Skogsmiljö och Trädlära

FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabbare

138 inlägg 14045 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Torbjörn Johnsen  
#722892 Klimatrapporten säger inget om vem som ska göra vilka åtgärder för att minska koldioxidutsläpp och koldioxidhalter. Men FNs gerenalsekrtererare sa i går att rapporten måste vara dödsstöten för olja, kol och andra fossila bränslen. Sen är det upp till politiker i Sverige, andra länder inkl EU att fatta beslut om vad som ska göras. EU är ju redan ganska aktiva med sin "Grean Deal" och med taxonomin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Sjögården  
#722896 Och Schlyter och kompani är mer än aktiva i genomförandet .
Fattar fortfarande inte att på ett halvår har skogsbruket i Norden gått från att vara lösningen på klimatomställningen till att vara orsaken till allt ont i världen.. 😢

Avatar Fallback

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

r93  
#722898 Hörde på radion att kina kommenterat det hela, dom skulle fortsätta öka utsläppen till 2030, sedan plana ut och vara neutrala 2060? (Tror) jag.

När kina står för 40% av alla utsläpp så blir man ganska matt.

Avatar Fallback

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

r93  
#722899
Alvarsson skrev:Spännande med så många klimatforskare här på Skogsforum!


Nej, men det är faktiskt ganska många förståndiga människor här, med sunt förnuft.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722900
Kenya Cane skrev:Det kan även vara bra att ta del av dessa två intervjuer med Sveriges egen klimatexpert Lennart Bengtsson.

Alla verkar inte vara överens om att han är en klimatexpert:
https://uppsalainitiativet.blogspot.com ... a-vad.html
Det är inte helt lätt att luska ut vem som har rätt eller om det överhuvudtaget är någon som har rätt :-\

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Torbjörn Johnsen  
#722901
Sjögården skrev:Och Schlyter och kompani är mer än aktiva i genomförandet .
Fattar fortfarande inte att på ett halvår har skogsbruket i Norden gått från att vara lösningen på klimatomställningen till att vara orsaken till allt ont i världen.. 😢


Jag tror att det är en helt felaktig bild och känner inte igen den. Visst, det finns höglljudda miljöaktivister som ser varje skogsavverkning som ett stort problem men jag uppfattar inte att t ex EU-politiken kommer att sätta stopp för brukandet av skogen eller avverkning av skog. Jag ser snarare att de privata skogsägare som odlar sågtimmer ses som viktiga i klimatomställningen. Även om alla som opponerar sig mot EUs skogsstrategi förmedlar en helt annan bild.

Däremot kommer det säkert att ske förändringar för både brukande och förädlande av skogsresursen men alla förändringar behöver ju inte vara av ondo. Troligen är det så att skogsindustrin och framför allt då massabruken står inför förändringar men för skogsägarna behöver det inte betyda undergången. Vi kanske får minska vår höga avverkningstakt under en tid för att bygga mer förråd men på sikt ger det ju "mer pengar på banken" (fler kubikmeter i skogen) och en högre tillväxt. Mer skog att avverka i framtiden.

Mitt stalltips är att hårda gallringar är det första som ryker och därmed billig massaved till massbruken 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Lars Lundqvist SLU  
#722904 De torvmarker som dikades för skogsproduktion i Sverige var redan trädbevuxna. Det var inte öppna torvmarker.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

skogshare  
#722908
Älgfoderodlare skrev:Jag ser ju ökade förutsättningar att odla mer skog i detta förbättrade klimat. Att jag röjer o gallrar minimalt i samtliga bestånd jag har, ligger ju i linje med vad som efterfrågas med vad skogen kan o bör bidra med som en del av lösningen. Även fast jag INTE tror att klimatförändringarna är " man made " så har jag ändå gjort detta i över 30 år, långt före innan klimatet vart vare sig ett hot eller problem! De skogsbrukare som oroas av klimatförändringarna o tror att detta är en verklighet som vi MÅSTE åtgärda. Då bör man ju tänka till en extra gång, varje gång man tar fram sin fossilt drivna röjsåg o röjer en ungskog för kanske 3 eller 4 gången. Där skapas den dubbla motsatta effekten av vad varningssignalerna nu säger ! Människan måste ju vara den enda art som sågar av den gren man själv sitter på o ändå frågar sig med oförstående självbelåtenhet; - Vad är det som knakar o varför ?
" - God must love crazy people, because he make so many of them " !


@Älgfoderodlare, jag är liksom IPCC övertygad om att människan helt och hållet är upphov det alltmer akuta klimathotet. För att nu kunna vända klimatutvecklingen, måste det därför vara den globala skogs- och tränäringens övergripande uppgift, att i möjligaste mån bidra med ; 

-  maximal skogstillväxt (=koldioxidinfångning)

- en optimal gagnvirkesproduktion (=kollagring ) och dimensionsutveckling med sikte på långlivade slutprodukter inom rimliga omloppstider. Gärna lövtimmer om det vilda och avsättning tillåter.

- bästa förutsättningar för maximal global byggnation med trä eller träfiberbaserade byggmaterial, där träet dels fortsätter att lagra kolet dels ersätter energislukande byggmaterial som järn/stål, cement/betong och aluminium. Denna utveckling måste också drivas på i systematisk samverkan med berörda FoU och marknadsföringsorgan liksom med efterföljande förädlingsled. 

Själv menar jag ju att detta på våra breddgrader och totalt sett bäst åstadkoms med utgångspunkt från ett gallringsfritt skogsbruk med ca. 800 stammar i slutavverkning och 2 röjningar i planterad skog och 3-4 i självföryngrad.

När det gäller bränslet vid röjning kommer förmodligen bensinen inom snar framtid ersättas av egenproducerad, förnybar el. 

Avatar Fallback

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

r93  
#722911
Torbjörn Johnsen skrev:
Sjögården skrev:Och Schlyter och kompani är mer än aktiva i genomförandet .
Fattar fortfarande inte att på ett halvår har skogsbruket i Norden gått från att vara lösningen på klimatomställningen till att vara orsaken till allt ont i världen.. 😢


Jag tror att det är en helt felaktig bild och känner inte igen den. Visst, det finns höglljudda miljöaktivister som ser varje skogsavverkning som ett stort problem men jag uppfattar inte att t ex EU-politiken kommer att sätta stopp för brukandet av skogen eller avverkning av skog. Jag ser snarare att de privata skogsägare som odlar sågtimmer ses som viktiga i klimatomställningen. Även om alla som opponerar sig mot EUs skogsstrategi förmedlar en helt annan bild.

Däremot kommer det säkert att ske förändringar för både brukande och förädlande av skogsresursen men alla förändringar behöver ju inte vara av ondo. Troligen är det så att skogsindustrin och framför allt då massabruken står inför förändringar men för skogsägarna behöver det inte betyda undergången. Vi kanske får minska vår höga avverkningstakt under en tid för att bygga mer förråd men på sikt ger det ju "mer pengar på banken" (fler kubikmeter i skogen) och en högre tillväxt. Mer skog att avverka i framtiden.

Mitt stalltips är att hårda gallringar är det första som ryker och därmed billig massaved till massbruken 😎


Men har du inte förstått att vi landsbygdsbor är Miljöpartiets fiende nr1, det är vi som som ska in till staden, jag har själv hört Åsa Romson säga att ”Det bästa är om alla bor i städer, det blir minst miljöpåverkan.”

Vi jagar, äter kött, kör gamla traktorer, eldar med ved & så pendlar vi med bil.

Man ska bo i lägenhet och handla billigt på Wish, Alibaba etc sedan heja på gänget som bygger rymdraketer!!

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Arvid0  
#722913
r93 skrev: jag har själv hört Åsa Romson säga att ”Det bästa är om alla bor i städer, det blir minst miljöpåverkan.”

Vi jagar, äter kött, kör gamla traktorer, eldar med ved & så pendlar vi med bil.

Man ska bo i lägenhet och handla billigt på Wish, Alibaba etc sedan heja på gänget som bygger rymdraketer!!


Men det säger sig väl självt att det blir minst miljöpåverkan om vi bor "samlat" eller?

Vem säger vi ska handla på kinasidor? Romson?

Avatar Fallback

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

r93  
#722919
Arvid0 skrev:
r93 skrev: jag har själv hört Åsa Romson säga att ”Det bästa är om alla bor i städer, det blir minst miljöpåverkan.”

Vi jagar, äter kött, kör gamla traktorer, eldar med ved & så pendlar vi med bil.

Man ska bo i lägenhet och handla billigt på Wish, Alibaba etc sedan heja på gänget som bygger rymdraketer!!


Men det säger sig väl självt att det blir minst miljöpåverkan om vi bor "samlat" eller?

Vem säger vi ska handla på kinasidor? Romson?


Nja, jag håller inte med, levnadsvanor tror jag har större betydelse än geografisk position.

Generation tiktok handlar allt på kinasidor.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Torbjörn Johnsen  
#722926 Nu kan vi ju inte lasta det svenska miljöpartiet för varken klimatförändringarna, EU-politiken eller de stora samhällstrenderna i övrigt. Det skulle vara att tillskriva deras inflytande orimliga proportioner. De har måhända större inflytande i svensk politik än vad de fått väljarstöd men samtidigt kan vi konstatera att det inte kommer i närheten av det stöd systerpartier får i t ex Tyskland. Trots klimatkrisen.

Vi måste lyfta blicken och försöka förstå hur Världen och samhället i stort fungerar eftersom vi är relativt mycket beroende av omvärlden. Både som skogsbrukare, skogsindustri och liten exportnation. Man behöver inte tycka om allt man ser men det kan vara klokt i att också försöka se möjligheter hellre än att bara kämpa mot problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Torbjörn Johnsen  
#722927
r93 skrev:
Generation tiktok handlar allt på kinasidor.


Nu kommer ju koldioxidtull (skatt på importerade produkter som belastar med utsläpp från tillverkning utanför EU) i EUs nya beslutade klimatpaket. Det är ett sätt att för första gången komma åt snedvridande konkurrens från tillverkning som skiter i klimatpåverkan.

   TS
Avatar Fallback

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

tallen100  
#722930
Arvid0 skrev:
r93 skrev: jag har själv hört Åsa Romson säga att ”Det bästa är om alla bor i städer, det blir minst miljöpåverkan.”

Vi jagar, äter kött, kör gamla traktorer, eldar med ved & så pendlar vi med bil.

Man ska bo i lägenhet och handla billigt på Wish, Alibaba etc sedan heja på gänget som bygger rymdraketer!!


Men det säger sig väl självt att det blir minst miljöpåverkan om vi bor "samlat" eller?

Vem säger vi ska handla på kinasidor? Romson?

Jo det är ju mycket bättre att tvinga alla till staden, sen importera allt livsmedel m.m, och flyga till tex Thailand på semester ett par gånger per år, det är säkert jättebra för miljön.

Användarvisningsbild

Re: FNs klimatrapport släppt - klimatförändringen allt snabb

Kenya Cane  
#722932
th skrev:
Kenya Cane skrev:Det kan även vara bra att ta del av dessa två intervjuer med Sveriges egen klimatexpert Lennart Bengtsson.

Alla verkar inte vara överens om att han är en klimatexpert:
https://uppsalainitiativet.blogspot.com ... a-vad.html
Det är inte helt lätt att luska ut vem som har rätt eller om det överhuvudtaget är någon som har rätt :-


Vad jag tyder som en vänsterblogg, ska vi verkligen tro på den? Ingen av de som skriver där är i närheten av Lennart Bengtssons meriter.

Vilka är experter? Pär Holmgren, Greta T? Tillåt mig småle. Min oprofessionella åsikt är att det är de som sprider desinformation. Ett axplock om vad klimathysteriker har skrikit om de senaste decennierna: Om 10 år har vi ingen snö i Sverige (falskt). Isarna på Arktis smälter rekordsnabbt (falskt). Öknarna breder ut sig (falskt). Isbjörnarna på väg att utrotas (falskt). Fler skogsbränder än någonsin (falskt). Havsnivåerna ökar rekordsnabbt, snart är Maldiverna helt under vatten (falskt). Osv, osv.


Själv tycker jag att det är bra att någon vågar ifrågasätta och säga ifrån i dessa tider av högskrikande klimathysteriker.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).