Skogsmiljö och Trädlära

Skogskunskap for dummies på podd?

5 inlägg 2230 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogskunskap for dummies på podd?

Cilla85  
#711538 Hejsan.
Är väldigt ny inom skog. Är en månskensbonde som hjälper till på svärfars skog. Men skulle vilja lära mig mkt mer om skogen än vad jag kan. Försökt leta på nätet efter poddar om skogsbruk. Men hittar inga.
Jobbar som chaffis och kör halvlånga sträckor ibland så poddar är perfekta tidsfördrivet på vägarna och att snappa upp kunskap på.
Det jag är ute efter är verkligen skogsvetenskap på 2for dummies"-nivå eller skolklassnivå. Vad betyder S1, S2, G23, rostjord, varför planterar man där eller där, och varför planterar man gran och inte tall, hur utläser man en skogsbruksplan, ja men allt sånt där som man som ett bonnabarn får med sig i navelsträngen som blir helt naturligt att kunna och veta om man är uppvuxen på skogsbruk.

//Cilla



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskunskap for dummies på podd?

Håkan A  
#711540 Om det finns några bra poddar för nybörjare vet jag inte, men vissa skogsbolag och skogsägareföreningar har egna poddar, t.ex. Södra och Vida. Jag skulle rekommendera lite läsande på Skogskunskap.se för grundläggande kunskaper och sedan att lyssna på Skogspodden. De brukar förklara sina skötselval och metoder ganska tydligt i alla fall.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Skogskunskap for dummies på podd?

WarPeter  
#711543 http://www.skogspodden.se/ är helt ok.

Avatar Fallback

Re: Skogskunskap for dummies på podd?

Sörlänningen  
#711629 Jag håller med ovanstående kommentarer.