Skogsmiljö och Trädlära

Dags för svärmning?

136 inlägg 22701 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#647434 Ca 3 dl i dagens tömning

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#647683 Kvällens gbb fångst blev prick 3 dl (5 dygn sedan förra tömningen). Fortfarande inte lokaliserat några lyckade angrepp på stående skog där jag har hunnit inventera.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Mikael A  
#647778 Fick ca 3 dl på 4 fällor i Västergötland vid tömning i helgen.
Känns som vi är mitt i svärmningen nu. Värmeböljan just nu är verkligen inte bra och det förväntade svalare vädret mot slutet av veckan är mycket välkommet.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

r93  
#647841 Någon som vet hur mycket man fångar i ett ”normaltillstånd” gbb Har vi väl alltid haft i våra skogar, men när det blir mycket mat vid storm och torka så exploderar dom i antal?

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647863 Södra uppmanar medlemmarna att ge sig ut att leta nu när huvudsvärmningen är klar och flera medlemmar har tydligen hittat färska spår.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Amatörhuggare 62  
#648270 Utanför Mörlunda.
Bara sedan i lördags morse.

Huva Huva

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648300 Såg just att Södras fälla i Kinna har fått mycket napp senate veckorna. Nog dags att ge sig ut igen på jakt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Sune__  
#648304 Tog 6 st nyangripna träd förra helgen på ett ställe och idag fann ja 11 st till på ytterligare ett ställe, börjar bli smått frustrerande detta 👎

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#648476 Efter några kvällars inventering för att hitta nya angrepp av gbb före det utlovade regnet passade jag på att tömma mina fällor. 4 dl sedan i söndags kväll. Så här långt bara hittat enstaka angrepp på stående skog i ett område där jag hittade fjolårets angrepp väldigt sent.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Jenny S  
#648667 Västerås, Västmanland.
Dag 2 i oländig terräng med fantastisk hund som bara jobbar på. Totalt antal funna angrepp: 16. Totalt antal angripna träd (inkl. vindfällen): Ca.100-130 träd. Yta: Knappt 55ha 'bara'.

Svärmningen här är igång och vi hittar utöver Ips T även 6-tandad barkborre samt randig vedborre. Myrbaggar ser vi också frekvent dock inte i några mängder.
Fällorna kring Västerås hade i snitt 10'000 gbb insamlade/fälla under v.22 och vårt nuvarande uppdrag drog igång igår och löper även över ett par dagar nästa vecka. Det går undan för att vara så väldigt risigt och brant och både hundföraren och medspringaren för dagen storknade före hunden ens var trött 🤣

Vet inte om det är ok att länka, men om inte så är det fritt att hojta till eller ta bort :) Men lite bilder från pågående jobb som förklarar en del av allt bös innanför kläderna finns på vår FB-sida 😀

https://www.facebook.com/CanibusAB/post ... t_reaction

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Bornloser  
#648713 Någon fler som jagar gbb i västerbotten ? Första veckan fick jag ca200 st, andra veckan en knapp dl.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

generationsskifte  
#648814 Körde i eftermiddags upp och kikade där vi tog första borraträdet för knappt 1,5 vecka sedan. På håll såg allt frid och fröjd ut men när jag kom närmre så kunde jag räkna till 9 angripna träd. Alla träden såg friska ut och inga tecken på barrsläpp. Massa kåda ifrån ingångshålen så granarna verkar inte gett upp än. Men det är väl bara att plocka fram motorsågen i veckan och rädda det som räddas kan.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Sune__  
#648818
generationsskifte skrev:Körde i eftermiddags upp och kikade där vi tog första borraträdet för knappt 1,5 vecka sedan. På håll såg allt frid och fröjd ut men när jag kom närmre så kunde jag räkna till 9 angripna träd. Alla träden såg friska ut och inga tecken på barrsläpp. Massa kåda ifrån ingångshålen så granarna verkar inte gett upp än. Men det är väl bara att plocka fram motorsågen i veckan och rädda det som räddas kan.

Exakt som för mig, tog mina under helgen bara det att dom 9 hann bli 20 st innan ja va färdig.
Får väl ta ett varv till under veckan, otroligt lätt att missa nån märker ja.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#649025 Dagens fångst ca 1,5 dl
1591524800_image.jpg

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Granstorp  
#649050
1591538126_1c358dac-0d8b-43e7-ab16-38100464ca3c.jpeg
Glad att jag hittade och fick ut denna granen! Totalt invaderad!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).