Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 26730 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642882
vinterrojarn skrev:Får man ens föryngra skogsmark med vilket låg producerande trädslag som helst?

Det tror jag inte....

Gör man en aktiv handling för att få upp rönnen räknas det som föryngring. Då är kravet att skogen ska kunna ha en löpande tillväxt över 1m3sk/ha/år som är gränsen för skogsmark. Du kan däremot inte räkna med rönn som en huvudstamm när det blir en inventering om man klarar en föryngring. Där är det mig veterligen bara Björk som räknas med som huvudträdslag om föryngringen inte från början skulle vara en lövskog vilket då ska stå i hyggesanmälan.

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

alias  
#642884
Tåndemåla skrev:Här är ett bestånd med rönn på nära ett hektar. 25 år 16 m högt. 22 i grundyta.


Borde väl bli runt 120-140 m3sk/ha fritt ur minnet?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#642886
Tåndemåla skrev:
vinterrojarn skrev:Får man ens föryngra skogsmark med vilket låg producerande trädslag som helst?

Det tror jag inte....

Gör man en aktiv handling för att få upp rönnen räknas det som föryngring. Då är kravet att skogen ska kunna ha en löpande tillväxt över 1m3sk/ha/år som är gränsen för skogsmark. Du kan däremot inte räkna med rönn som en huvudstamm när det blir en inventering om man klarar en föryngring. Där är det mig veterligen bara Björk som räknas med som huvudträdslag om föryngringen inte från början skulle vara en lövskog vilket då ska stå i hyggesanmälan.


Tack för svaret.
Det är lite det som är problemet med att föryngra med annat än gran,tall,björk.....

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642897
vinterrojarn skrev:
Tåndemåla skrev:
vinterrojarn skrev:Får man ens föryngra skogsmark med vilket låg producerande trädslag som helst?

Det tror jag inte....

Gör man en aktiv handling för att få upp rönnen räknas det som föryngring. Då är kravet att skogen ska kunna ha en löpande tillväxt över 1m3sk/ha/år som är gränsen för skogsmark. Du kan däremot inte räkna med rönn som en huvudstamm när det blir en inventering om man klarar en föryngring. Där är det mig veterligen bara Björk som räknas med som huvudträdslag om föryngringen inte från början skulle vara en lövskog vilket då ska stå i hyggesanmälan.


Tack för svaret.
Det är lite det som är problemet med att föryngra med annat än gran,tall,björk.....

Ah! Är det våra tre trädslag? :mrgreen:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#642898 Det har det väl alltid varit.. iallafall sett till produktionsskogar...

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642900 Det beror väl på vem du frågar? :mrgreen:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#642901 Jo så kan det ju absolut vara men.
Det är nog ingen större idé att börja odla rönn om den är som på bilden efter hela 25 år....då är det bara dyr ved....

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Palakangas  
#642902
vinterrojarn skrev:Det har det väl alltid varit.. iallafall sett till produktionsskogar...

Ty även i den del av Sverige som benämns Norrland, finnes ståtliga exotiska lövträd att beskåda. Sedan träpatronernas era kan befolkningen avnjuta för de ovanliga trädslag. Paradgator, minnesplatser, stadsparker och kyrkogårdar har efter idog skötsel i årtionden berikats med en blandning av de mest sköna träd. För allmogen torde det vara av högsta intresse att avnjuta trädens skönhet, när de besöker dessa platser.

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642904
vinterrojarn skrev:Det har det väl alltid varit.. iallafall sett till produktionsskogar...

Jag bara erinrade mig en lång pch ofta pladdrig tråd som heter något i stil med "Våra tre trädslag", men jag fick väl aldrig riktigt reda på vilka dessa tre trädslag faktiskt var... :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#642905 Njä det byttes väl ut konstant och tråden tog efter konstiga inlägg en annan vändning...

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

isteskog  
#642907
Tåndemåla skrev:Här är ett bestånd med rönn på nära ett hektar. 25 år 16 m högt. 22 i grundyta.

Jag trodde vi pratade om Norrlandsförhållanden ..... :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

machonisti  
#642908 Så 3 trädslagstråden har utvecklats till 20 trädslagstråden.

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642913 Japp, från tre olika trädslag i hela Sverige till 20 olika trädslag i Norrland. :mrgreen:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#642914 Nä det ska väl inte kunna ske....men vi här i norr har inte samma möjligheter att odla rönn,alm,bok,lönn mm som ni i söder har.
Så därför blir det endast gran,tall,björk.

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#642915
Palakangas skrev:
vinterrojarn skrev:Det har det väl alltid varit.. iallafall sett till produktionsskogar...

Ty även i den del av Sverige som benämns Norrland, finnes ståtliga exotiska lövträd att beskåda. Sedan träpatronernas era kan befolkningen avnjuta för de ovanliga trädslag. Paradgator, minnesplatser, stadsparker och kyrkogårdar har efter idog skötsel i årtionden berikats med en blandning av de mest sköna träd. För allmogen torde det vara av högsta intresse att avnjuta trädens skönhet, när de besöker dessa platser.


Jo men inte om du idag ser till produktionsskogar, för det är väl det vi diskuterar inte vad som Ulf brukar släpa hem och hävda att det vuxit i hans skog...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).