Skogsmiljö och Trädlära

Skogskunskap for dummies på podd?

5 inlägg 2230 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogskunskap for dummies på podd?

Cilla85  
#711538 Hejsan.
Är väldigt ny inom skog. Är en månskensbonde som hjälper till på svärfars skog. Men skulle vilja lära mig mkt mer om skogen än vad jag kan. Försökt leta på nätet efter poddar om skogsbruk. Men hittar inga.
Jobbar som chaffis och kör halvlånga sträckor ibland så poddar är perfekta tidsfördrivet på vägarna och att snappa upp kunskap på.
Det jag är ute efter är verkligen skogsvetenskap på 2for dummies"-nivå eller skolklassnivå. Vad betyder S1, S2, G23, rostjord, varför planterar man där eller där, och varför planterar man gran och inte tall, hur utläser man en skogsbruksplan, ja men allt sånt där som man som ett bonnabarn får med sig i navelsträngen som blir helt naturligt att kunna och veta om man är uppvuxen på skogsbruk.

//Cilla



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskunskap for dummies på podd?

Håkan A  
#711540 Om det finns några bra poddar för nybörjare vet jag inte, men vissa skogsbolag och skogsägareföreningar har egna poddar, t.ex. Södra och Vida. Jag skulle rekommendera lite läsande på Skogskunskap.se för grundläggande kunskaper och sedan att lyssna på Skogspodden. De brukar förklara sina skötselval och metoder ganska tydligt i alla fall.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Skogskunskap for dummies på podd?

WarPeter  
#711543 http://www.skogspodden.se/ är helt ok.

Avatar Fallback

Re: Skogskunskap for dummies på podd?

Sörlänningen  
#711629 Jag håller med ovanstående kommentarer.

Cilla85, exakt det du efterfrågar finns såvitt jag vet inte. Men om du har tid att lyssna på mycket podcasts så tror jag att det ger mycket lyssna på just nämnda Skogspodden. Lyssna från episod 1 och framåt. Det är lite mer avancerat än det du frågar efter, men den förklarar ofta begrepp och upprepar saker. Så när man är igenom alla avsnitt så kan man en hel del. Deras skötsel är både mer intensiv än vad de flesta privatskogsbrukare ägnar sig åt och lite annorlunda. Jag tror att deras idéer är sunda, men man skall vara medveten om att en del saker de tror på inte är standard (än...). Det är inte en social pratpodd i första hand, utan de försöker verkligen lära ut saker, även om man får acceptera att vissa avsnitt mest handlar om deras egen skog. Det som är bra är att de har skog både i Dalarna och i Småland, så de täcker in rätt mycket av Sverige södra del. (Missar ju dock Norrländsk skogsskötsel.)

Den andra podd som jag tycker är riktigt bra är den som är knuten till detta forum (görs av forumets grundare), som heter Skogsfredag. Den handlar en del om forumet och betydligt mer om vad som aktuellt inom skogsvärlden. För mig är den självklar att lyssna på, men det är inte riktigt vad du efterfrågar, även om de har som uttalat mål att rikta sig mer mot nykomlingar.

Det finns fler skogspoddar, men jag tycker ärligt talat inte att de är särskilt bra. (Har dock inte lyssnat på Vidas, så den vågar jag inte uttala mig om.)

Användarvisningsbild

Re: Skogskunskap for dummies på podd?

Cilla85  
#711734 Ja både Skogspodden och Skogsforums egna podd-skogsfredag lyssnar jag på redan och är redan ikapp där =P.
Hittat nåra ströpoddar här och där med lite skogsinfo. Men inte nån på rent basic-nivå.
Och efter lyssnat och fått Googla och Youtuba endel så hänger man med mer o mer.

Men även på Google och Youtube är det svårt hitta info på dummies/basic-nivå. Man måste verkligen veta vad man söker efter. Hittade lite filmer nyss på vad skillanden var på täckrots- o barrotsplantor vad, hur dem planterades och hur de olika markberedningsteknikerna funkade mm. Och man förstår det ju när man ser logiken och allt. Men det är ju sådant man måste kunna och veta den dagen man brukar sin egna skog. Med massa annan nyttig info.

Men ej letat på de olika skogsboilagens sidor så noga, men låter som jag får göra det.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).