Skogsmiljö och Trädlära

Annorlunda viltåker alt viltfoder

7 inlägg 3045 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Annorlunda viltåker alt viltfoder

Martin Hansson  
#724439 Hej

Gick hem efter bockjakten och fundera lite över foder i skogen. Gick på en av våra gamla kör vägar som ligger på mark som är t14-20 ich. Växer mest dåligt med gammal gräs. Skulle de gå att med en har en gammal harv alt sprängmata efter traktorn kör över och sen breså någon form av vall till djuren i skogen ?

Vi kommer inte nyttja vägen mer än till att gå till pass.

Va tror ni ? Skulle de gå ens eller?

Har ingen bra plats i skogen för att skapa en någon viltåker på så varför inte nyttja gamla kör vägarna.



   TS
Avatar Fallback

Re: Annorlunda viltåker alt viltfoder

holmesö  
#724448 Putsa med Betesputs så blir gräset spädare. Köp lite rödklöverfrö och så i ljusa partier. Utsädesmängden för klöver är ca 2 kg/ha så det behövs inte mycket. Viltet är som galna efter just rödklöver på hösten.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda viltåker alt viltfoder

Amatörhuggare 62  
#724449 Gris gillar också klöver, så du kommer å få både kött å fläsk 👍

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda viltåker alt viltfoder

Martin Hansson  
#724453 Låter ju toppen. Ska fråga vår arendator om lite frön då. Spårt jag tänkte test på går ju rakt förbi åtelen ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Annorlunda viltåker alt viltfoder

Denny  
#724489 https://yrkesjakt.se/projects
Funkar fint att trycka ner lite varstans i skogen.👍

Avatar Fallback

Re: Annorlunda viltåker alt viltfoder

r93  
#724500
Denny skrev:https://yrkesjakt.se/projects
Funkar fint att trycka ner lite varstans i skogen.👍


Det var intressant!

Har du provat själv ?

Börjar bli lite less på att harva och harva… sedan kväver ogräset fodermärgkålen iaf….

Avatar Fallback

Re: Annorlunda viltåker alt viltfoder

Denny  
#724570 Ja, men för tidigt att svara på "effekten" ännu. Det betas ialf flitigt. Min tanke är att ta sticklingar från dessa när de blivit lite större och sen sätta i mindre stormluckor, virkes avlägg kan få tjäna som foder plats mellan flygningarna. Kanske även vissa stickvägar...
Vissa vägar kan ju vara bra att hålla öppna men ibland känns det som "mycket outnyttjad yta" i gallringar.
Men det är ju mina tankar, andra kanske bara ser det som ogräs i pelarsalen😁
Hur som helst är det bara att röja ner det när det behövs, det kommer upp igen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).