åkt ner har det bara blivit någon tiondels gran/hektar som har trillat i backen 👍 Gudrun och Per tog tydligen alla som hade dåligt fäste, nu blev det bara stambrott.

Inga problem med strömavbrott heller, men på andra sidan E6:an var det tydligen något hundratal abonnenter som blev av med strömmen ett antal timmar.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746211 Känns som en bra storm som inte slet ner så mycket med träd. Något kraftigare och det hade sett helt annorlunda ut.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Malik 2021-01-29 - upp till 35 m/s

Sjögården  
#746216 När det vände och blev nordan blev vindfällena allt fler och nu är strömmen borta för andra gången idag.
Reservelverksdags till midnatt om kossorna skall bli mjölkade.. 😢

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).