Skogsmiljö och Trädlära

Identifiera sjukdom på granar

21 inlägg 7072 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Identifiera sjukdom på granar

Torleif  
#744272 Vad är det här för sjukdomar som finns på en del i synnerhet yngre granar i vårt skogsskifte?

Är det smittsamt?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiera sjukdom på granar

HannuRöj  
#744276 Är det inte gamla mekaniska skador.. 🤔

Avatar Fallback

Re: Identifiera sjukdom på granar

alias  
#744281 Tycker också att det ser ut som mekaniska skador som vallats över i varierande grad.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Identifiera sjukdom på granar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744287 Är det inte mekaniska skador är det grankräfta

Avatar Fallback

Re: Identifiera sjukdom på granar

Torleif  
#744310 Jag har gått kors och tvärs genom det där skiftet nästan varje vecka i 30 år förrän vi köpte det för några år sedan och jag tror att jag har på klart var mekaniska skador rimligtvis kan finnas. De där är absolut inte mekaniska skador.

Grankräfta. Det måste jag ta reda på mera om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiera sjukdom på granar

Torleif  
#744311 Det finns nästan ingenting om grankräfta på nätet.

Är det smittsamt?
Dödar det trädet?
Förstör det virkeskvaliteten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiera sjukdom på granar

machonisti  
#744322 Den där granen är gammal. Vad vet du om bruket på 50 - 60 - talet.

Avatar Fallback

Re: Identifiera sjukdom på granar

Torleif  
#744332 Jag vet hur skogen har brukats från 70-talet och framåt och har själv sett det från mitten på 80-talet och framåt.
Skadorna är kanske rentav vanligast på stölingar (smågranar) som har vuxit upp under den tiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiera sjukdom på granar

Älgfoderodlare  
#744603 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 13:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Identifiera sjukdom på granar

HannuRöj  
#744615
Torleif skrev:Det finns nästan ingenting om grankräfta på nätet.

Är det smittsamt?
Dödar det trädet?
Förstör det virkeskvaliteten?

https://termipankki.fi/tepa/sv/
https://termipankki.fi/tepa/fi/ryhm%C3% ... r%C3%A4fta
Det kanske är tallkräfta. Jag har nog aldrig hört sjukdomen har smittats på gran och lärk. 🤔

Avatar Fallback

Re: Identifiera sjukdom på granar

Torleif  
#744776 Tack skall ni ha Älgfoderodlaren och Hannu.
Om kräftan inte går på djupet utan är mer som ett litet svårläkt sår så är det ju ingen panik. Det låter bra!
En del av skadorna kan ha varit småskador från början som sedan har osårats och inte läkts så bra som de borde.

Jag skall ge de angripna träden litet förtur när det är dags att plockhugga men det blir inte i år heller.
Jag fick reda upp en massa vindfällen gratis och plötsligt har jag så mycket som jag kan få sågat och barkat och stabbat utan att arbeta mig sjuk. Utan att behöva nöta på den egna skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiera sjukdom på granar

Älgfoderodlare  
#745008 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 13:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Identifiera sjukdom på granar

Torleif  
#745191 Ja sådär brukar de se ut när man barkar våra sjuka granar. Vi kan alltså anta att en stor del är kräfta och resten mekaniska skador.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiera sjukdom på granar

Vildmark  
#746678 Hittat likadana granar i kompisens skog.. Det är inte mekaniska skador, ser mer ut som blixtnedslag eller någon sjukdom.

Användarvisningsbild

Re: Identifiera sjukdom på granar

HannuRöj  
#746767 Trevligt med mer bildmaterial om ämnet. 😀

Jag har en blixtnedslag på tall och den har övervallat och täckt skadan som är efter 30 år nästan osynvanligt.
-På björk är fryssprickorna vanliga, men hur är det med gran? Sprickan på bilden följer trädets naturliga vred, som blixt inte gjorde på min tall.
-På första bilden är tre repor som läckt mycket koda, som sen har ramlat ner genom åren.
-Tredje bild. En äldre gran som har tappat tillväxten. Men är den sjuk eller ej? Eller har varje träd som har tappat tillväxten mer eller mindre smittat av olika kräftor och sjukdomar? 🤔
-Den sista. Dubbelstam eller lövträd som ruttnat helt bort.

Är min gissning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).