Skogsmiljö och Trädlära

Contorta +700 m3sk/ha, Toböle

16 inlägg 9167 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Contorta +700 m3sk/ha, Toböle

Skogshenke  
#689643
jannee skrev:Svenska sågverk är helt ointresserade av exotiska trädslag.
Annars är sitka ett utmärkt virke till mycket, likväl som lärk.
Finns nischsågverk som sågar just exotiska trädslag, dock få och det blir långa transportavstånd vilket i sin tur missgynnar lönsamheten.

På sikt måste nog även de större sågverken ta emot lärk, men med sitka lär det nog vara annorlunda - för liten tillgång - efterfrågan.
Vi ser idag hur det är med barkborrevirket, finns massor men sågverken negligerar detta, mer eller mindre bara i Sverige.
M.a.o. sitka blir bara massaved.


Jo detta är nog det jag kommit fram till också, nästan det samma med björk, svårt att få avsättning om det inte är toppkvalitet. Finns för få sågverk/kunder.
Kanske vi skogsägare skulle gå samman och marknadsföra fler träslag till slutkunder som sedan kan påverka sågverken? Virkesköpare jobbar bara för kortsiktiga vinster, sågverk vinner inget på fler träslag, det blir bara dyrt och krångligt för dem. Finns en anledning till att Henry Ford bara ville ha svarta bilar, men det fungerade inte heller i längden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).