Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 26792 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#645550 Läser man ditt svar Tallen100 och ulfs så är ditt iallafall inte svammel.

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

ulf 1  
#645552 Nu till lite sågutbildning, jag har ju berättat hur jag har blocksågat på hösten för att sen låta stockarna vintertorka, en metod som jag fått mycket hån för här på forumet, men det är som ni vet, inget som stör mig, det är av flera orsaker jag blockar det.
En blev jag påmind om idag, jag hade barkat några stockar som inte hans med att sågas i höstas, och efter 5 dagar sen barkningen sågade jag dessa idag, jävlar vad de bråkade med mig, jag gör ju vildmarkspanel och tyckte jag kunde ta med de här stockarna i det köret.
Men de blev som bananer när jag skulle vända på dom, det är starka krafter när den skyddande barken tas av och splinten torkar upp, men att det bara skulle ta fem dar i solen trodde jag inte, det var en av anledningarna till att jag normalt blocksågar på hösten.
En sak till om bandsågs sågning, se till att ha RÄTT spänning på bandet, .... och hur går det till då, det får ni fundera på, en liten ledtråd, det ska vara en spänning på 155 kilopond.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Palakangas  
#645555 Årlig tillväxt 1,6 m³ per hr?

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#645556 Nej nej ingen såg utbildning..det handlar inte tråden om...

Håll dig till ämnet...

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

gurka  
#645563
ulf 1 skrev:De som gillar mitt sätt får gärna härma mig.
Det du frågar om är helt ointressant för mig och borde vara det för alla oss som inte leker riskkapitalister,


Det är svårt att "härma" ett system som inte kan beskrivas.
Tillväxt är väl viktigt även i ett kontinuitets skogsbruk inte minst ur CO2 synpunkt.
Du har tidigare menat att Tyskland och Baltikum har ett bättre skogsbruk pga större stående volymer samtidigt med god avkastning och då är väl tillväxten en nyckelfråga.
Mina frågor var inte kritik mot ditt brukningsätt, utan jag ville veta de långsiktiga effekterna och du har tidigare framfört att du vet mer än den etablerade skogsforskningen på ditt brukningssätt.

Ja jag tror att Lars och SLU har bättre data på hur ett bestånd reagerar på gallring.

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

ulf 1  
#645586 Det som Tyskland och Baltikum gör bättre är att man låter träden bli äldre och större och att man dessutom har betydligt mer löv, Estland som ligger på min breddgrad har 65% löv .
Stora träd ger bättre tillväxt, det är ingen hemlighet utan bara sunt förnuft, har du kronorna 40 meter upp och stammar på 100cm så ska du få se på tillväxt och plats för nya träd att växa underifrån, det behövs inte många träd vart 7 år för att dubbla uttaget under en omloppstid.
Vi vill inte se det för vi vill inte bli förnedrade, men det får ni fanimej tåla nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645588
tallen100 skrev:20 olika lövträd, det är ju18 björkar och två aspar :mrgreen:

Fast räcker det verkligen med dessa 20 lövträd för att bilda en riktig skog? Troligtvis blir det väl bara en liten lövdunge? :mrgreen:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

gurka  
#645589
ulf 1 skrev:Stora träd ger bättre tillväxt, det är ingen hemlighet utan bara sunt förnuft, har du kronorna 40 meter upp och stammar på 100cm så ska du få se på tillväxt och plats för nya träd att växa underifrån, det behövs inte många träd vart 7 år för att dubbla uttaget under en omloppstid.


Men du tänkte väl nyss så här om tillväxt...

Citat ulf 1 nyligen
"Det du frågar om är helt ointressant för mig och borde vara det för alla oss som inte leker riskkapitalister,"

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#645594 Hur mycket små träd kommer det under en frötall? Alltså alldeles inunder, inte i närheten av utan alldeles intill stammen...

Fundera nu på hur många det kommer inunder 40 m höga 100cm grova lövträd.....
Många?

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Palakangas  
#645597
vinterrojarn skrev:Hur mycket små träd kommer det under en frötall? Alltså alldeles inunder, inte i närheten av utan alldeles intill stammen...

Fundera nu på hur många det kommer inunder 40 m höga 100cm grova lövträd.....
Många?

Det blir en sönderhuggen skräpskog. Är det framtiden?

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

ulf 1  
#645598 Jag kan väl vara ointresserad av tillväxt för min egen del men ändå ge råd om vad jag tror kan ge tillväxt, kolla bilden som jag tog i min skog idag, här har ingen lyft ett finger sen 50 talet då det var en tom gruvbacke, idag växer här ca 400 kubik
/hektar varav 40% av volymen är löv, asp, al och björk och några lönnar, hur fan hade det sett ut med fånarnas turboplantor, och Lars varför tog inte granen över, det slutar ju alltid med gran enligt dig, här kommer det kanske att sluta med Asp, är jag ganska säker på, om jag inte tar ner granen och låter lite ädellöv få chansen, här växer också guckusko så de som bor i min lilla stuga med utedass är helt hänförda efter några dagar i mina skogar, och den stugan ger mig tre gånger mer än tillväxten såld till Stora skulle ge. Och det bästa av allt fastigheten går aldrig ner i värde utan bara upp.
Ett kalhygge ger en större värdeminskning än de pengar man får ut för den avverkade skogen, varför förstår man inte detta.
Och kolla min lada med vildmarkspanel utan ett skit på, den blir mer silvrig för vart år som går.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#645600 Ja tydligen eftersom man anamar detta i Tyskland....och hos ulf. Det får han fan tåla.
:mrgreen:
Resten vill nog hellre ha något som växer och ger avkastning och ett framtida brukande...

Det är inte lätt att förakta både ett skogsbruk samtidigt som man föraktar sig själv för att man lever på att köpa dess frukter, liggande på sidan av... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Palakangas  
#645601 Ser ut som en klen granskog!

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#645602 Ulf vad är det dominerande trädslaget på bilden...?

Kan det vara gran?
Och de där asparna är snart nere på backen med eller utan hjälp....

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#645603
Palakangas skrev:Ser ut som en klen granskog!


Ca 400 m3 sa experten...
Ca 300 m3 sa skogsbruksplanen.
Mellanskillnaden är det han brukar ha fel... :mrgreen:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).