Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 26704 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Palakangas  
#642916 Ursäkta att jag inte var tydlig. Bet mig själv i tungan där. Försökte vara rolig på gränsen till sarkastisk men var inte tydlig nog för att det skulle kunna läsas mellan raderna 🧐😉

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#642920 Kul....

Visst finns det stora grova individer i våra skogar men att hävda att vi skulle kunna ha 20/200 olika sorter av träd att välja bland när vi ska plantera/föryngra är bara fel.

Även med asp om den får vara ifred från älg, så är det ändå inte ett trädslag som alla kan föryngra med..vi behöver ha virket från barrskogar...

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642937
isteskog skrev:
Tåndemåla skrev:Här är ett bestånd med rönn på nära ett hektar. 25 år 16 m högt. 22 i grundyta.

Jag trodde vi pratade om Norrlandsförhållanden ..... :ugeek:

Men listan var över alla svenska lövträd och där var inte rönn och sälg med men vildapel och oxel. Det var det jag reagerade över.

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642938 Tänkte jag skulle mäta högsta sälgen jag hittar på en dag i skogen. Rönn blev 19,0 m men hade inte luren med då.
Sälg blev en bit över 22 m

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#642939 Tänk om man hade såna där sälgar här..
Det hade varit.....

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Lars Lundqvist SLU  
#642942
Lars Lundqvist SLU skrev:Rönn, hägg och sälg växer i hela landet men blir oftast mer buskar än träd, framförallt i norr, lägre än 10 meter.

Jodå, rönn och sälg var med, men jag kunde ha uttryckt mig tydligare. Men varken rönn eller sälg räknas normalt till beståndsbildande trädslag. Det finns inte en massa naturliga rönnskogar eller sälgskogar, på det vis som det finns exv bok- och ekskogar.

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642947 Det är väl bara ett fåtal av det svenska lövträden som är bestånd bildande men tämligen vanliga in blandade lövskogar. Det är triviallöven och ek Ask bok som är beståndsbildande. Men det är tämligen vanligt med lövskogar där man finner en blandning på 8-10 st av våra lövträd.

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#642949 Vilken del av landet är det som det avser?

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Lars Lundqvist SLU  
#642950 Alm och Lind har sin huvudsakliga utbredning söderut (kontinenten) och kan vara dominerande trädslag i bestånd. Avenbok kan också bilda rena bestånd naturligt. Men man ska komma ihåg att ädellöven är ju i norra änden av sitt utbredningsområde här hos oss.
Jag håller med om att vildapel, fågelbär och oxel normalt bara ingår som pitoreska inslag i kontinentala lövskogar.

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

hfab  
#642951 Sveriges nordligaste bestånd av Alm finns i gränstrakten mellan Storuman och Vilhelmina.

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642952 Även i Sverige är det ovanligt med rena avenbok skogar oftast är det avenbok Ask och Alm i dessa skogarna. Tänker på Öland och Blekinge tex.

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Lars Lundqvist SLU  
#642953 Det finns ett vackert avenbokbestånd vid Stenshuvuds nationalpark i östra Skåne, men visst är det ovanligt, och inget man odlar i Hällefors för sågning.

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

alias  
#642955 Jag har för mig att andelen högkvalitativ bokstock sjunker bara man kommer upp i Blekinge och norra Skåne, jämfört med bestånd längre söderut i Skåne.

Var vad jag hörde från folk på Södra för drygt 10 år sedan.

Tror det var medan DH Sawmill i Näsum fortfarande var igång.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642956 Vi har ett av de nordligaste naturliga svenskors bestånden i inlandet mellan Ljungby och Visslanda. Målaskogsberg.

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Palakangas  
#642982 Naturliga svenskors?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).