Skogsmiljö och Trädlära

Spridning av invasiva arter vid vägslåtter.

6 inlägg 2128 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spridning av invasiva arter vid vägslåtter.

torpöbo  
#663655 Nu när vi börjar få en etablering av björnlokka och jätteloka i södra Sverige. Har tanken slagit mig hur dessa sprids. Ofta sker spridningen utmed vägnätet.
En aspekt som jag identifierat ökar risken för spridning är vid slåtter av vägkanter. I dag slår man kanterna med olika former av kätting- och rotorslagor. Vid de aktuella slåttermetoderna borde ogräsfrön fastna på slagans kåpa. Dessa frön kan sedan ramla av/ sås utmed det sträckan där vägkanterna klipps.

Hur ser den samlade expertisen på detta?


Senast redigerad av torpöbo fre 28 aug 2020, 20:40, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spridning av invasiva arter vid vägslåtter.

anersimyra  
#663656
torpöbo skrev:Nu när vi börjar få en etablering av björnlokka och jättebjörnloka i södra Sverige. Har tanken slagit mig hur dessa sprids. Ofta sker spridningen utmed vägnätet.
En aspekt som jag identifierat ökar risken för spridning är vid slåtter av vägkanter. I dag slår man kanterna med olika former av kätting- och rotorslagor. Vid de aktuella slåttermetoderna borde ogräsfrön fastna på slagans kåpa. Dessa frön kan sedan ramla av/ sås utmed det sträckan där vägkanterna klipps.

Hur ser den samlade expertisen på detta?

Din tanke kring spridningsvägar tror jag kan stämma bra om växterna har hunnit med att sätta frö. Björnlokan är dock en inhemsk växt..👍🙂
Ps: ska vi vara petiga så är det korrekta trivialnamnet jätteloka.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Spridning av invasiva arter vid vägslåtter.

macke  
#663657 Visst är det så,om man slår när det fröar.
Parksliden finns en del utmed vägarna och den här jag sett att dom inte slår med kättingröjarna. Det är förmodligen för att man riskerar att få med rotdelar när dom slår och isåfall sprider ut den.

Avatar Fallback

Re: Spridning av invasiva arter vid vägslåtter.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663676
torpöbo skrev:.....En aspekt som jag identifierat ökar risken för spridning är vid slåtter av vägkanter.
.....Hur ser den samlade expertisen på detta?


Det är allmänt känt sedan länge.
Här diskuterades det lite förra året. Bekämpa Jättebjörnloka

Den plantan jag nämnde som jag tagit blomställningen från och sedan sprayat roundup på efter trögt agerande från berörda syns inte till i år.

Idag (igår) har jag gått och manuellt sprayat lupiner och Kanadensiskt gullris på gräsvallar som gränsar mot väg.
Jag har lagt mycket tid på att plocka lupinblommor i år, andra halvan av vägsträckningen ser däremot förjävlig ut. 👎

Avatar Fallback

Re: Spridning av invasiva arter vid vägslåtter.

bgl  
#663688
1598684398_20200813_093100.jpg
Inte bara tröskning av diverse fröställningar som sker, för att få "bästa" resultat markbereder Trafikverket samtidigt!
Bild från vår lokala landsväg som vi går ut och sopar efteråt för att inte få fler stenskott.

Avatar Fallback

Re: Spridning av invasiva arter vid vägslåtter.

torpöbo  
#663703 Skulle uppsamling av klippet kunna lösa problemet? Det pågår ett försök i Skåne men där argumenterar man att göra biogas av gräset. Kan det bli possitiva bieffekter?
Det måste ju till en rötning vid sådan temperatur att ev. frön dör

Jag är lite skeptisk. Tror att det fortfarande kladdar frö på aggregatet som hamnar lite här o där.

Skulle dikesslänterna kunna jordbearbeteas/ fräsas i stället?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).