Skogsmiljö och Trädlära

Utökad rödlista

8 inlägg 2196 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utökad rödlista

bgl  
#638523 22 april presenterar ArtDatabanken en utökad rödlista. Redan nu har tillkommande arter börjat presenteras på deras hemsida. Hur påverkar denna utökning möjligheten för aktivt skogsbruk?
https://www.artdatabanken.se/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Utökad rödlista

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638542 Med tanke på hur rödlistan hittills har missbrukats av miljörörelsen, så ser det inte alltför positivt ut för skogsbruket.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Utökad rödlistanåväl

Appi1996  
#638563 Nåväl
Nu har man rölistad världens vanligaste rovdjur Vargen. Var är vi på väg.
Med vänliga vårhänslingar, äntligen
Från Bergslagsskogarna

Avatar Fallback

Re: Utökad rödlista

Avslutat-03  
#638568 Rödlistningen bedöms väl nationellt och inte globalt.

Användarvisningsbild

Re: Utökad rödlista

Appi1996  
#638571 Kan du förklara för mig, endast skolad bondräng.

Avatar Fallback

Re: Utökad rödlista

Avslutat-03  
#638606 Den bedömning som görs är ju hur hotade arterna/nära utrotning arterna är i Sverige. Det spelar ingen roll hur populationerna i andra länder ser ut.

Här finns mer information om rödlistan. https://www.artdatabanken.se/var-verksa ... -och-svar/

Avatar Fallback

Re: Utökad rödlista

Avslutat-02  
#638608 Det ändras upp och ner beroende på hur många procent som arten ökar eller minskar..

Men jag hade hellre sett en uppdelning per län av denna odåga...för bara för att den är liten nationellt sett så kan arten vara av stor procent på en plats,och då orsaka skada på egendom eller andra djur..

Röd listan är bara ytterligare ett sätt för miljölobbyn att trycka till skogsägare...

Användarvisningsbild

Re: Utökad rödlista

ananders  
#639325 Det var väldigt mycket prat om skogsbrukets negativa inverkan på många arter igår på p4 kristianstad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).