Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 26702 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

bodaedet  
#642491 Hur blev det med listan över 20 olika lövsorter som växer naturligt????

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Lars Lundqvist SLU  
#642494
ulf 1 skrev:Nej allt går inte att sköta med trakthyggesbruk Lars, du kan ju åka ut i verkligheten och titta på hyggena som efter 30-40-50-60 år fortfarande inte har några träd,

Din logik haltar. Det är som att säga att du inte kan såga nån enda planka eftersom en av stockarna var murken och sprack. Att det sker enstaka trafikolyckor innebär inte att det inte går att ha biltrafik.

ulf 1 skrev:Lövträd behöver ofta växa upp i en redan befintlig skog, särskilt ni i norrland skulle tänka på det, micromiljön är helt avgörande för att träd ska trivas och tex inte frysa.

Nej, tvärtom. Alla de vanliga lövträden är pionjärer och behöver öppen mark som brandfält eller hyggen för att etablera sig och utvecklas bra.
Träd varken fryser eller svettas. Det gör bara varmblodiga djur.

ulf 1 skrev:Den här lilla "forskningen" gjorde jag i somras 28 juli, det är 400 meter mellan dessa skogar, den ena är bolagsplanteringen av tall den andra är min naturliga blandskog.

1) Strålningsbalans fungerar olika med olika trädslag, markförhållanden (fuktighet, jordart, markvegetation, etc), exposition, etc.
2) Du måste mäta på samma avstånd från krontaket för att få jämförbara värden, och det måste i båda fallen vara efter det att bestånden uppnått full bladyta.

PS. Din blandskog är inte "naturlig". Det har vi ju enats om tidigare. Den är ett resultat av tidigare skötsel, som all annan skog i landet.

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642495
ulf 1 skrev:Den här lilla "forskningen" gjorde jag i somras 28 juli, det är 400 meter mellan dessa skogar, den ena är bolagsplanteringen av tall den andra är min naturliga blandskog.
Sen kliar man sig i skallen i bolagen och undrar varför träden blir så törstiga och varför dom mår så dåligt.
Det är ingen skillnad på en 25 årig tallplantering och Sergels torg en varm sommar dag, jo en, på Sergels torg har du närmare till ett svalkande cafe.


Jaha, så din lilla "forskning" visar alltså att det är varmare i solen än i skuggan. Nobelpriset nästa? :mrgreen:

Men Ulf1! Seriös forskning har visat att ljusälskande arter klarar av dessa stora temperaturskillnader utan några större problem. Å de arter som inte klarar av dessa temperaturskillnader, är ju hänvisade till ett liv i skuggan (och de tuffa utmaningar som finns där) eller till att gå under.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

gurka  
#642518
ulf 1 skrev:I Norrland växer hundratals olika arter av träd som vi borde ägna en tanke när vi funderar på alternativ i skogsbruket,


Alternativt skogsbruk ??? (mer contorta …)

Avatar Fallback

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Palakangas  
#642520
gurka skrev:
ulf 1 skrev:I Norrland växer hundratals olika arter av träd som vi borde ägna en tanke när vi funderar på alternativ i skogsbruket,


Alternativt skogsbruk ??? (mer contorta …)

Jag väntar på uppräkning av 20 som kan användas i norrländskt skogsbruk, men från en som åker runt och hämtar fällda träd i parker och kyrkogårdar i bergslagen och hela tiden kommer med osanningar så är det för mycket begärt.

Avatar Fallback

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

jannee  
#642521 Växthuseffekten kanske gör att problemet med brunifieringen löses av sig själv.
Tallskytte och granbarkborren tar död på barrträden, därefter kommer lövträden att få fritt spelrum och Ulf 1 blir överlycklig.
Sedan kan man fundera över varför brunifiering just nu tagit fart, detta borde i själva verket varit på 1700 och 1800 talet när den stora utdikningen genomfördes, då alla mossodlingar kom till.
Nej vänd huvudet uppåt och beskåda orsaken :!:

Avatar Fallback

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Palakangas  
#642524
jannee skrev:Växthuseffekten kanske gör att problemet med brunifieringen löses av sig själv.
Tallskytte och granbarkborren tar död på barrträden, därefter kommer lövträden att få fritt spelrum och Ulf 1 blir överlycklig.
Sedan kan man fundera över varför brunifiering just nu tagit fart, detta borde i själva verket varit på 1700 och 1800 talet när den stora utdikningen genomfördes, då alla mossodlingar kom till.
Nej vänd huvudet uppåt och beskåda orsaken :!:

Lövträd dras ju inte med några problem alls som det verkar. De växer upp och blir hur stora, vackra, nyttiga och värdefulla som helst. Självklart i fullskiktade skogar. Snipp, snapp, snut så var den sagan slut 🤭🎅

Avatar Fallback

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Avslutat-02  
#642528
Palakangas skrev:
gurka skrev:
ulf 1 skrev:I Norrland växer hundratals olika arter av träd som vi borde ägna en tanke när vi funderar på alternativ i skogsbruket,


Alternativt skogsbruk ??? (mer contorta …)

Jag väntar på uppräkning av 20 som kan användas i norrländskt skogsbruk, men från en som åker runt och hämtar fällda träd i parker och kyrkogårdar i bergslagen och hela tiden kommer med osanningar så är det för mycket begärt.


Jag väntar på listan över de "flera hundra trädslag" som skulle klara det norrländska klimatet, och ändå ge så pass med virke att man kan räkna det som tillräckligt för skogsbruk..och inte som naturbestånd utan att man kan bruka.... ytterst intressant att dessa inte redan växer i dessa marker om de nu klarar av det...

Avatar Fallback

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

isteskog  
#642554 Det var nog i landet "Utopia" de växte ....... 😉

Avatar Fallback

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Avslutat-02  
#642555 Ja kanske det...
För det är då inte mycket mer än det gamla vanliga som växer från oss och uppåt...

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642561
Palakangas skrev:
jannee skrev:Växthuseffekten kanske gör att problemet med brunifieringen löses av sig själv.
Tallskytte och granbarkborren tar död på barrträden, därefter kommer lövträden att få fritt spelrum och Ulf 1 blir överlycklig.
Sedan kan man fundera över varför brunifiering just nu tagit fart, detta borde i själva verket varit på 1700 och 1800 talet när den stora utdikningen genomfördes, då alla mossodlingar kom till.
Nej vänd huvudet uppåt och beskåda orsaken :!:

Lövträd dras ju inte med några problem alls som det verkar. De växer upp och blir hur stora, vackra, nyttiga och värdefulla som helst. Självklart i fullskiktade skogar. Snipp, snapp, snut så var den sagan slut 🤭🎅


Å skulle nu lövvirket råka mögla, så blir det plötsligt masurpriser på sågad vara... :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

ulf 1  
#642823 De som är intresserade av vilka lövträd som kan växa i Norrland ska gå till någon av alla arboretumen som finns, där växer hundratals olika träd varav minst 25 växer naturligt i Sverige, sen finns dessutom flera varianter av dessa arter, en björk kan tex vara flam eller mauser, båda dessa ligger på 10 tusen/kubik kronor om du orkar göra minsta förädling.
Vi är bara ett u-land, och jag funderar varje dag på hur det kunnat gå så snett, vad det är för fel på Svenskt skogsbruk, igår kom en uppköpare från industrin förbi som hade hört att jag "tog hand om stora stockar" han undrade om jag ville ha dom för vedpriset, javisst sa jag.
Det var 79-100 cm Alm, Oxel, Tall, Ask, Björk, och några jag glömt namnet på, vad fan är det för fel på Svenskt skogsbruk.
I vilket annat land som helst hade inte en virkesköpare behövt, rädda de finaste träden från flisning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642825 Ulf 1! Det var du som själv skrev att du skulle komma med listan om 20 lövträd som funkade i Norrland. Se så, fram med listan nu.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

ulf 1  
#642830 Väldigt tjatande om listor på träd, jag har väl förklarat att det finns många fler än 20 lövträd som kan växa i norrland, faktum är att en tjej på slu utbildningen fick ihop 90 träd när hon skickade ut frågeformulär för 10 år sen. hon skrev så här (ja det är ett kandidat arbete Lars) "I Växtlista med träd och buskar för Västerbottens l
än, zon V-VIII, finns hela växtlistan som sammanställdes. Den innehåller över 300 växter som fungerar i Västerbottens län, varav cirka 90 träd och resten buskar."
Det märkliga är ju att det inte finns någon forskning på vad som går att ha i Norrlands skogar, Gran och Tall är tatuerade på insidan av ögonlocken på slu skogsforskning och där slutar all tankeverksamhet och detta i en tid då vi har 6 veckors längre växtsäsong än för 70 år sen.
Läs Maria Holmlunds fina kandidatarbete här. https://stud.epsilon.slu.se/1681/1/holm ... 100813.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

machonisti  
#642834 Synnerligen svårt att lista 20 lövträd men ösa galla över de som undrar kan du göra i åtskilliga inlägg efter varandra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).