Skogsmiljö och Trädlära

Brunifiering av sjöar pga gran?

45 inlägg 7886 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brunifiering av sjöar pga gran?

ulf 1  
#641096 Det är ändå lite roligt, att så fort man börjar närma sig sanningen så kommer industrin till undsättning för att lägga dimridåer (här i form av Mellberg och Lars Lundqvist) .
Det är mycket lätt att i en sån här svår fråga (koldioxidutsläpp) göra människor förvirrade och få dom att greppa en trygg hand.
Men är verkligen skogsindustrin denna trygga hand, jag har mycket att säga i frågan, men ska ta upp två (ej nämnda) utsläpp av väldigt många dikningarna och sjöarna.
Det som kalhyggen och dikningar släpper ifrån sig av organiska ämnen blir till koldioxid som inte räknas längre.
En orsak med sjöarna, är att dessa (de flesta) faktiskt för 50 år sen slukade koldioxid, idag är de fulla av organiska ämnen som blir föda för bakterier och därmed en stor utsläppskälla.-
Jag har ju några gånger visat på slutavverkningar på 50 åriga bestånd av gran, hur dom ska hinna bli nettoupptagare av koldioxid är för mig en gåta.



   TS
Avatar Fallback

Re: Massabruken är klimatbovar?

Avslutat-02  
#641114 Problemet med ditt argument där Ulf, är att avverkningarna du nu hänvisar till, inte alls har varit runt 50 år utan runt 75-80 år.
Vilket är en stor skillnad.

Bara för att man byter tråd, så ska inte fel fakta ges.

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641124 Ulf1! Utan dikning växer skogen på myren mycket sämre, i vad mån den över huvud taget kan växa. Men du kanske föredrar torvbrytning istället för virkesproduktion på dessa myrar?

F.ö. skedde dessa torrläggningar för att skapa mer odlingsmark jord till en hungrande befolkning. Detta var ju under en tid, då många emigrerade till främst Nordamerika och kommunistiska uppror och revolutioner skedde lite här och var i Europa.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Fredrik Reuter  
#641127 Våtmark är ett kapitel för sig men du lade in en länk i din tråd Stora koldioxidutsläpp från skog på dikad torvmark Niking där forskare gör antagande på att 5% av Sveriges produktiva skogsmark är dikad våtmark och trots god skogstillväxt på den samma så släpper dessa arealer ut 7 miljoner ton koldioxid årligen.

Men det tar vi vidare i den tråden i så fall.

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641131
Fredrik Reuter skrev:Våtmark är ett kapitel för sig men du lade in en länk i din tråd Stora koldioxidutsläpp från skog på dikad torvmark Niking där forskare gör antagande på att 5% av Sveriges produktiva skogsmark är dikad våtmark och trots god skogstillväxt på den samma så släpper dessa arealer ut 7 miljoner ton koldioxid årligen.

Men det tar vi vidare i den tråden i så fall.

Jag besvarade bara ett inlägg från Ulf1!

Edit: Å f.ö. är det den tråden du länkar till en ren nyhetstråd. Tråden är alltså inget ställningstagande från min sida.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 30 apr 2020, 08:26, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Massabruken är klimatbovar?

Avslutat-02  
#641133 Be vederbörande att hålla sig om nu massabruken är miljöbovar eller ej...
Annars så får han svar på sina påståenden och tråden drar iväg igen....dock åt fel håll...

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641144 Ulf1 lär ju få svar ändå, även om han mot förmodan skulle hålla sig inom ämnet. Skillnaden blir ju bara att tråden då inte drar iväg... :mrgreen:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

ulf 1  
#641148 Det är sån här forskning som helt ignoreras av skogsindustrin, det vore bra om den kunde diskuteras på ett mer moget sätt, än att det är några fjällrävenjackor och naturnördar som hittar på saker för att dom hatar kalhyggen och vill sänka den svenska industrin.
För tydligen ska vi bara lyssna på vissa forskare, men inte andra.
Att dom där andra forskarna alltid är dom som inte tycker som industrin är lite märkligt, Holm är väl vad jag vet en vanlig fosrkare, jag känner säkert 30 jägmästare och skogsforkare som hatar jkalhygge, men dom orkar inte längre bråka om det, för det förstör deras liv.
Så allvarligt är det faktiskt, den starke vinner, inte den kloke.
Docenten i Limnologi, Emma Kritzberg säger
"Granarna bidrar
I en färsk rapport lanserar Lundaforskaren teorin att det moderna skogsbruket, framför allt odlingen av gran nära sjöar och vattendrag, är en minst lika viktig – om inte viktigare – drivkraft.
Hon stödjer sig bland annat på en unik kartläggning, bortglömd fram till nu, av vattenfärgen i ett antal småländska sjöar för sjuttio år sedan – innan inplanteringen av gran tog fart i södra Sverige."
Det finns ju nånstans en "tipping point" även för forskare, hur mycket ska man försvara sin forskning innan det blir löjligt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... na-brunare
Och det som händer med bruna sjöar, tar jag nu en gång till, dom släpper ut tre gånger mer koldioxid än vad skogen bredvid tar upp när den växer som bäst (per hektar).
Det finns många sjöar i sverige.
De 2,5 miljoner hektar mossar som dikats under 19talet, för att bli skogsmark, är stora kol utsläppare men usla fiberproducenter, många borde faktiskt klassas som impediment, det är upp till skogsbolagens samvete att välja ny dikning, efter att man avverkat en sån mosse, frihet under ansvar, ni vet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Mellberg  
#641150 Tur vi har massabruken i dessa corona tider. Tack vare trakthyggesbruket är vårt skogsbruk positivt för klimatet. Hög tillväxt i skogen är det vi bör fortsätta sträva efter.

Vi har ju redan facit. Den årliga tillväxten är idag 33% högre än för 50 år sedan. Det innebär att vår skog idag årligen binder 33% mer koldioxid än för 50 år sedan.

Sedan måste vi komma ihåg att det är den brukade skogen som binder kol och är en kolsänka, trots att vi tar ut allt mer nyttigheter ur skogen. 8)

Fortsätter vi den inslagna vägen talar det mesta för att den svenska skogen kommer att ta upp 150 - 160 milj ton koldioxid årligen år 2070 :d

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641157
ulf 1 skrev:De 2,5 miljoner hektar mossar som dikats under 19talet, för att bli skogsmark, är stora kol utsläppare men usla fiberproducenter, många borde faktiskt klassas som impediment, det är upp till skogsbolagens samvete att välja ny dikning, efter att man avverkat en sån mosse, frihet under ansvar, ni vet.


Den dikningen skedde med statens goda minne! Å det finns många fina träd, som växer på mossar.

Men sant är att det vore nyttigt att gödsla upp och sprida aska på många myrmarker, för att sätta ännu bättre fart på tillväxten. :-bd
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641164 Förresten borde väl trådens rubrik ändras från brunifiering till humusfiering, då det är diverse humusämnen som ger upphov till det brunfärgade vattnet.

Brunifiering kan ju möjligtvis tolkas politiskt... :mrgreen:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

Palakangas  
#641167 Bruna sjöar är bra. Klarvattensjöar sämre.
https://www.svd.se/brunt-vatten--da-kan-badsjon-ma-bra

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

machonisti  
#641176 Dom tuffa killarna drack brunt vatten direkt ur diket på 70 talet, rapade och skrävlade om öl.
Usch va de det smakade illa men det kunde man inte visa.

Avatar Fallback

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

jannee  
#641185 När jag var liten fick jag beskedet att ALLT vatten som rann var drickbart - OCH DET VAR DET DÅ, aldrig några magproblem. Men idag är det verkligen annorlunda.
För övrigt tror jag inte det är granen som är boven utan alla dessa luftföroreningar.
Räcker bara med lite regn så blir betongplattorna gröna, så var det minsann inte förr.
Sedan vill en del skylla på granen meden andra skyller på bönderna, när sanningen är den att det är VI människor och vårt sätt att förorena som är boven.
För övrigt har svenska industrier en väl utvecklad rening men luftföroreningar är globala inte nationella som Uffestackarn inbillar sig.

Användarvisningsbild

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

ulf 1  
#641589 Väldigt dålig rubrik på den här tråden Fredrik.
Det är ingen som helst tvekan om att våra sjöar blivit bruna av kalhyggen, men om det är pga gran är väl tveksamt eller helt felaktigt, då vi de senaste 50 åren slutavverkat oftast ganska trevliga skogar, blädade långt in på 50-60 talet, men vi har redan på detta halvsekel, "lyckats" sätta 60% av sveriges skogar i ett bedrövligt "post kalhygge" tillstånd.
Alla som har någon som helst kunskap om kartor kan ju sätta sig in i vad slags skogar som avverkats, ta fram ett "grönsaksblad" (ekonomikartan) ur byrålådan, och använd hjärnan.
Då ser ni ett flygfoto över skogarna, de kallas "ortofoto", så egentligen är de grönkolorerade bladen svartvita flygfoton, oftast fotade från flygplan på slutet av 40 talet fram till slutet av 50 talet, där syns TYDLIGT blädningar som ljusare stråk i bilden, rena kalhyggen är mycket sällsynta.
Och ja, sjöarna var jävligt mycket klarare på den tiden.
Ett kalhygge släpper ifrån sig 40% mer vatten från nederbörden än en skog, då säger genast någon smart jävel, "men dä ä ju så att regnä fastnar i grenarna på skogen" eller nåt i den stilen, suck.
Jo det är rätt men har inget med något jag pratar om, jag säger att de 40% mer vatten (fyllt av organiska ämnen, lösgjorda från den sargade hyggesmarken) rinner ner i en bäck, som rinner ut i en sjö, som blir MÖÖÖRK, det mörka är humusämnen som äts av växtbakterier som skiter ut koldioxid i luften.
Här får vi skärpa oss lite för nu ska vi förstå saker som inte ens vetenskapen förstår, (jo vissa, men inte slu och skogforsk) sjöar ska ju normalt vara koldioxid slukare .... egentligen .. men om man kör ut miljarder liter sörja i dom som blir mat åt växtplankton så funkar plötsligt inte kretsloppet längre, kolets kretslopp är jävligt komplext, och vi människor är experter på att jävlas med det, för vi förstår inte bättre.
Vi vet dessutom inte så mycket om det, och det är tragiskt, för visste vi lite mer hade vi nog blivit försiktigare med tex vårt "skogsbruk" .
Men nu ska vi se vad som händer, i friska sjöar omgivna av skogar som får vara skogar hela tiden, så hinner kretsloppet med att ta hand om den mindre mängd organiskt material som kommer från skogen.
Det är här som vi inte riktigt förstår oss på kretsloppet, vi måste börja med att göra skillnad på bakterier och bakterier, det är samma men ändå stor skillnad, de kan också kallas plankton, som är latin för fritt svävande, växtbakterier är jävligt små, ca 2 miljoner i en droppe, dessa växtbakterier livnär sig på humusen från hygget/skogen och det är då som utsläpp av koldioxid blir resultatet av deras födointag, sen har vi djurplankton som äter växtplankton och i sin tur blir föda för småfisk och andra lite större djur, hoppkräftor, pilmaskar mm, dessa lite större djurplankton är oxå bättre på fotosyntes och renar vattnet från de svävande växtbakterierna, genom att de är tyngre och sjunker till botten när de dör eller blir uppätna och därmed lagras kolet kvar i sjön.
Vi har lite dålig koll på detta viktiga kretslopp, men MIN åsikt är lika bra som någonsin en forskare från skogsforskare på slu (vi vet lika lite) men jag har hjärna nog att förstå att här måste vi tillämpa försiktighetsprincipen.
Tex har vi inte en susning om hur sjöars kretslopp på vinter respektive sommar skiljer sig och mycket annat, man får verkligen hoppas att vi snart blir lite försiktigare med vår natur, kommande generationer kommer att undra vad fan det var för fel på oss.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).