Skogsmiljö och Trädlära

Sveriges högsta högstubbe?

6 inlägg 1737 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sveriges högsta högstubbe?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699144 Kommunen verkar ha bestämt sig för att göra en totempåle.

1612633434_img_20210206_115628030.jpg


Det tog ett gäng arborister en dag att kapa ner toppen och grenar. Och nu har de hämtat stam och kvistar med lastbil, tog ytterligare två dagar. Vågar inte tänka på kostnaden. Tror den är ca 10m hög.

Den var angripen av barkborre och var döende.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta högstubbe?

JohannesG  
#699148 Fanns det någon motivering till detta? Eller var det enbart något de fick för sig?

Här röjde arborister en ledningsgata eftersom den går genom nyckelbiotop. Brant jobbig terräng med mycket lövträd. Alla från markägare till arboristerna själva ansåg att det skulle vara både billigare och framför allt säkrare att gräva ner kabeln. Men det tycker inte bestämmande på Vattenfall för tillfället. Blir dock inte förvånad om de plötsligt ändrar sig.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta högstubbe?

valberga  
#699150 Frågan är ju om inte den har passerat gränsen för stubbe och blivit stam.

Avatar Fallback

Re: Sveriges högsta högstubbe?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699151 Har faktiskt ingen aning, har inte orkat bry mig. Trots att den står 5m meter från vår tomt. Men det är något slags naturområde där den står, så det är väl för den biologiska mångfalden.
Senast redigerad av Mangan lör 06 feb 2021, 20:33, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges högsta högstubbe?

tallen100  
#699152 Alltid trevligt när kommunerna lägger pengar på så viktiga och meningsfulla saker, särskilt om det saknas pengar till annat 😀
Vägunderhåll, slyröjning, och såna saker är överskattade...

Avatar Fallback

Re: Sveriges högsta högstubbe?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699164 J-a lekstuga med skattepengar.
Grannen tog hit nån trädfällare för en gammal gårdsbjörk strax före jul och pyntade upp för två gubbar en hel dag kostnadsmässigt, fast det tog ju inte lång tid. Påhitteyrke. Skulle dom vedkapa så kostade det extra på fast pris. Det var liksom en efterrättsmeny.
Jag kan inte eftersom jag inte har motorsågskort så jag nekade.
Vi pratade om det på jobbet och jag sa att på 80-talet hade vilken ackordshuggare som helst gjort det för en 500-hundring i dagens pengar. På 1/2-timme på lördag förmiddag. Både fällt och kapat.
Men det är väl jobb och sk. sysselsättning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).