Skogsmiljö och Trädlära

Brunifiering av sjöar pga gran?

45 inlägg 7888 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641658
ulf 1 skrev:...men MIN åsikt är lika bra som någonsin en forskare från skogsforskare på slu...

Det är en enorm skillnad å den senare tillför ju mycket i debatten...
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 01 maj 2020, 22:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Lars Lundqvist SLU  
#641661
ulf 1 skrev:MIN åsikt är lika bra som någonsin en forskare från skogsforskare på slu (vi vet lika lite)

Nja, din åsikt är lika mycket värd, eftersom vi lever i en demokrati, men det är stor skillnad på våra kunskaper.

ulf 1 skrev:ta fram ett "grönsaksblad" (ekonomikartan) ur byrålådan, och använd hjärnan.
Då ser ni ett flygfoto över skogarna, de kallas "ortofoto", så egentligen är de grönkolorerade bladen svartvita flygfoton, oftast fotade från flygplan på slutet av 40 talet fram till slutet av 50 talet, där syns TYDLIGT blädningar som ljusare stråk i bilden, rena kalhyggen är mycket sällsynta.

Nej, det är gallringar, fröträdsställningar och skärmar, men inte blädning.
Men att hyggen inte dominerar är väl ganska naturligt? Det gör dom inte idag heller.

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

ulf 1  
#641706 Men är det inte fantastiskt att dessa avverkningar från 40 talet " gallringar, fröträdsställningar och skärmar," tydligen höll bra volymer i slutavverkningarna Lars, det blir svårt att förklara bort kalhyggenas misslyckanden, men du kanske klarar det oxå.
Fredrik gjorde ju en intressant iakttagelse, att efter 80 år med mestadels kalhyggesbruk (men slutavverkningar från den naturliga skogen) så MINSKAR nu volymen i slutavverkningarna, var fan är framgångarna, kan nån förklara för mig, är det är värt priset som naturen betalar, när vi inte ens har ökat volymen per hektar i slutavverkningarna trots turboplantor, gödsling och de monotona tragiska planteringarna, och då har även norra halvklotet höjt tillväxten pga ett varmare klimat som inte har ett p....s med kalhygge att göra. Var är framgångarna, för skogsbolagens vinster är ju mest från den utländska verksamheten, 90% av anställda i Svensk skogsbolagen, är det inte i Sverige.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641708
ulf 1 skrev:Men är det inte fantastiskt att dessa avverkningar från 40 talet " gallringar, fröträdsställningar och skärmar," tydligen höll bra volymer i slutavverkningarna Lars, det blir svårt att förklara bort kalhyggenas misslyckanden, men du kanske klarar det oxå.


Vilka misslyckande då, Ulf1?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Palakangas  
#641709
ulf 1 skrev:  jag har hjärna nog att förstå att här måste vi tillämpa försiktighetsprincipen. 

Sedan när gör du det?

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Mellberg  
#641714 Trakthyggesbruket verkar fungera hur bra som helst. 1970 tog den svenska skogen upp ca 90 miljoner ton koldioxid per år. Idag tar den upp hela 120 miljoner ton årligen.

Prognoser visar att vi om ytterligare 50 år har ett upptag på minst 150 miljoner ton om vi fortsätter med nuvarande skogsskötselprinciper. :d

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Lars Lundqvist SLU  
#641802
ulf 1 skrev:Fredrik gjorde ju en intressant iakttagelse, att efter 80 år med mestadels kalhyggesbruk (men slutavverkningar från den naturliga skogen) så MINSKAR nu volymen i slutavverkningarna,

Det skulle underlätta om du nån gång kunde ange källa när du lägger in olika diagram.

Jag vet inte var du hittat diagrammet men det visar väl genomsnittlig virkesförråd, totalt sett, inte på nån viss åldersklass?

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

ulf 1  
#641919 Om nu vi har ett så fantastiskt skogsbruk, skulle vi sen 90 talet ha ökat uttaget vid slutavverkningarna, för vi har nu planteringarna att slutavverka.
Att vi har 6 veckor längre växtsäsong än för 70 år sen, har gynnat alla boreala skogar på norra halvklotet utom i ett land, gissa.
Det det blev inte en ny kostym, det blev en fingertutt, för det Svenska skitskogsbruket är just som dialogen i Tödde och Mödde.
Egentligen har vi inte sett det riktiga slutet än, för fortfarande gör en del slutavverkade naturliga skogar att statistiken ser bättre ut än den kommer att göra om några år.
Men de skogarna är snart slut och fingertutten kanske ryker den med.
Ja det blir allt mer nu, borrar, törst, svampar och vindar inget är längre ofarligt för planteringarna, hur naturligt det än är sen tusentals år tillbaka , man måste vara både blind och döv för att inte se och höra eller oxå låsa dörren och vägra ta till sig kritiken..
Men hur kan man stänga in sig i en sån låtsasvärld.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

ulf 1  
#641924 Allt jag skriver om slutavverkningar gäller givetvis per hektar, och det blir ju självklart om man tittar hur mycket volym andra motsvarande länder har i sina skogar och hur enormt mycket mer de ökat hektarvolymen sen världskriget för 75 år sen.
Att vi planterat igen alla våra fantastiska hagar och betesmarker, ängar och små åkerlappar och dikat 2,5 miljoner mossar är väl något man borde skämmas för.
Men inte Mellberg tydligen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Palakangas  
#641925 Uffe, besvara frågan om ditt diagram och återgå sedan till vad tråden handlar om, kan du klara av det tror du? Nä, trodde inte jag heller.

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Mellberg  
#641937
ulf 1 skrev:Allt jag skriver om slutavverkningar gäller givetvis per hektar, och det blir ju självklart om man tittar hur mycket volym andra motsvarande länder har i sina skogar och hur enormt mycket mer de ökat hektarvolymen sen världskriget för 75 år sen.
Att vi planterat igen alla våra fantastiska hagar och betesmarker, ängar och små åkerlappar och dikat 2,5 miljoner mossar är väl något man borde skämmas för.
Men inte Mellberg tydligen.


Går bara bra för trakthyggesbruket, minst 120 miljoner ton koldioxid tar den Svenska skogen upp i år , trots coronaviruset.

Kom ihåg Ulf 1 att plantera två träd för varje avverkat, även om det är på en kyrkogård. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

machonisti  
#641938 På en sån är det synnerligen viktigt pga nedbrytningen.

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Lars Lundqvist SLU  
#641967
ulf 1 skrev:Om nu vi har ett så fantastiskt skogsbruk, skulle vi sen 90 talet ha ökat uttaget vid slutavverkningarna, för vi har nu planteringarna att slutavverka.

Nej, medelåldern på dagens slutavverkningar är fortfarande närmare 100 år. Dagens föryngringsteknik, med markberdning följt av plantering, slog inte igenom på bred front förrän i slutet av 1960-talet. Därför har dagens 50-60-åriga skog större virkesförråd än vad dagens slutavverkningsskogar hade när de var i samma ålder.

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

ulf 1  
#642010 Klockan tickar Lars, för var dag som går, tick tack.
Långt bort vid horisonten ser jag en folkmassa som står med plakat jag fortfarande inte kan läsa, men jag anar givetvis vad det står på dom.
Det som förbryllar mig är att industrin och svansen tror dom ska komma undan med skövlingen av naturen.
Jag står ju och sågar om dagarna, och då får man en känsla för vad, egentligen, skogsbruk är för något.
På 18talet så fanns den känslan starkt, i många led, de som hade de kunskaperna kunde använda det till att skövla eller till sköta skogen.
De valde allt mer det första, och idag är det fullt utvecklad skövling.
Blädning är ju bara ett ord som kan användas hur som helst, det kan beskriva skövling men det kan oxå beskriva en varsam skötsel av skogen, Lars och andra som tror dom klarar att manipulera sanningen, använder det givetvis till att beskriva något felaktigt.
Tröttsamt, men de som inte förstår, skiter jag i.
Vad är kunskap då, och hur kan den användas bra eller dåligt.
Jag tar ett exempel i dag, sen måste jag såga, 1850 började skövlarna (träpatronerna) i Norrland att köpa timmer på rot, det fanns stora mängder grov skog, men bönderna var svåra att lura av de bästa träden, så man gjorde ett system med "plankberäkning", det var mycket smart och berättar egentligen hela hemligheten vad skogsbruk borde gå ut på.
EN 15 fots (4,57cm) planka på 3x9 tum (7,6x22,8cm) beräknades som betalning för en stock med 10 tum (25,4cm) toppen, det var när duktiga skogsskötare inte ville släppa till sin grova skog och det grova virket man hade i skogen var det som skövlarna ville åt.
Så varje tum i topp var en rejäl värdeökning, 14 tum i topp betalades med TRE plankor alltså en tillväxt som brukade ta 20-30 år, (i Norrland) tredubblade betalningen och faktiskt volymen.
I dag sågar industrin 12 cm i toppen !!!!!, man undrar vad det är för fel på dom, snittdiametern på Sveriges "första kalhygge" som slutavverkades efter 83 år i Malå, var 21cm i brösthöjd !!! och 179 kubik/hektar. https://www.landskogsbruk.se/skog/histo ... kalhygget/
Man blir bara trött över det som Mellberg hyllar som bra skogsbruk.
Det är en enorm kapitalförstöring .. punkt..
En kalhyggesavverkning är alltid ett stort misslyckande och ett bevis på inkompetens.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Palakangas  
#642012 Den här tråden är nu en kopia av den låsta tråden där en viss person vräkte ur sig sitt hat mot forskare och skogsbruket samt skogsindustrin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).