Skogsmiljö och Trädlära

Skiktad skog viktig för talltitan

8 inlägg 1590 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skiktad skog viktig för talltitan

Torbjörn Johnsen  
#676077 Organisationen Birdlife Sweden är kända för att ha en ganska negativ hållning till svenskt skogsbruk. Nu försöker man dock med hjälp av ett informativt material inspirera skogsbrukare att skapa bättre miljöer för tall- och entitor. Det handlar mycket om att åstadkomma mer skiktning i skogen. Informationsmaterialet innehåller informativa bilder och exempel på hur man kan tänka och jobba. Att t ex vara återhållsam med underröjning i äldre skog och att vara rädd om gränszonerna mellan t ex myrar och skogsmark.

Skogens struktur är viktig för talltitan då den helst skall vara flerskiktad med riklig underväxt av mindre granar, björk och andra lövträd och buskar. Det är särskilt viktigt med god tillgång på murknande stubbar och döda eller döende lövträd, eftersom talltitan helst själv hackar ut sitt bohål. Påfallande ofta träffas arten därför i kanten av solexponerade och fuktiga skogspartier, gärna intill skogskärr eller i kantskogen mot myrmarker.

Istället för att gå i "full konfrontation" med skogsbruket så kommer BirdLife Sverige nu med tips till skogsägarna om tre nivåer man kan tänka sig om man vill gynna den här typen av fåglar. De finns på sid 8 i artikeln.

Läs hela artikeln här

TS

Re: Skiktad skog viktig för talltitan

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676078 Härikring är Stora Enso stor markägare och väldigt duktiga på att hyggesrensa sina slutavverkningar, så det blir ingen skiktning att tala om 🌲 🌲

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Torbjörn Johnsen skrev:Organisationen Birdlife Sweden är kända för att ha en ganska negativ hållning till svenskt skogsbruk. Nu försöker man dock med hjälp av ett informativt material inspirera skogsbrukare att skapa bättre miljöer för tall- och entitor. Det handlar mycket om att åstadkomma mer skiktning i skogen. Informationsmaterialet innehåller informativa bilder och exempel på hur man kan tänka och jobba. Att t ex vara återhållsam med underröjning i äldre skog och att vara rädd om gränszonerna mellan t ex myrar och skogsmark.

Skogens struktur är viktig för talltitan då den helst skall vara flerskiktad med riklig underväxt av mindre granar, björk och andra lövträd och buskar. Det är särskilt viktigt med god tillgång på murknande stubbar och döda eller döende lövträd, eftersom talltitan helst själv hackar ut sitt bohål. Påfallande ofta träffas arten därför i kanten av solexponerade och fuktiga skogspartier, gärna intill skogskärr eller i kantskogen mot myrmarker.

Istället för att gå i "full konfrontation" med skogsbruket så kommer BirdLife Sverige nu med tips till skogsägarna om tre nivåer man kan tänka sig om man vill gynna den här typen av fåglar. De finns på sid 8 i artikeln.

Läs hela artikeln här

- Ja, du har ju sett en del av mina skogsbestånd Torbjörn, o Talltitan har ju ökat i antal hos oss under flera år nu. Och nu när jag börjat utfodra fåglarna igen, så tror jag utan att ha räknat, att Talltitan nog är den näst vanligaste arten efter Talgoxen. 3' är Domherre. Men det är så många fler arter man behöver göra ganska lite för att se pos. effekter hos, när det gäller fågellivet. Riskerna med att förmodligen göra rätt, kan ju bli ett samtidigt hot mot ATT man gör det !

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#676789 När man har börjat mata fåglarna o man kommer o fyller på när det börjar bli tomt. Så är det som att man riktigt hör hur de "kallar" på varandra att; - Nu kommer maten ! Hela skogen fullkomligt vimlar av fåglar av ett antal arter o det blir ett kvitter o flaxande som om de tävlar om vem som ska vara först. Jag kan stå o fylla på i den ena automaten, så sitter det fåglar i den som är ett par dm bredvid o tar för sig. De flesta tämligen orädda, t.o.m. Domherren, 1-2 m ifrån utan att flyga bort. Talltitan, Nötväckan o Svartmesen är nog de som är fräckast.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#677428 Då vi även har ett antal Nötskrikor ( ett 20 - tal ) o 5-6- Ekorrar som mumsar i sig ansenliga mängder fågelmat. Så fick den sista matplatsen bli säkrad mot både och !

Användarvisningsbild

fendt311  
#677444 Bra att du ombesörjer fåglarna Älgfoderodlare.
Livets givande lott. Är att för andra göra gott. Det behövs inte vara stort. Det räcker även med något smått. Då på kvällen när man somnar. Man sover så gott.🤗
Fasen å. Jag skulle ha blivit poet i stället .

Användarvisningsbild

Badbollen  
#677476 Imponerande insatser, Älgfoderodlare. Nötskrikan ska man emellertid vara rädd om. Visst den skränar illa, men är ack så viktig när det handlar om att sprida rönnen i skogslandskapet. De gömmer rönnbär lite varstans, och de glömmer också var de har sina gömslen. Det leder till bra möjligheter för rönnen att sprids.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Badbollen skrev:Imponerande insatser, Älgfoderodlare. Nötskrikan ska man emellertid vara rädd om. Visst den skränar illa, men är ack så viktig när det handlar om att sprida rönnen i skogslandskapet. De gömmer rönnbär lite varstans, och de glömmer också var de har sina gömslen. Det leder till bra möjligheter för rönnen att sprids.

Stämmer nog det ! Jag har ju väldigt mycket Rönn på olika ställen som inte kan vara ditkomna utan hjälp. Nu brukar jag ju hjälpa till på höstarna genom att samla klasar med Rönnbär som får ligga lite o mjukna o sen sprider jag dom överallt där det finns plats. Rönnbären är ju något som många fågelarter gillar. Sidensvans brukar ju komma i stora flockar sent på hösten o rensa träden på det som är kvar. För att citera hon med getterna i " Cold mountain "; " - Bird eats seed, shit out the seed and seed grows. Birds got a job, shit got a job, seeds got a job " !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).