Skogsmiljö och Trädlära

Barka mot sextandad barkborre?

5 inlägg 2186 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barka mot sextandad barkborre?

goodman  
#649029 Hej!
Jag har ett tiotal vindfällen som jag har kört ut ur skogen för att såga på mitt hemsågverk. När de började få gnagangrepp i skogen kördes de ut och efter uppläggning hemma på gården har de fått ganska omfattande angrepp av sextandad barkborre. Ingen åttatandad har gått på stockarna. Nu till frågan: Eftersom jag inte kommer att såga nu direkt så funderar jag på om jag ska barka stockarna? Har börjat att barka, men funderar på om det är nödvändigt när det gäller den sextandade eller om det är onödigt arbete. Hur skulle ni göra?



   TS
Avatar Fallback

Re: Barka mot sextandad barkborre?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649033 Är du säker på att det verkligen är sextandad? Den ska inte gå på grövre virke enligt expertis.

Avatar Fallback

Re: Barka mot sextandad barkborre?

goodman  
#649036 Ja, helt säker. Gångarna har det karakteristiska ”solhjulet” som viker av och jag har dessutom makrofotat de små krypen. De tre taggarna på var sida om bakkroppen syns tydligt. Storleken på knappt två millimeter stämmer också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Barka mot sextandad barkborre?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649037 De angriper knappast stående grövre granskog i så fall. Möjligen om du har granungskog i närheten så bör du tänka över någon åtgärd.

Avatar Fallback

Re: Barka mot sextandad barkborre?

Svendufva  
#649311 Intressant. Jag har hittat både sextandad och åttatandad på olika träd. Men Inte i något något fall ännu blandat på samma träd.

Jag borde alltså prioritera att barka de med den åttatandade.

Synpunkter eller kommentarer?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).