fre 06 aug 2021, 06:16#722454Ingen som kollat på Omberg ? Där finns riktiga bautagranar att mäta på .
Annars häftiga att se .
Skogsmiljö och Trädlära
Sveriges högsta gran död av barkborre
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
fre 06 aug 2021, 06:37#722456Det finns lite info om Omberg i den här tråden.
Fakta om Sveriges högsta träd 2019
En av silvergranarna på Omberg var nästan lika hög som Mölnbackagranen (SLU har mätt den) och laserscanningen över området i Omberg är analyserat av SLU för att hitta det högsta trädet.
Frågan om vilken nu levande gran som är högst återstår att reda ut och vi skiljer då även mellan inhemsk gran (picea abies) och andra arter som t ex silvergran (Omberg) eller douglas (som finns i Skåne).
Fakta om Sveriges högsta träd 2019
En av silvergranarna på Omberg var nästan lika hög som Mölnbackagranen (SLU har mätt den) och laserscanningen över området i Omberg är analyserat av SLU för att hitta det högsta trädet.
Frågan om vilken nu levande gran som är högst återstår att reda ut och vi skiljer då även mellan inhemsk gran (picea abies) och andra arter som t ex silvergran (Omberg) eller douglas (som finns i Skåne).
lör 04 sep 2021, 20:18#726183
Som Miljöpartiet sen använder som propaganda mot skogsbruk för stadsbor inför valet nästa år. Eller när att passar. De var ju inte sena att använda skogsbränderna som härjade.
norrskog skrev:Eftersom det är ett natur skyddat område låter dem granen står. Så snart är väl hela omberg dött skulle jag tro
Som Miljöpartiet sen använder som propaganda mot skogsbruk för stadsbor inför valet nästa år. Eller när att passar. De var ju inte sena att använda skogsbränderna som härjade.
sön 05 sep 2021, 07:20#726204Det naturliga sättet för en skog att dö på om ingen hugger den. De borde vara glada över insekter och bränder.
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).