Skogsmiljö och Trädlära

Trädens superkrafter på SVT Play

4 inlägg 4247 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädens superkrafter på SVT Play

Fredrik Reuter  
#710131 Ikväll sände SVT Vetenskapens värld en dokumentär som heter Trädens superkrafter. Dokumentären finns på SVT Play och du hittar länken längre ner här i inlägget. Riktigt spännande dokumentär om jordens träd, hur de lever och vikten av skogar och träd för oss alla. Dokumentären är sevärd för skogsintresserade, bland annat får man en enklare genomgång av hur mycorrhiza får svampar att samverka med trädens rötter och hur träden nyttjar vatten.

Närapå heltäckande alltså om man gå en timmas lektion i biologi. Hur kan t ex ett 60 meter högt träd suga upp vatten från rötterna upp till toppen? Hur fungerar reaktionsved och hur kan träd styra åt vilket håll det växer?

Här kan du se dokumentären: https://www.svtplay.se/video/30869842/v ... osition=76



   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädens superkrafter på SVT Play

halvproffs  
#710153 Jag såg programmet och det var intressant och lärorikt. Men man måste nog vara lite skogsnörd för att uppskatta det fullt ut.

Avatar Fallback

Re: Trädens superkrafter på SVT Play

isteskog  
#710154 Man lärer väl titta då....... 😉

Avatar Fallback

Re: Trädens superkrafter på SVT Play

axwell  
#710177 Nä, såg det som att vetenskapen genomsyrades av "skogen skövlas" med filmsnutt från nordisk avverkning av barrträd.

Att det är närmare ekvatorn som skövlingen pågår framgick inte, all avverkning är "skövling".

Mot slutet fick en forskare presentera en "nyhet", man måste börja plantera skogsplantor och det är bråttom !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).