Skogsmiljö och Trädlära

Misslyckade naturvårdsåtgärder???

39 inlägg 8751 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Misslyckade naturvårdsåtgärder???

isteskog  
#653008 Håller med!! 😤

Avatar Fallback

Re: Misslyckade naturvårdsåtgärder???

Bosse1  
#653571 Barkborrar i "skyddade områden" är plötsligt ett problem ,panik?? Vingligt det här,lämna tillbaka skogen till skogägarna istället.Då kan vi satsa våra skattepengar på vägunderhåll ,sjukvård osv..


https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... e-omraden/

Användarvisningsbild

Re: Misslyckade naturvårdsåtgärder???

Teufel  
#654997 När marken runt min gamla bostad skulle skyddas genom naturreservat var jag på alla informationsträffarna.
Det tänkta naturreservatet skulle ligga precis jämte ett gammalt naturreservat som grannarna där hade klagat på att de inte fick göra något - staten/länsstyrelsen skulle utföra allt.
Men som med mycket i statlig regi så saknas pengar, vilket fick till följd att skog missköttes och ängsmark och naturbeten förstördes pga igenväxning - med minskad biologisk mångfald som följd, tvärt emot syftet med bildandet av naturskyddsområdet.

Därför sade nu länsstyrelserna att vid nybildning så ska markägaren i första hand sköta sin egen mark, så länge det sker i riktlinjer med den skötselplan som är beslutad.
Och den är i huvudsak ganska allmänt hållen - "Rik biologisk mångfald", "Ökat fågelliv", "Fler områden med backsippa" osv.

Ett steg på vägen, om man frågar mig. Men jag hade hellre sett en tätare dialog med respektive markägare ute i fält för att säkerställa vad som ska bevaras, vad som ska tas ner osv.
Men tydligen får man betala själv för att få fältbesök.

Avatar Fallback

Re: Misslyckade naturvårdsåtgärder???

Brorsan  
#655026 Ska markägaren sköta sin egen mark enl. någon annans krav ska ägaren ha betalt för det arbetet!

Användarvisningsbild

Re: Misslyckade naturvårdsåtgärder???

Teufel  
#655154 Det får man, om än inte lika mycket som man faktiskt lägger ner i tid och pengar. Alternativt överlåter man det till staten (Länsstyrelsen), och då gör de det i egen takt. Så är marken bara skräp i användbarhet (t.ex. betesmark om man inte har djur längre) så kan man göra så.

Avatar Fallback

Re: Misslyckade naturvårdsåtgärder???

Bosse1  
#655177
Brorsan skrev:Ska markägaren sköta sin egen mark enl. någon annans krav ska ägaren ha betalt för det arbetet!


Får man en fakturaadress så,annars får det bli som man själv tänkt sig.

Avatar Fallback

Re: Misslyckade naturvårdsåtgärder???

Bosse1  
#678014 Får vi se att det smygavverkas i flumskogen ? Dimmigt värre.

https://www.landskogsbruk.se/debatt/gra ... eservaten/

Användarvisningsbild

Re: Misslyckade naturvårdsåtgärder???

anersimyra  
#678084
Niking skrev:
Bosse1 skrev:Tillfälle att jobba.,jobbtillfällen fäller enar. Det skulle bli en "blommande hed" ^:)^

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... vatet.html


Så kan det gå när biologer utan grundläggande ekologisk kompetens får härja fritt i myndighetssverige.

Å vad röjningslaget beträffar, så hade de ju i princip bara följt instruktionerna...
/Niklas
. Nämen se på tusan, ” de ” har varit där också..😅 det där med att den svensktalande inte var på plats är ett standardsvar när de gör bort sig. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Misslyckade naturvårdsåtgärder???

Nyborg  
#678085 Svensktalande?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).