Skogsmiljö och Trädlära

Regreening the desert

1 inlägg 1596 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Regreening the desert

Josephine  
#724820 Sevärd!



Denna dokumentären gjordes av holländska VPRO 2012, kom online på YouTube 2017 och har mer än tre mljoner nerladdningar. Det finns två mindre stycken utan textning, (versionen på YouTube är helt på engelska utan textning) en med en etiopisk äldre man som berättar hur fruktansvärt torrt, varmt och eländigt det var bara fem år tidigare, men att de nu har frukt, massor med frukt och många fler sorter än tidigare. Det andra stycket utan översättning är med en äldre kinesisk man som oroar sig över att de vill plantera träd överallt, även på jordbruksmark, men barnen kan ju inte äta träd? Som med så mycket annat blev de övertalade genom att bli lovade all vinst de kunde få ut av grödorna som de skulle odla på den restaurerade marken.
(jag tittade på originalet också eftersom jag ville förstå vad de där gubbarna sa.... ;-)

Denna filmen gjordes alltså 2012. Tittar man på före och efter bilder av Geoff Lawtons projekt i Jordanien från starten till idag så har det slagit in vad han utlovade i denna filmen.

1629907763_geoff_lawton.jpg


Faktum är att vi har haft de här kunskaperna sedan flera decennier! VI-skogen skapades med exakt de här metoderna redan i mitten av 80-talet. Dämma upp raviner, plantera träd i jordhögar intill en vattensamlingsgrop - kunskaperna om mikroorganismernas betydelse, om våtmarkerna som elementära för hydrologi och vattenkraftsproduktion.

Med katastrofala skyfall, iskalla vårar, knasterheta somrar är vi mer än någonsin beroende av att återställa en balans för att överleva.
Som John D. Liu så nyktert säger i slutet: vart 12:e år ökar jordens befolkning med en miljard. De kommer att fly för att överleva och det går inte att skjuta ihjäl varenda en, de är alldeles för många.



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).