Skogsmiljö och Trädlära

FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabbare

138 inlägg 13951 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

masyngel  
#723000 Bad ass, är en som har Cojones, palle etc. En med stake på svenska.

God natt.

Avatar Fallback

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

r93  
#723001 @Arvid0

Jodå, jag förstår vad hon menar, däremot så håller jag inte med.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Älgfoderodlare  
#723003 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 03:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

tallen100  
#723004
r93 skrev:@Arvid0

Jodå, jag förstår vad hon menar, däremot så håller jag inte med.

Nej det är tämligen svårt att hålla med om något som dom där nissarna säger..

Tex åker väl vissa av dem i stora törstiga pickuper för att dom kör tunga stenar ibland,
På landet kör vi dom i skottkärran 💪 😎
Och inte tar vi flygplan för att förflytta oss fyra fem mil heller.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

svampbob  
#723015 En lite rolig bild. Då 1958 var det isfritt på Nordpolen och nu efter år skenande global uppvärmning så är det två meter is.

När Stonehenge byggdes så var Nordpolen i princip helt isfri och alla som var med då är döda så uppvärmning är livsfarligt.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Sjögården  
#723016 För egen del är jag helt införstådd med att klimatet förändras fortare än vad vi trott eller befarat.
Inte så konstigt att detta sker då de senaste 150 årens ökade välfärd och bekvämlighet nästan helt är resultatet av att vi tagit av förråden av fossila reserver lagrade under högt tryck under jord.
Naturligtvis har dessa gamla förråd av koldioxid påverkat klimatet när de kommit till ytan och vi har levt gott på det till nu.
Vad jag inte förstår är att skogsbruket i Norden som under samma period har ökat virkesförrådet,ökat tillväxten och samtidigt ersatt mycket fossila bränslen skulle vara till nackdel för samhällets omställning för klimatets bästa.
Jag kan hålla med om att vi behöver bevara det mest skyddsvärda områden för den biologiska mångfaldens skull och där måste samhället och skogsägarna gemensamt prioritera.
Men enligt min uppfattning har det egentligen inte med klimatfrågan att göra alls.
Jag tror fortfarande att ett ambitiöst skogsbruk där vi nyttjar gamla kunskaper, ny forskning och egna erfarenheter för att öka produktionen av virke som befolkningen i värden behöver är till nytta för samhället.
Kan inte se varför den delen av min skogsproduktion som går till massaproduktion med kartong,hygienprodukter,förpackningar,kraftvärme, textilprodukter och andra intressanta nya användningsområden skulle vara mindre värd eftersom den ständigt växande befolkningen kommer att behöva den.
Kan heller inte förstå varför den delen av min skog som går till värmekraftverken eller blir fordonsbränsle skulle vara till nackdel när vi skall låta resten av oljan och kolet ligga kvar under jord.
Att bedriva ett skogsbruk som ger inte bara glädje utan också lönsamhet kräver enligt min åsikt att vi använder moderna avverkningsmetoder och är offensiva i skogsvården.Att arbeta med bestånd på gränsen till självgallring ger inget virke som marknaden vill betala för även om det ger maximal klimatnytta.
Men inser och förstår att vi tänker lite olika i detta forum vilket i och för sig är utvecklande.. 😉

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

skogshare  
#723018
Älgfoderodlare skrev: Vi är helt överens i det mesta "skogshare", som gör att skogen växer o att det blir mer av allt ! Sen är det ju inte bränslet i sig som blir den största delen i den negativa effekten vid återkommande röjningar. När man röjer hårt, så börjar ju de döda träden att avge CO2 igen. Gör man det i flera omgångar under trädens "ungdomstid" på föryngringsytor, så förlänger man ju bara tiden tills dess att ett hygge går från kolkälla till kolsänka.


Vore intressant att höra vad Lars eventuellt har att säga om skillnaderna mellan röjning, gallring och sjävgallring när det gäller CO2-utsläpp från kvarlämnat virke/ris.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Lars Lundqvist SLU  
#723020
skogshare skrev:skillnaderna mellan röjning, gallring och sjävgallring när det gäller CO2-utsläpp från kvarlämnat virke/ris.

Ju grövre fraktion, desto längre tid tar nedbrytningen, och det gäller alla fraktioner från barr/blad till hela stammar. I övrigt ingen skillnad.

En kommentar om vad virke används till:
Det framställs ofta som en enorm skillnad mellan sågtimmer som ska vara bra eftersom det antas lagra kol länge i exempelvis möbler, medan fiber (massaved) är dåligt eftersom det bryts ner nästan direkt. Möbler tillverkas väl mest av olika skivmaterial idag och är sällan massivt trä. Och böcker lagras ofta betydligt längre än de sågade varor som används till gjutformar för betong, som "återvinns" när de använts.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

anersimyra  
#723021
svampbob skrev:En lite rolig bild. Då 1958 var det isfritt på Nordpolen och nu efter år skenande global uppvärmning så är det två meter is.

När Stonehenge byggdes så var Nordpolen i princip helt isfri och alla som var med då är döda så uppvärmning är livsfarligt.

Nej, Nordpolen var inte isfri 1958. Däremot är Nordpolen en region som är nästan permanent täckt av ständigt skiftande havsis. För ca sex miljoner år sedan var däremot hela regionen isfri vilket syns tydligt i sedimentprover..🙂👍

Avatar Fallback

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

ÅsaNisse  
#723023 Jag är inte insatt till fullo i denna debatten och det är nog inte någon, men min fundering är hur stor del av växthusgaserna som människan står för och hur stor del som moder jord själv skapar. Det är ju enorma skogsbränder lite här och där varje år och till det kommer vulkanutbrott som blåser upp ofantliga mängder i atmosfären med flera utsläpp. Våra skogar som det talas om nu att de ska få vildväxa med självavverkning och föruttnelse som följd ( i den mån de inte brinner) Denna ekvation vore trevligt att få ett svar på.
Senast redigerad av ÅsaNisse ons 11 aug 2021, 09:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

anersimyra  
#723024 Det är som sagt många som närt drömmen om den isfria polen..🙂. https://www.vof.se/folkvett/ar-2011/nr- ... r-isfritt/

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

anersimyra  
#723025
ÅsaNisse skrev:Jag är inte insatt till fullo i denna debatten och det är nog inte någon, men min fundering är hur stor del av växthusgaserna som människan står för och hur stor del som moder jord själv skapar. Det är ju enorma skogsbränder lite här och där varje år och till det kommer vulkanutbrott som blåser upp ofantliga mängder i atmosfären. Våra skogar som det talas om nu att de ska få vildväxa med självavverkning och föruttnelse som följd ( i den mån de inte brinner) Denna ekvation vore trevligt att få ett svar på.
. På nätet kan du finna mängder av publicerade artiklar i ämnet..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Lars Lundqvist SLU  
#723026
ÅsaNisse skrev:min fundering är hur stor del av växthusgaserna som människan står för och hur stor del som moder jord själv skapar.

IPCC räknar med både vulkanutbrott och skogsbränder.
Att kol cirkulerar (exv skogsbränder) är inget nytt. Det nya är att vi tillför över fyra miljarder ton fossiltkol till atmosfären varje år. Luften innehåller 20% syre men bara ca 0,03% koldioxid, som nu ökat till över 0,04%.
Atmosfären innehåller cirka 720 miljarder ton koldioxid så när människan tillför 13 miljarder ton koldioxid varje år så märks det efter ett tag.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Erik Pehrs  
#723027 Kan olika trädslag binda olika mängd koldioxid?

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

skogshare  
#723034
Sjögården skrev:Vad jag inte förstår är att skogsbruket i Norden som under samma period har ökat virkesförrådet,ökat tillväxten och samtidigt ersatt mycket fossila bränslen skulle vara till nackdel för samhällets omställning för klimatets bästa.
Jag kan hålla med om att vi behöver bevara det mest skyddsvärda områden för den biologiska mångfaldens skull och där måste samhället och skogsägarna gemensamt prioritera.
Men enligt min uppfattning har det egentligen inte med klimatfrågan att göra alls.
Jag tror fortfarande att ett ambitiöst skogsbruk där vi nyttjar gamla kunskaper, ny forskning och egna erfarenheter för att öka produktionen av virke som befolkningen i värden behöver är till nytta för samhället.
Kan inte se varför den delen av min skogsproduktion som går till massaproduktion med kartong,hygienprodukter,förpackningar,kraftvärme, textilprodukter och andra intressanta nya användningsområden skulle vara mindre värd eftersom den ständigt växande befolkningen kommer att behöva den.
Kan heller inte förstå varför den delen av min skog som går till värmekraftverken eller blir fordonsbränsle skulle vara till nackdel när vi skall låta resten av oljan och kolet ligga kvar under jord.
Att bedriva ett skogsbruk som ger inte bara glädje utan också lönsamhet kräver enligt min åsikt att vi använder moderna avverkningsmetoder och är offensiva i skogsvården.Att arbeta med bestånd på gränsen till självgallring ger inget virke som marknaden vill betala för även om det ger maximal klimatnytta.
Men inser och förstår att vi tänker lite olika i detta forum vilket i och för sig är utvecklande.. 😉


För klimatet menar jag att alla bränslen som genererar koldioxid - det vill säga både fossila och biobränslen - måste fasas ut så snabbt som möjligt och ersättas av koldioxidfria alternativ som sol-, vind- och vattenkraft, geotermisk energi, energieffektivisering och resurshushållning samt grön vätgas som reglerkraft. Om detta inte räcker måste kärnkraften snarast utnyttjas från såväl befintliga, uppgraderade eller återstartade reaktorer som från nya reaktorer av fjärde generationen, som nu utvecklas och kommer att  gå på det vi nu betraktar som uttjänt kärnbränsle.

Det finns ju redan alternativa avsättningområden med långlivade, koldioxidlagrande slutprodukter för det virke som nu används till biobränsle och till " gårdagens" papperskvalitéer. Dessa alternativ måste givetvis utvecklas ytterligare och tillvaratas bättre. Samtidigt utvecklas det hela tiden helt nya, revolutionerande produkter med bl.a. trä-/biobaserade nanofiberprodukter. Många av de aktuella avsättningsmöjligheterna kommer prissmässigt med all säker bli allt attraktivare för skogsbruket på grund av just klimathotet. 

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).