Skogsmiljö och Trädlära

Don´t Look Up! Varför rädda banker men inte planeten?

4 inlägg 1827 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Don´t Look Up! Varför rädda banker men inte planeten?

Fredrik Reuter  
#742067 Har du sett filmen “Don´t Look Up!” på Netflix? Många har gjort det och debatten efter att filmen släpptes har varit splittrad. Utan att ge en alltför stor spoiler så handlar filmen om en grupp astronomer som upptäcker en komet som kommer kollidera med jorden. Händer det så försvinner civilisationen som vi känner den i ett myller av tsunamis och jordskalv.

Handlingen är en metafor för klimatkrisen och troligtvis har filmen gjorts för att skapa en efterföljande debatt om varför vi inte klimatkrisen på allvar. Hur som, har du Netflix och ett par timmar över så tycker jag ändå att du ska se filmen om du inte gjort det. Den är välgjord med en rejäl portion humor.

Här i Sverige verkade SVT gjort bort sig när det faktiskt verkar som att de inte förstått metaforen med filmen. Istället bjöd de in en rymdforskare och ställde frågor om sannolikheten för att ett komet faktiskt skulle kunna träffa jorden på riktigt. En rejäl facepalm på den och löken på laxen får bli att TV4 inte tyckte de kunde vara sämre och gjorde en “rip-off” på SVT. Dubbel facepalm.

På det internationella planet verkar istället i alla fall medier förstått metaforen till klimatet. Några tycker dock att medier inte gör tillräckligt för att ta klimatkrisen på riktigt. Kolumnisten och klimatforskaren George Monbiot är en av dem. Han känner igen sig i filmen och även det faktum att klimatkrisen inte tas på allvar ens i debatterna efter filmen Don´t Look Up!

I sin senaste ledare i The Guardian tar han istället upp det faktum att han själv bröt ihop under en TV-intervju och började gråta över tröstlösheten att vi andra inte verkar inse allvaret med klimathotet. Eftermälet efter att han börjat gråta använder han som evidens för detta då kommentarerna efteråt från medier och makthavare var att han fejkade, var hysterisk och till och med psykiskt sjuk.

I samma ledare ställer han sig frågan varför världen väljer att rädda våra banker men inte planeten. Han drar paralleller till finanskrisen 2008 där man snabbt räddade banker från konkurs. Skulle man istället har applicerat dagens klimatpolitik på finanskrisen så hade bankerna gått under. De hade inte klarat att få små stöd årligen fram till 2050.

Så, vad tycker du om detta? Tar vi inte klimatkrisen på allvar? Och i så fall, varför inte?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Don´t Look Up! Varför rädda banker men inte planeten?

dotcom  
#742095 När frugan som sett filmen berättade om den tänkte jag att en var en metafor för kapitalismen, men å andra sidan hänger klimatet ihop med den läran, så helt fel tänkte jag kanske inte.

Användarvisningsbild

Re: Don´t Look Up! Varför rädda banker men inte planeten?

Camaro1969  
#742111 har vi fortfarande bara 10 år på oss?

Avatar Fallback

Re: Don´t Look Up! Varför rädda banker men inte planeten?

r93  
#742133 Klimatkris eller inte, jag ser ingenstans att utsläppen kommer sjunka, ju fler vi blir ju mer konsumerar vi, ju mer utsläpp blir det.

Nu tar jag fritt från huvudet men 2020 när vi stängde ner jorden så sjönk utsläppen med 5% kanske 7% osäker, sedan har vi tagit ifatt det med råge!

När vi stänger ner fungerande kärnkraft för att elda fossil gas istället, då kan man undra hur de bestämmande tänker?

Nu är det snart klubbat att fossil gas är grön och hållbar, då funderar man hur det står till?

Edit: jag måste ju tillägga att jag sett filmen och den var ganska kul faktiskt!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).