Skogsmiljö och Trädlära

Grönstrimliga asplöv

2 inlägg 1627 visningar Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Grönstrimliga asplöv

Torbjörn Johnsen  
#731327Jag noterade under helgens älgjakt att det fanns en massa asplöv på marken och att många av dessa löv liksom hade en grön rand eller strimma kvar i allt det gula. Jag försökte påminna mig om det brukar se ut så här års men tyckte det verkade lite konstigt. Så, idag ramlade jag på ett intressant blogginlägg på norska bloggen "Under Trekrona" som handlade om just detta fenomen och det var intressant läsning. Jag länkar in till blogginlägget här sp kan ni läsa:
https://blogg.nmbu.no/undertrekrona/202 ... spelauvet/

Etter litt leting i forskningslitteraturen fant jeg ut at det er larvene til en bitteliten (ca 7 mm) dvergmøll, Ectoedemia argyropeza, som lager de grønne øyene i ospeblader. Og ikke nok med det: dvergmøllen klarer ikke dette alene. I tarmen har den bakterier som slippes ut i bladet sammen med ekskrementene. Disse bakteriene manipulerer utskillelsen av en type hormoner i treet, cytokininer, som er med og styrer bladets aldring. Altså stopper aldringen i en liten bit av bladet, og larven har fått sitt lille, grønne paradis der den kan leve til den har blitt en ferdig møll.

Ganska fascinerande och intressant!

TS
Användarvisningsbild

Re: Grönstrimliga asplöv

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731331Intressant. Har själv lagt märket till det

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).