Skogsmiljö och Trädlära

Barkborrelarver

6 inlägg 2224 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barkborrelarver

Lisa S  
#718366 Uppmaningen man får om man hittar träd angripna av barkborrar är att ta ut dem ur skogen så fort som möjligt. Men vad gör man med ett träd som har fullt med larver under barken. Vi har ett litet sågverk så vi sågar upp det som går. Resten kapar vi till ved. Kan man förutsätta att larverna dör i bakaveden som blir över. Vad gör ni med enstaka träd som ni tar ut ur skogen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborrelarver

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718367 Egentligen skulle man barka dom

Avatar Fallback

Re: Barkborrelarver

A.falck  
#718380 Enstaka träd hugger jag och barkar. Sen hämtar jag dem när det passar och tar dem till ved

Avatar Fallback

Re: Barkborrelarver

Lisa S  
#718392 Tack för svar. Vi vet att barkning rekomenderas men hade hoppats på något smidigare sätt att ha ihjäl dem. Är man mellan 70 och 80 så får man välja sina utmaningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborrelarver

Sture Andersson  
#718456 Jag lägger dom i en kanal ,där får dom ligga till i höst.

Avatar Fallback

Re: Barkborrelarver

axwell  
#718462
Lisa S skrev:Tack för svar. Vi vet att barkning rekomenderas men hade hoppats på något smidigare sätt att ha ihjäl dem. Är man mellan 70 och 80 så får man välja sina utmaningar.


Jag är i samma ålder och har inte nån vattensamling där jag annars hade kunnat lägga virket.

Klenare träd med toppbrott går till ved, grövre träd med rotkontakt kvistar jag och chansar på bättre timmerpriser utan gbb för att senare aptera närmare hösten.

Bekymmersamt med den sommarvärme vi har nu, prognoserna är inte nådiga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).