Skogsmiljö och Trädlära

Sveriges högsta gran död av barkborre

7 inlägg 3695 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sveriges högsta gran död av barkborre

Ldsaren  
#722454 Ingen som kollat på Omberg ? Där finns riktiga bautagranar att mäta på .
Annars häftiga att se .



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta gran död av barkborre

Torbjörn Johnsen  
#722456 Det finns lite info om Omberg i den här tråden.

Fakta om Sveriges högsta träd 2019

En av silvergranarna på Omberg var nästan lika hög som Mölnbackagranen (SLU har mätt den) och laserscanningen över området i Omberg är analyserat av SLU för att hitta det högsta trädet.

Frågan om vilken nu levande gran som är högst återstår att reda ut och vi skiljer då även mellan inhemsk gran (picea abies) och andra arter som t ex silvergran (Omberg) eller douglas (som finns i Skåne).

Avatar Fallback

Re: Sveriges högsta gran död av barkborre

Ldsaren  
#722457 Mycke häftig natur o skog värd att ta en tur i mycket vandringsleder överallt på Omberg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges högsta gran död av barkborre

norrskog  
#726069 Eftersom det är ett natur skyddat område låter dem granen står. Så snart är väl hela omberg dött skulle jag tro

Avatar Fallback

Re: Sveriges högsta gran död av barkborre

Elmhult  
#726183
norrskog skrev:Eftersom det är ett natur skyddat område låter dem granen står. Så snart är väl hela omberg dött skulle jag tro

Som Miljöpartiet sen använder som propaganda mot skogsbruk för stadsbor inför valet nästa år. Eller när att passar. De var ju inte sena att använda skogsbränderna som härjade.

Avatar Fallback

Re: Sveriges högsta gran död av barkborre

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726204 Det naturliga sättet för en skog att dö på om ingen hugger den. De borde vara glada över insekter och bränder.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta gran död av barkborre

sarevok  
#732095 Hur lång är svergies längsta douglas?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).