Skogsmiljö och Trädlära

Att anlägga en stor våtmark (Video)

30 inlägg 8957 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

Värmlänning  
#697776
Per-Elvis skrev:Vi har byggt en våtmark som blev klar i våras. Det började med att hushållningssällskapet efterlyste markägare som ville göra det. Vi bad dem komma hit och kolla om vår mark var lämplig. Det var den.

Dels behöver det ju finnas tillförsel av vatten och möjlighet att leda vattnet vidare. I vårt fall tror jag tillstånden underlättades av att gamla kartor visade att det varit våtmark tidigare. Och att uppsamlingsområdet för kväve är stort (skog och jordbruksmark). Närheten till havet var nog också en fördel.

Bidrag löste hela kostnaden. Biologiskt mångfald var prio 1. Kvävefälla prio 2. De genomförde projektet, fixade med tillstånd, konsult och grävare mm. Vi hade nog tur att de hade medel kvar och var på väg in i en ny bidragsperiod.

Jättespännande att se hur djur och natur gillar den här nya biotopen. Det blev bara 0,5 hektar men det räcker för att få en privat sjöutsikt. Mkt trevligt.

Bilder är ett krav 😉

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

Joakim S  
#697777 Vad händer om det börjar häcka "viktiga" fågelarter på sådana här områden? Jag bor inte så långt ifrån ett våtmarksområde, och har bekanta som bor ännu närmare området. De kan inte väsnas hur som helst på deras tomter, då det springer runt "fågelmuppar" och är mycket otrevliga och hotar med diverse saker. Huruvida mupparna har lagen på sin sida vet jag inte, men oavsett inte så kul, att folk ska bli sura för att man kör lite motorsåg på sin tomt, på tider som inte är normalt störande.

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

Per-Elvis  
#697826 Här är några bilder.

Beträffande fågelmuppar får de gärna komma. Så länge de inte tar mina kantareller. 🤔 Allemansrätten gäller väl antar jag. Och själva tanken är ju biologisk mångfald. Det är ju inget naturreservat så jag antar att jag kan köra röjsåg när jag vill. Men jag undviker nog det under häckning.

Avatar Fallback

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

Amatörhuggare 62  
#697898 Mycket fin film 👍 Och fina bilder på slutet.
Och Per Elvis Snyggt 👍

Avatar Fallback

vilken entreprenör byggde våtmarken

vildsvinsgalt  
#698080
Torbjörn Johnsen skrev:När jag besökte familjeföretaget Hypro i Lönsboda förra veckan fick jag även möjlighet att se ett intressant våtmarksprojekt. Familjen har köpt till skogsmark från Sveaskog till ursprungsfastigheten och på ett område var det problem med granskogen på gamla mossodlingar. Sveaskog hade "försökt allt" för att beskoga markerna och t o m planterat blågran på en del områden. Nu härjade granbarkborrarna och tanken föddes att byta ut granskogen mot en levande våtmark istället. Det fanns flera skäl bakom beslutet men här kommer några:

-minska "brunifieringen" av vattnet från skogen
-minska negativ urlakning inkl CO2-utsläpp
-öka tillgången till vatten i skogen
-öka den biologiska mångfalden
-skapa mer bete för viltet och avlasta viltbetet på kringliggande skog
-skapa en fin miljö på fastigheten

Totalt avverkades ca åtta hektar varav fyra ha dämdes upp under vatten. Våtmarksprojektet har dokumenterats i videoformat av Daniel Bergman, en av sönerna i "Hyprofamiljen"

Här kan du se den videon. Både instruktiv och vacker:



Projektet har genomfört med stöd från Våtmarksfonden och LONA (Lokala Naturvårdssatsningen)

Avatar Fallback

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

stektlök  
#698358 Fantastisk film och inspirerande!

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774755
Torbjörn Johnsen skrev:När jag besökte familjeföretaget Hypro i Lönsboda förra veckan fick jag även möjlighet att se ett intressant våtmarksprojekt. Familjen har köpt till skogsmark från Sveaskog till ursprungsfastigheten och på ett område var det problem med granskogen på gamla mossodlingar. Sveaskog hade "försökt allt" för att beskoga markerna och t o m planterat blågran på en del områden. Nu härjade granbarkborrarna och tanken föddes att byta ut granskogen mot en levande våtmark istället. Det fanns flera skäl bakom beslutet men här kommer några:

-minska "brunifieringen" av vattnet från skogen
-minska negativ urlakning inkl CO2-utsläpp
-öka tillgången till vatten i skogen
-öka den biologiska mångfalden
-skapa mer bete för viltet och avlasta viltbetet på kringliggande skog
-skapa en fin miljö på fastigheten

Totalt avverkades ca åtta hektar varav fyra ha dämdes upp under vatten. Våtmarksprojektet har dokumenterats i videoformat av Daniel Bergman, en av sönerna i "Hyprofamiljen"

Här kan du se den videon. Både instruktiv och vacker:



Projektet har genomfört med stöd från Våtmarksfonden och LONA (Lokala Naturvårdssatsningen)


Nu har dom en till på gång. 😀

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

ananders  
#774756
Vedmaskin skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:När jag besökte familjeföretaget Hypro i Lönsboda förra veckan fick jag även möjlighet att se ett intressant våtmarksprojekt. Familjen har köpt till skogsmark från Sveaskog till ursprungsfastigheten och på ett område var det problem med granskogen på gamla mossodlingar. Sveaskog hade "försökt allt" för att beskoga markerna och t o m planterat blågran på en del områden. Nu härjade granbarkborrarna och tanken föddes att byta ut granskogen mot en levande våtmark istället. Det fanns flera skäl bakom beslutet men här kommer några:

-minska "brunifieringen" av vattnet från skogen
-minska negativ urlakning inkl CO2-utsläpp
-öka tillgången till vatten i skogen
-öka den biologiska mångfalden
-skapa mer bete för viltet och avlasta viltbetet på kringliggande skog
-skapa en fin miljö på fastigheten

Totalt avverkades ca åtta hektar varav fyra ha dämdes upp under vatten. Våtmarksprojektet har dokumenterats i videoformat av Daniel Bergman, en av sönerna i "Hyprofamiljen"

Här kan du se den videon. Både instruktiv och vacker:



Projektet har genomfört med stöd från Våtmarksfonden och LONA (Lokala Naturvårdssatsningen)


Nu har dom en till på gång. 😀


Där har man varit med om att bärga hö ett par gånger när man var liten, mitt föräldrahem ligger ett par km uppströms från denna nya våtmark.

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

hlb  
#774759
1665595759_dsc00274.jpg
Får ni upp vatten på er fastighet om de dämmer? Kan väl vara trickigt, för fallet är väl begränsat på sådana mossmarker?

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

ananders  
#774769
hlb skrev:
1665595759_dsc00274.jpg
Får ni upp vatten på er fastighet om de dämmer? Kan väl vara trickigt, för fallet är väl begränsat på sådana mossmarker?


Vi äger inte fastigheten längre, men jag tror inte att det kommer att påverka då det faller undan precis innan våtmarken. Om jag har förstått det rätt så ska de inte dämma så att vattenståndet ska höjas något nämnvärt eller att det ska påverka flödet i den grävda kanalen utan det är mer menat att sakta ner flödet genom att skapa våtmarken.

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

hlb  
#774772 Att sakta ner flödeshastigheten ger mycket klarare vatten längre ner nedströms, då humus hinner falla till botten.

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

ananders  
#774773
hlb skrev:Att sakta ner flödeshastigheten ger mycket klarare vatten längre ner nedströms, då humus hinner falla till botten.


Bättre ord på det jag menade.

Avatar Fallback

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

stektlök  
#774795 Nu tittade jag på Torbjörns 1a film här i tråden.
När dom sätter i brädor i munken så verkar det vara väldigt tight passning. Undra hur det går att ta ur brädor för dom sväller och kan sätta sig hårt om man har otur.

Roligt att se nya våtmarker växa fram 😉

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815254 https://youtu.be/Ta1tsCDW3ck?si=gLMEroP3OwpDuXZo
Fin film. När djuren tittar fram.😀

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

HannuRöj  
#815273 Ja, filmen var fin, och visst är det vackert som ny.
🙃På någon anledning får stränder som redan finns inte röjas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).