Skogsmiljö och Trädlära

Markberedning - hur och var?

24 inlägg 5865 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

halvproffs  
#703571
Kse skrev:Ja sånna propagandafilmer dyker väl upp med jämna mellanrum.

Och som alla som vill nå ut med sitt budskap så visar man såklart upp värsta tänkbara bild man kan, gärna till lite domedagsmusik.


Kanske det är så att Skydda Skogen har beställt markberedningen och gjort filmen? Verkar ju inte finnas några spärrar där.
Tycker själv inte om markberedning på magra marker och där behövs det inte heller.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

machonisti  
#703572 Människan tycks vara lätt att skrämma med domedagsprofetior. Nu tror vi ju inte så starkt på gudarnas makt att omstörta världen. Ändå verkar människan gilla profetior av olika slag och hakar gärna på. Måste erkänna att har man själv inte upplevt naturens fantastiska förmåga att återhämta sig och det snabbt skulle man bli helt hänförd av en sådant brutalt angrepp.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

Josephine  
#703601
Sne4 skrev:@Ekman: Mina inlägg på mobiltelefon kan bli lite väl korta ibland...
De förutsättningar som jag testat på är morän med hyfsat humuslager och tar man det lätt så gick det bra tyckte jag. Därmed borde det kunde fungera för ganska många. Nu är det inte så stor del av min mark som ser så ut, så det finns nog många här som kan bättre säga om man tycker att det fungerar bra efter X tusen plantor.

Däremot tyckte jag att det var på tok för segt i ett försök jag gjorde med kraftigt gräs. (Frugan är anti glyfosfat). Där konstaterade jag att planthackan var avsevärt snabbare, men då pratar vi ren torvjord utan risk för att få mothugg så att säga. Om någon undrar så kan jag nämna att när det blir större planteringsäventyr med de förutsättningarna, så får det bli roundup först.


Det är detta som jag gillar med Skogsforum! att man kan få bra information och tips :-)

https://terracut.com/forestry-en/ - 150 beredda platser per timme, borde väl fungera relativt bra? Skog är ju ändå ett långtidsprojekt så att säga.. ;-)

Klimatförändringarna pågår för fullt och det märks bland annat i en instabilare jet-ström vilket leder till extremt väder på helt oväntade platser. Nu sist med minusgrader och snö under flera dagar i Texas. Skogen behövs, växande skog behövs, överlevande träd behövs och ju mer som kan göras för att det sker, desto bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

Sne4  
#703627
Josephine skrev:Klimatförändringarna pågår för fullt och det märks bland annat i en instabilare jet-ström vilket leder till extremt väder på helt oväntade platser. Nu sist med minusgrader och snö under flera dagar i Texas.

Absolut, det är en av poängerna här, det är en oerhörd bredd på erfarenheterna hos folk som är aktiva här.

För övrigt så fick jag en mycket kort lektion i geografi och väder av en geografilärare i Colorado för ett antal år sedan. Fenomenet att det kan bli riktigt kallt i Texas är inget nytt och har att göra med klippiga bergens avdelande funktion. Vid de rätta väderförhållandena så kan kylan bokstavligen rusa ner hel vägen från Canada över slätterna ner till Texas och ställa till med Canandakyla där till vinden vänder. Om vädret nu blir instabilare så kanske det inträffar oftare, men där passar jag.
Alberta Clipper var en annan sak han nämnde och en sådan råkade jag på senare och det var ingen höjdare det heller.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

rejser  
#703648 Vi har ganska mycket som ser ut sådär, men dom bitarna markbereder vi ju aldrig.
Det har gjorts historiskt men utfallet har verkligen inte märkts, förutom fulare skog.
Däremot så har vi haft några som är lite mindre stenigt än det där, men då har vi haft inne en duktig kille med grävare som "ruggat upp" lite med goda resultat, men egentligen inte helt nödvändigt heller.
Ser ut som ett gäng stora vildsvin varit på plats :)
Där pratar vi å andra markberedare som välter sten, tar av rötter, djupa hål, dom svinen

Den där filmen ser ut som en kombination av ha inte sönder skogen och titta vad vår maskin klarar av.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

björnholmer  
#705190 Filmen var ju dramatisk. Min erfarenhet av markberedning är att om man inte är snabb att plantera utan kommer dit om några år så har man stora svårigheter att se var det är kört någonstans. Det läks rätt snabbt.
I en opåverkad naturskog så brinner ju skogen med i ungefär samma intervall som det slutavverkas i trakthyggesbruk.
En markbrand bör ju ta kål på en och annan mikroorganism och ödla den med.
Jag är dock inte någon absolut förespråkare av markberedning. Tycker att fläck / högläggning känns som ett skonsammare alternativ än harvning.
Här i Ångermanlands kustland är grönrisplantering ett utmärkt alternativ.Omarkberedd plantering inom något år after avverkning. Gärna med tvååriga plantor och behandlade mot snytbagge. Hygget på filmen hade nog varit kanon att grönrisa.

Avatar Fallback

Re: Markberedning - hur och var?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705279 Nu var vi där igen,för det första måste vi alla (inkl skyddaskogengänget) förstå att ju bättre vi sköter skogen och avverkar vid rätt tidpunkt så ju mer växer det och desto mer koldioxid lagras i skogen.
Om vi dessutom bygger mer med trä så lagrar vi ännu mer
Denna yta är helt ok att markbereda eftersom det kommer fram mineraljord mellan stenarna
Jo,vi får ett litet koldioxidutsläpp just vid kalavverkningen och efterföljande markberedning men som sagt nyttan överväger klart nackdelen,alternativet att låta skogen stå kvar och "växa" är inget alternativ,är som att ordna disco vid seniorboendet,ser kul ut men blir ingen föryngring 😎

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

Skarpan  
#821322 Lyssnade på skogspodden avsnitt 99.
https://www.skogspodden.se/kvalitetspro ... -karlsson/
Intervju med Christer Karlsson angående frötallar och Siljansforsmetoden.
Väldigt intressant med den sena markberedningen.
Är det några här som väntar tre till fyra år efter fällning med markberedning när frötallar lämnas?

Avatar Fallback

Re: Markberedning - hur och var?

isteskog  
#821332 3 år brukar jag vänta. Harvning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).