Skogsmiljö och Trädlära

Dikesrensning

38 inlägg 12484 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

barbarossa  
#735356 Rensar lite idag med

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

svampbob  
#735772 Dikesrensning är fantastiskt. Jag har rensat kilometertals med diken men det verkar ständigt behövas en sommar till för att jag ska bli klar.
Nu är det åtminstone så i princip överallt där jag röjer och gallrar så är dikena fina och öppna och det är trevligt att höra porlet.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

Grålle52  
#736069 Ska börja rensa lite diken men tiden verkar aldrig finnas.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

svampbob  
#764497 Jag var ute och plockade hjortron en stund i eftermiddag och passerade då ett dike som jag rensade för två eller tre år sedan.
Jag tycker att det ser fantastiskt bra ut särskilt då jag minns hur det såg ut innan.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

hlb  
#764510 Dike helt i min smak, men har inte så mycket blåbärsris på kanterna. Det kanske till och med skuggar och begränsar tillväxten i botten. Brukar lämna vissa träd för skuggning, men om blåbärsris funkar, blir ju tillgängligheten suverän vid nästa rensning.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

svampbob  
#764520
hlb skrev:Dike helt i min smak, men har inte så mycket blåbärsris på kanterna. Det kanske till och med skuggar och begränsar tillväxten i botten. Brukar lämna vissa träd för skuggning, men om blåbärsris funkar, blir ju tillgängligheten suverän vid nästa rensning.


Jag har inte tänkt att rensa det diket fler gånger. Håller jag diket så smalt och det finns fall så blir det ingen igenväxning.
Problemen uppkommer när något hamnar i diket och dämmer upp. Granris är helt fantastiskt på att ordna fördämningar.
Jag har dukat ett rågångsdike ikväll samt gått och handplockat ris och kvistar ur diken som jag rensade ifjol.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

svampbob  
#764614
svampbob skrev:
hlb skrev:Dike helt i min smak, men har inte så mycket blåbärsris på kanterna. Det kanske till och med skuggar och begränsar tillväxten i botten. Brukar lämna vissa träd för skuggning, men om blåbärsris funkar, blir ju tillgängligheten suverän vid nästa rensning.


Jag har inte tänkt att rensa det diket fler gånger. Håller jag diket så smalt och det finns fall så blir det ingen igenväxning.
Problemen uppkommer när något hamnar i diket och dämmer upp. Granris är helt fantastiskt på att ordna fördämningar.
Jag har dukat ett rågångsdike ikväll samt gått och handplockat ris och kvistar ur diken som jag rensade ifjol.


Jag har sex parallella diken som går från norr till söder på en del av skiftet. Fem är rensade varav diket på den förra bilden är en av dom. Det här är det sjätte som jag av någon anledning inte kommit mig för att rensa.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

Ove Lindberg  
#764617 Enligt mitt sätt att se på saken, dikesrensning är viktigt av egen erfarenhet, diken är inte gjorda av en tillfällighet. Utan av framförhållning för att hålla skogspruktionen så hög som möjligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).