Skogsmiljö och Trädlära

Snart fem år efter branden - full fart på nya skogen

23 inlägg 6198 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snart fem år efter branden - full fart på nya skogen

jessica80  
#797801 Jag lutar åt ditt senare antagande. Ser jag tillbaka på hur röjningsinstruktionerna utvecklats sedan 70-talet har det inte hänt så mycket. Det måste vara enkelt för att det ska passa in i tidens tand med outbildad "professionell" arbetskraft.
Men det storskogsbruket glömmer är att röjningen utgör hela essensen av skogsskötselkunnandet. Med det sagt följer därför att röjning är ett alldeles för allvarligt ämne för att överlåtas åt jägmästare. Tyvärr är det oftast de som skriver röjningsinstruktionerna....
Det sista - ett skämt? Eller kanske inte... 😉

Avatar Fallback

Re: Snart fem år efter branden - full fart på nya skogen

Bosse1  
#797802 SS när jag röjde för ved,
-Ska ru odla kvastris 🤣 Attityden finns.

Användarvisningsbild

Re: Snart fem år efter branden - full fart på nya skogen

Rossignol  
#797804
Knagge skrev:Jag tycker det är förunderligt med röjning.
Gör man det i rätt tid och och är med kan man skapa jättefina tall och björkskogar även i Småland med hårt betestryck.

Men det verkar som skötselråden som myndigheter och företag ger ut inte vill ha fina ungskogar av de här träslagen.

Eller är det för att de kräver mer och inte passar in i en enkel röjningsmall.


Var kan man inte få upp björkskog pga betestrycket?

Avser det planterad eller självföryngrad björk?

Användarvisningsbild

Re: Snart fem år efter branden - full fart på nya skogen

Knagge  
#797922 Det jag menade var att man kan förstöra en björk eller tallföryngring om man röjer vid fel tidpunkt och till fel förband.
En plantering med krokiga björkar eller tallar är ingen bra plantering men det är fullt med träd.
Har man efter röjning att de flesta träden är raka och finkvistiga de första 5 meterna då har man lyckats. 😀

Användarvisningsbild

Re: Snart fem år efter branden - full fart på nya skogen

Lars Lundqvist SLU  
#797947 Intressant tråd. 😀
jessica80 har rätt i det allra mesta, förutom att det har forskats en del om röjning även under 2000-talet. Det finns en hel del kunskap men röjning är den lägst prioriterade åtgärden i skogsbruket i allmänhet, trots att det, som jessica80 skriver, är där man skapar framtidens skogar.
Ökade krav på lövförekomst, blandskog, osv kanske leder till ett uppsving för intresset för röjning, kanske.

Det finns både gamla och nya studier som visar på problem för tall om björk får för stort försprång. Men en dellösning är kapa-på-mitten med kedjesåg, alltså kapa en del förväxande björkar så de blir kortare än tallarna men ändå växer vidare och kvalitetsdanar tallarna, och samtidigt prioritera kortare björkar. Asp och knäckesjuka på tall är ett välkänt problem sen gammalt, utan enkel lösning

Användarvisningsbild

Re: Snart fem år efter branden - full fart på nya skogen

Rossignol  
#797948
Lars Lundqvist SLU skrev:Intressant tråd. 😀
jessica80 har rätt i det allra mesta, förutom att det har forskats en del om röjning även under 2000-talet. Det finns en hel del kunskap men röjning är den lägst prioriterade åtgärden i skogsbruket i allmänhet, trots att det, som jessica80 skriver, är där man skapar framtidens skogar.
Ökade krav på lövförekomst, blandskog, osv kanske leder till ett uppsving för intresset för röjning, kanske.

Det finns både gamla och nya studier som visar på problem för tall om björk får för stort försprång. Men en dellösning är kapa-på-mitten med kedjesåg, alltså kapa en del förväxande björkar så de blir kortare än tallarna men ändå växer vidare och kvalitetsdanar tallarna, och samtidigt prioritera kortare björkar. Asp och knäckesjuka på tall är ett välkänt problem sen gammalt, utan enkel lösning


På vilket sätt utgör aspen ett problem?

Avatar Fallback

Re: Snart fem år efter branden - full fart på nya skogen

isteskog  
#797957 Knäckesjuka på tall, Rossignol: https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-sko ... ackesjuka/

Användarvisningsbild

Re: Snart fem år efter branden - full fart på nya skogen

Rossignol  
#797972
isteskog skrev:Knäckesjuka på tall, Rossignol: https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-sko ... ackesjuka/


Det hade jag ingen aning om. Det är ännu ett skäl som gör björken till ett bra alternativ. Finns det några sjukdomar etc som går på björk?

Eller är Skogsstyrelsen björkens enda fiende?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).