Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 26222 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

ulf 1  
#645448 Jag vet att det är jobbigt att se hela bilden, när den beskriver något väldigt dåligt, men någon måste få göra en sammanfattning i bland för att vi ska kunna gå vidare.
Det vi ska gå vidare med är att skapa världens bästa skogsbruk, jag visar vad jag gör och håller inget för mig själv, alla kan göra vad jag gör, (men inte alla på en gång) och jag vill gärna se vad ni andra gör med era skogar om det leder till något hållbart både för natur och oss människor.
Jag ska verkligen försöka få 20 träslag att växa i min skog, inte för att jag tror alla kommer att klara det, utan för att det då ger möjligheter att ta reda på vad som trivs på olika ståndorter.
Lövträdföreningen har många medlemmar som gör fantastiska skogar och jag kommer att besöka många av dom när jag får tid.
I dag sågar jag vildmarkspanel av de granar jag gallrat ut ur min skog, de flesta granar är 330 bitar och den längden passar perfekt för just detta ändamål, då man även kan bygga ytterväggar i två eller tre våningar med droppbleck emellan, avsmalningen blir också minimal, vilket gör fasaden mer gedigen.
Ett tips bara, och 120 spänn kvadraten är lite mer än vad bolaget skulle betala, eller hur.
Det blir givetvis en tum inte dessa löjliga 22 mm som allt sånt virke är på industrins brädgårdar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

ulf 1  
#645449 Förresten säljer man världens bästa fasad på industrins bakgårdar, tror inte det, såg någon som sålde vildmarkspanel gjord av tall, så lågt har vi sjunkit i vår kunskap, man blir lite mörkrädd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

MF förare  
#645452 Vad yt behandlar du gran panelen med?
Va blir det av massaveden från avverkningen??
/ MF

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#645455 Bör gå att såga läkt och av det klenaste blir det väl ved.

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Lars Lundqvist SLU  
#645463 Tre frågor, och nu väntar jag mig svar:

ulf 1 skrev:Jag ska verkligen försöka få 20 träslag att växa i min skog

1) Vilka 20 trädslag?

ulf 1 skrev: I dag sågar jag vildmarkspanel av de granar jag gallrat ut ur min skog,
- - -
Det blir givetvis en tum inte dessa löjliga 22 mm som allt sånt virke är på industrins brädgårdar.

2) Du säljer alltså bara ohyvlat?

3) Du brukar klaga på att industrin betalar för dåligt när man köper virke. Hur mycket betalar du själv per kubikmeter om någon vill sälja lövstockar till dig?

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

gurka  
#645468
ulf 1 skrev:Men jävlar vad mycket timmer det blev och nu går jag från en tillväxt på 7 kubik till 20


Om det äntligen är dags att få svar på frågor om ulf1 skogsbruksmodell undrar jag:

Fråga 4.
I ditt nygallrade ( ev. blädade) bestånd, med ett högt timmer uttag, går du med färre växande stammar till nästan tre gånger högre volymtillväxt.
Vilka mätningar (ev. teorier) bygger du detta på?

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Hanatorp  
#645472 Ulf1 är helt hopplös på matematik.

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

ulf 1  
#645475 Det var mycket på en gång, här trodde jag mig få en liten rast, men det får bli en kopp kaffe.
På fråga ett (som man brukade säga i tiotusenkronorsfrågan, om någon minns) jag brukar rekomnendera att inte göra något med utomhuspanel, möjligtvis kladda på lite linolja i ändarna, den yta som skapas av solen som bränner bort ligninet gör konstigt nog att denna fotokemiska nedbrytning gör träet mer motståndskraftigt än någonsin någon ytbehandling skulle ge, den silvergrå ytan reflekterar solljus effektivt och försluter träet med en tunn pansar som man ofta kan se på gamla uthus tex, en del hundratals år gamla.
De hus som målades för 30 år sen är alla i olika förruttnelsetillstånd.
På fråga två, från MF Förare så blir allting på ett träd någonting, toppar och smågranar blir beroende på kvalitet tex , vedstolpar, eller lister men aldrig någonsin skänker jag det till massakoken.
Ta en vanlig undertryckt gran i min skog, den kanske är 8cm i toppen, och har där 40 årsringar, gissa om det är värdefullt.
Jag "blockar" en sådan, och får en två tum okantad liten sötnos som ströas och får torka ett par månader sen kan jag gå vidare med att gör kvalitets virke till tex lister 20x10 mm som betalas med 30 spänn metern eller varför inte använda dom i olika byggen som staket eller grindar, jäkligt snyggt.
Lars fråga ett, jag vet inte förrens jag kollat mina polare i lövträdföreningen, de flesta bor faktiskt i Norrland, men jäklar vad dom forskar på det som ni på slu borde ha forskat på sen 50 år tillbaka.
Dom har oftast ett jobb att sköta, som 99% av de andra skogsägarna också måste ha.
Nej det händer att jag åker till en kompis som har en 70 cm hyvel, när man vill ha nåt enkelt bara hyvlat, men det kanske blir ett inköp av hyvel snart, jag sågar ju med sån precision att det blir lätthyvlat, och det är inte så vanligt har jag märkt.
Jag betalar oftast 500 till de som inte kan sälja sitt övergrova eller när löv inte tas emot annat än som massa.
Och sen Gurka, jag har ju gjort det här förut och då stod björken still i 3 år för att sen lägga på sig runt 15-20 kubik, men inget står ju skrivet i sten när det gäller skogsbruk, jag ser inget problem i detta, då fokus borde ligga på vad du gör med det som växer, inte volymen, den är ju trots allt bara några få procent av pengarna du skapar i din skog.
Ni är bara grundlurade att det är fibermängden som ska vara fokuset, man skämtar med er, om jag säljer vildmarkspanel för 4000 spänn kubiken eller säjer den till Stora för 180 spänn, så förstår ju alla att volymtillväxten i din skog är helt ointressant, det är vad du gör med det som trots din inkompetens växer där, och gissa vad,. oftast växer det bäst om du inte rör ett finger, och värdet på fastigheten ökar då oxå bäst.
Men det är en annan historia

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Lars Lundqvist SLU  
#645477
ulf 1 skrev:Jag betalar oftast 500 till de som inte kan sälja sitt övergrova eller när löv inte tas emot annat än som massa.

500 kr per kubikmeter eller 500 kr per stock, eller bara en femhundring svart? Är detta inklusive eller exklusive moms?

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

gurka  
#645480
ulf 1 skrev: jag har ju gjort det här förut och då stod björken still i 3 år för att sen lägga på sig runt 15-20 kubik,

och gissa vad,. oftast växer det bäst om du inte rör ett finger, och värdet på fastigheten ökar då oxå bäst.



Angående din tidigare avverkning (gallring/blädning)

Vilket år gjorde du den tidigare gallring/blädningen?
Hur många kubik m3 skog hade du där före åtgärden?
Hur många kubik m3 skog tog du ut då?
Hur många kubik m3 skog är det nu?
Har du någon karta eller koordinater för objektet så man kan titta och lära sig om man skulle ha vägarna förbi?
Varför avverkade du om du anser att det är" bäst om du inte rör ett finger, och värdet på fastigheten ökar då också bäst"?

Med nuvarande råvarukostnader måste det väl vara bäst för dig att köpa råvara till din sågverksamhet.

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Palakangas  
#645484
ulf 1 skrev:
jag har ju gjort det här förut och då stod björken still i 3 år för att sen lägga på sig runt 15-20 kubik,

Hur då 15-20 kubik? Hektar, år?

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Hanatorp  
#645543 Fast du har väl inga siffror på din fantastiska tillväxt?

Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Avslutat-02  
#645546 Här har jag väntat hela dagen på att ulf ska svara på frågorna...

Så väljer han att undvika dem ändå..
På frågan om 20 olika lövträd, bör han kunnat svara, eftersom vi andra var så dumma att vi inte förstod vilka dessa trädslag var.
Men han visste minnsan att de både fanns och kunde växa i Norrland.

Det var mest en massa undvikande svar.
På frågan om vad han betalar, så blev svaret.

500 kr.. jaha per vadå?
Utan kvitto eller med?

Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

ulf 1  
#645548 Gurka, jag köpte denna fastighet för 7 år sen, så det jag gör är att bruka denna fastighet på mitt vis, det borde alla göra, att bruka sin fastighet på sitt eget vis, man ska vara ett riktigt klantarsel om man får ut mindre i värde än med det vansinniga kalhyggesmetoden.
De som gillar mitt sätt får gärna härma mig.
Det du frågar om är helt ointressant för mig och borde vara det för alla oss som inte leker riskkapitalister, vi är mer än 99% av skogsägarna och ska njuta av vår skog utan ett enda jävla kalhygge på vår mark.
Men jag tar det en gång till, förra gången jag tog ner planterad gran på min mark, (den köptes för 25 år sen) så mätte jag diametern på de björkar jag lämnade, och efter 12 år var tillväxten på dessa 2000 kvadratmeter ca 20 kubik baserat på en hektar, det var min uträkning då. om ni tittar på bilden med björken med "upphissad" krona så var den 10 cm i brösthöjd och idag är den 38 cm, snittet ligger på 32 cm i den björkskogen nu, det är ganska lätt att räkna ut vad de björkarna lagt på sig i volym delat på 12 år, jag tog ner några förra året och då ser man tydligt hur de stod stilla i tre år efter att granarna togs bort, fråga mig inte varför, kanske Lars vet.
Skogsbruksplan som tydligen är obligatorisk när skogsfastigheter säljs säger att jag ska ha 8000 kubik i dag på 25 hektar och det låter ju bra, men ärligt så bryr jag mig inte, givetvis ska jag hålla lite koll när jag gör mina grupper, men det lär ta ett par år till innan jag börjar med det.
Nej jag köper inte något från kalhyggesbruket, bara från de lövskogsodlare som jobbar med hyggesfritt, jag och min fru dividerar fortfarande efter några år om det är just att köpa omkullblåsta träd från hyggen, men vi har inte kommit fram till något än, vad tycker ni.
Och Lars varför insinuerar du så där, jag köper övergrovt och löv för 500 plus moms från människor som bedriver hyggesfritt skogsbruk i örebro län, de får mer betalt än industrin som bara vill betala massapriser, men faktiskt får jag det mesta av det övergrova gratis, arborister flisar nästan alltid de stora träd de tar ner i trädgårdar och parker, men det är jobbigt att klyva en metersdiametrar till 30-40 för att kunna flisa, men ibland betalar jag flispriset, det är jobbigt att höra hur man försöker förringa oss människor som inte följer med strömmen, men jag är härdad så fortsätt med det, andra får kanske mod av någon som inte låter sig kuvas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

tallen100  
#645549 20 olika lövträd, det är ju18 björkar och två aspar :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).