Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

39 inlägg 12164 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Torleif  
#675741 I går och förrgår var första gången sedan 2004 som jag kunde arbeta i princip obehindrat med motorsåg. Den gamla värken och muskeltröttheten som brukar dra ned arbetstakten var helt och hållet borta.
Hurra!

Kvistandet är på slutrakan. ungefär 5 stockträd och en del ved kvar att kvista.

Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Torleif  
#678200 Kvistade det sista i går och håller på att samla ihop småveden så den inte skall snöa ned. Det går inte att komma dit med traktorn innan det blir vinterväder. Allt är vattensjukt nu.

Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Torleif  
#700779 Utkörning på gång. 6 lass är ute såhär långt och mycket mer ligger och väntar färdigt vinschat till körstråken. Som längst hade vi ungefär 60 meter vajer ute. En stor innanrutten asp fick ligga kvar för att vi inte nådde fram med 70 meter vajer.
Sambon är lyckligtvis väldigt bra på att köra vinschen. Det går inte att vinscha ensam på sådana avstånd.

Litet utkörningsbilder:

Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Torleif  
#701872 12 lass är ute och det kommer mera.
5 lass ved och 7 lass sågstock.

Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Torleif  
#705414 Det blev 17 lass totalt med min traktor och så körde en bekant som har större traktor ut ett lass på ett ställe där snön blev väl djup för min traktor och jag inte hade tid att trampa väg flera hundra meter för den mängden. Hans lass var åtminstone dubbelt så stort som mina så 19-20 lass om man räknar om det.
Om jag har räknat rätt blir det 9 eller 10 lass att fara till sågen med. Ett lass klena stockar som skall barkas att timra en lada av. Resten ved.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

HannuRöj  
#705421 😀 Kul att höra det gick bra! Fint att ryggen har hållit på någon sätt. 👍👍.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Torleif  
#715544 Nu är allt virke sågat och stabbat.
Det blev ungefär 110 eller 120 stockar att såga då sågen kom på besök. Dessutom omkring 60 stockar som var i klenaste laget att såga och som jag därför helbarkade och tänker glestimra ett vedlider av någon gång.
Av det bytte jag till mig 5 sågstockar och ungefär 15 vedlidersstockar av en granne. Resten är egen produktion.

Jag bytte bort tre vedlass och bakanen från sågningen. Resten av det som inte dög till virke blir ved för eget bruk varefter farsgubben hinner klyva.

Skogsbolagen fick inte en tandpetare. Det unnar jag dem inte så dåligt som de betalar. Fastän EPM till och med skickade ett personligt brev och bad om att få kalhugga vår stormskadade skog.

Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Torleif  
#763857 Jag fick hugga litet stormskadade granar på en bysamfälld holme som vi har del i. De hade inte fallit omkull helt i stormen Aila utan blivit hängande eller lutande och därför överlevt en sommar utan alltför stora skador på virket. Det blev ungefär 70 sågstockar och 50 klenstockar som jag helbarkade att timra en lada av. Stabben med sågvirke är tre meter bred och 2,5 meter hög men den innehåller också 10-20 stockar ur egen skog. Jag lyckades få iland dem med traktor över isen.
Bra att kunna rädda det som annars hade förstörts och samtidigt få uppsnyggat på holmen.

Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Torleif  
#833881 Litet senkommen uppstädning efter Aila.

Jag fick lov att hugga ved av det som ännu gick att ta vara på av det som blåste omkull eller skadades på en annan holme.
6 traktorlass ved och ett traktorlass "stock" varav en del bara duger till formvirke. Det hann jag få därifrån på två veckor men nu har vädret slagit om och värmen blir skadlig för isen så nu slutar jag för i år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).