Skogsmiljö och Trädlära

FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabbare

138 inlägg 13959 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Lars Lundqvist SLU  
#722966
Kenya Cane skrev:bla bla bla bla

Klassisk troll-teknik: Gish-galopp.
Massor av påståenden plus en del länkar, vilket gör det omöjligt att diskutera.

Avatar Fallback

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Bosse1  
#722968 Skrevs det verkligen "bla bla bla bla" seriöst !

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Knagge  
#722969 Prognoser måste alltid revideras.
Hushålla med era resurser.
Delta inte i klimathysterin.
Sitt lugnt i båten det skall jag göra nu när man betalar skatt till SR SVT som gör sitt bästa för att svenska folket skall drabbas av klimathysteri.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Lars Lundqvist SLU  
#722971 "Bla bla bla bla" var en sammanfattning. 😀

Själva poängen med den typen av långa inlägg fyllda med påståenden och länkar är att det är omöjligt att svara. Det är ungefär som att försöka diskutera med Ulf 1, fast med ett bättre språk.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Kenya Cane  
#722972
Lars Lundqvist SLU skrev:
Kenya Cane skrev:bla bla bla bla

Klassisk troll-teknik: Gish-galopp.
Massor av påståenden plus en del länkar, vilket gör det omöjligt att diskutera.

Där sjönk du faktiskt som en sten i mina ögon. Jag ägnade faktiskt ganska lång tid på detta inlägg. Om du inte är intresserad att vidga dina vyer genom att läsa några länkar så behöver du inte vara otrevlig för det. Första stycket var avsett för dig, det övriga för den som behagar läsa det.
Senast redigerad av Kenya Cane tis 10 aug 2021, 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Älgfoderodlare  
#722973 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 03:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

r93  
#722975 @Arvid0

I de städer jag besökt så har majoriteten av husen varit i betong, släpper ut ganska mycket co2? Är ju verkligen på tapeten nu.

När jag åker runt på landsbygden så är majoriteten av alla hus gjorda i trä, även de nya, och trä lagrar ju co2.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Kenya Cane  
#722977
Bosse1 skrev:Skrevs det verkligen "bla bla bla bla" seriöst !

Ytterst oseriöst enligt min mening. Att sedan använda härskartekniker på det...

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Arvid0  
#722980
r93 skrev:@Arvid0

I de städer jag besökt så har majoriteten av husen varit i betong, släpper ut ganska mycket co2? Är ju verkligen på tapeten nu.

När jag åker runt på landsbygden så är majoriteten av alla hus gjorda i trä, även de nya, och trä lagrar ju co2.


Betonghus tar upp co2, cementtillverkning släpper ut co2. Men det var väl inte materialvalen som var det viktiga utan mervärdet av att bo tätt än utspritt.

Jag kan garanterat hitta de på landsbygden som har mångdubbelt sämre levnadsvanor än många i stan och vice versa men det är inte vad det handlar om. Om hundra individer bor i ett huskomplex så kommer de ha mindre påverkan på miljön/klimatet än hundra individer som bor i 20 huskomplex utspritt. Allt annat oförändrat. Du måste väl ändå inse att det är ett mervärde (för miljö och klimat) att klumpa ihop folk med allt vad det innebär gällande resor, avfall,avlopp vatten, omsorg mm. Jag säger inte att alla -ska- bo så.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Lars Lundqvist SLU  
#722983
Kenya Cane skrev:Om du inte är intresserad att vidga dina vyer genom att läsa några länkar så behöver du inte vara otrevlig för det. Första stycket var avsett för dig, det övriga för den som behagar läsa det.

Jag är alltid skeptisk till forskningsresultat som avviker kraftigt från det tidigare forskning visat och har därför läst en hel del av det IPCC publicerade i början. Den senaste rapporten är på nästan 4000 sidor så den tar tid att sig igenom. Men om det fanns så grova fel som du antyder så skulle de upptäckas ganska snabbt av andra forskare och mängder av kritiska artiklar skulle publiceras i vetenskapliga tidskrifter. Men så är det inte.
Att det finns kritik mot detaljer är helt naturligt och att modeller diskuteras är lika naturligt. Men den kritik som inte går att publicera i vetenskapliga tidskrifter håller helt enkelt inte måttet. Den är inte tystad eller censurerad utan helt enkelt för dålig.

Avatar Fallback

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

r93  
#722988
Arvid0 skrev:
r93 skrev:@Arvid0

I de städer jag besökt så har majoriteten av husen varit i betong, släpper ut ganska mycket co2? Är ju verkligen på tapeten nu.

När jag åker runt på landsbygden så är majoriteten av alla hus gjorda i trä, även de nya, och trä lagrar ju co2.


Betonghus tar upp co2, cementtillverkning släpper ut co2. Men det var väl inte materialvalen som var det viktiga utan mervärdet av att bo tätt än utspritt.

Jag kan garanterat hitta de på landsbygden som har mångdubbelt sämre levnadsvanor än många i stan och vice versa men det är inte vad det handlar om. Om hundra individer bor i ett huskomplex så kommer de ha mindre påverkan på miljön/klimatet än hundra individer som bor i 20 huskomplex utspritt. Allt annat oförändrat. Du måste väl ändå inse att det är ett mervärde (för miljö och klimat) att klumpa ihop folk med allt vad det innebär gällande resor, avfall,avlopp vatten, omsorg mm. Jag säger inte att alla -ska- bo så.


”Jag säger inte att alla ska bl så”

Nä, men dom flesta, några stackare måste ju producera mat, och förädla råvaror åt staden.

Detta är ju precis vad EU & Miljöpartiet vill göra med landsbygden, alla som inte producerar varor ska inte bo där, dom ska bo i staden.

Får man 10 småbönder att sälja sin mark till den elfte så är det enklare att styra över.

Nu är det skogsägarnas tur, få bort alla små och hoppas att dom att flyttar.

Läs boken ”åtta steg mot avgrunden”

Väldigt intressant, världens aptit på energi är helt enorm, Bitcoin förbrukar lika mycket el som Finland. En musikvideo på YouTube (kommer tyvärr inte på vilken nu) streamingen av BARA den gör av med mer el än ett afrikanskt land ( kommer tyvärr inte på vilket land).

Jag kan inte se någonstans att utsläppen kommer minska.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Älgfoderodlare  
#722990 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 03:36, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

maltex  
#722992 Börjar det inte växa lite väl mycket äpplen i päronträdet nu,eller är allt som det ska.

Avatar Fallback

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

r93  
#722995 Ett tips i all välmening, ”Bad ass” är positivt för alla i ålder under 45 gissar jag.

Är du ”bad ass” så gör du något riktigt bra, Greta Thunberg är precis lika mycket ”bad ass”
som Donald Trump, enligt deras följare.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Arvid0  
#722999
r93 skrev:
Arvid0 skrev:
r93 skrev:@Arvid0

I de städer jag besökt så har majoriteten av husen varit i betong, släpper ut ganska mycket co2? Är ju verkligen på tapeten nu.

När jag åker runt på landsbygden så är majoriteten av alla hus gjorda i trä, även de nya, och trä lagrar ju co2.


Betonghus tar upp co2, cementtillverkning släpper ut co2. Men det var väl inte materialvalen som var det viktiga utan mervärdet av att bo tätt än utspritt.

Jag kan garanterat hitta de på landsbygden som har mångdubbelt sämre levnadsvanor än många i stan och vice versa men det är inte vad det handlar om. Om hundra individer bor i ett huskomplex så kommer de ha mindre påverkan på miljön/klimatet än hundra individer som bor i 20 huskomplex utspritt. Allt annat oförändrat. Du måste väl ändå inse att det är ett mervärde (för miljö och klimat) att klumpa ihop folk med allt vad det innebär gällande resor, avfall,avlopp vatten, omsorg mm. Jag säger inte att alla -ska- bo så.


”Jag säger inte att alla ska bl så”

Nä, men dom flesta, några stackare måste ju producera mat, och förädla råvaror åt staden.

Detta är ju precis vad EU & Miljöpartiet vill göra med landsbygden, alla som inte producerar varor ska inte bo där, dom ska bo i staden.

Får man 10 småbönder att sälja sin mark till den elfte så är det enklare att styra över.

Nu är det skogsägarnas tur, få bort alla små och hoppas att dom att flyttar.

Läs boken ”åtta steg mot avgrunden”

Väldigt intressant, världens aptit på energi är helt enorm, Bitcoin förbrukar lika mycket el som Finland. En musikvideo på YouTube (kommer tyvärr inte på vilken nu) streamingen av BARA den gör av med mer el än ett afrikanskt land ( kommer tyvärr inte på vilket land).

Jag kan inte se någonstans att utsläppen kommer minska.


Känns som du glider iväg nu. En sak i taget.

Du förstår alltså fortfarande inte vad Romson menade med: ”Det bästa är om alla bor i städer, det blir minst miljöpåverkan.”? Ditt citat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).