Skogsmiljö och Trädlära

Naturvård går före kraftledningssäkerhet

14 inlägg 3684 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Naturvård går före kraftledningssäkerhet

Torbjörn Johnsen  
#605445 Svenska Kraftnät nekas av naturvårdsskäl i vissa fall att fälla träd som står för nära kraftledningar. På 65 platser finns träd nära ledningarna som borde bort men som inte får fällas p g a naturvärden. Träden står i skogsbestånd med formella områdesskydd och detta skydd är uppenbarligen så starkt att det övertrumfar samhällets behov av säker elförsörjning.

Mark- och miljöverdomstolen avgjorde enligt SVT Västernorrland ett fall där Svenska Kraftnät ville avverka träd i Resele utefter en av Sveriges stamledningar som matar norrländsk vattenkraft söderut:

Det handlar om en av de viktigaste huvudkraftledningarna som förmedlar el från vattenkraft i norr till södra Sverige, en ryggrad i Nordens elförsörjning enligt Svenska kraftnät. Men i närheten av Resele i Sollefteå kommun hotar träd att falla över ledningen med risk för omfattande elavbrott och skogsbränder. Svenska kraftnät vill fälla 47 träd i kanten av kraftledningsgatan men har fått nej bortsett från två björkar.


Det är tydligen inte bara skogsägare som blir drabbade av inskränkningar och man kan ju förstå att naturvårdsskyddet är starkt när man inte ens nationell elförsörjningssäkerhet är skäl nog att få tumma på reglementet. Och man kan ju fundera lite över proportionerna i det hela...



   TS
Avatar Fallback

Re: Naturvård går före kraftledningssäkerhet

isteskog  
#605447 Stolligheterna når nya höjder ...... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Naturvård går före kraftledningssäkerhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605448 Eventuella elavbrott drabbar väl inte elförsörjningen i centrala Stockholm (där miljööverdomstolen ligger), därav domen....
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Naturvård går före kraftledningssäkerhet

Alvarsson  
#605451 Man tar sig för pannan! Men den intressanta frågan är vad gör man åt dessa stolligheter?

Användarvisningsbild

Re: Naturvård går före kraftledningssäkerhet

Bax  
#605457
Niking skrev:Eventuella elavbrott drabbar väl inte elförsörjningen i centrala Stockholm (där miljööverdomstolen ligger), därav domen....
/Niklas


Åjo, det kommer den göra, men det fattar inte dom som sitter där :???:
Det är på nåt ironiskt sätt roligt när tjuriga tjänstemän på olika myndigheter drabbar samman :d

Det är alltså vissa farliga kantträd som nått en viss höjd dom vill ta ner, det är inte en breddning av gatan som avses.

Användarvisningsbild

Re: Naturvård går före kraftledningssäkerhet

Rohdin  
#605465 Känns konstigt, När vi planerade Kraftledningsavverkning här under 2019 avverkade vi både i Nyckelbiotoper, Natura 2000 och formella områdesskydd. enda skillnaden var att allt löv skulle ligga kvar men barr virket togs ut pga barkborre problematiken.

Användarvisningsbild

Re: Naturvård går före kraftledningssäkerhet

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605468 Hade det varit en nationalpark hade det gått att få avverka för där kan man skriva om skötselreglerna men inte i ett biotopsskydd. Där är det stopp. Detta räknas inte heller som skogsmark i skogsbruksplaner mm utan är klassat som övrig mark.

Användarvisningsbild

Re: Naturvård går före kraftledningssäkerhet

anersimyra  
#605494 Möjligen kan det vara så att träden ännu inte når tråden och förmodligen aldrig kommer att göra det. Jag påtalade själv för ledningsägaren att flera träd som märkts inne i Nackareservatet måste nå en höjd på drygt 40 meter innan de hotade ledningen, träden var runt 25 meter och hade i stort sett slutat växa på höjden, men jag var ändå tvungen att ta ner dem.

Avatar Fallback

Re: Naturvård går före kraftledningssäkerhet

isteskog  
#605499 Jag fick grova aspar toppade när jag inte ville hugga ner kantträd efter en ledning här hemma!

Avatar Fallback

Re: Naturvård går före kraftledningssäkerhet

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605501 Tror att Svenska kraftnät överdriver i betydande omfattning.
Värre busar än kraftbolagen får man leta efter.
Växer väl inga 50-meters träd där?

Kan bara nämna att på vår mark högg de ner en kantzon mot en sjö.
Hade jag gjort samma så hade det blivit gallerskakning :wink:

Användarvisningsbild

Re: Naturvård går före kraftledningssäkerhet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605528 Tänkte att det var nåt skoj, man förvånas över tokerierna.

Avatar Fallback

Re: Naturvård går före kraftledningssäkerhet

Avslutat-02  
#605529 Kraftbolagen har väl aldrig tagit hänsyn förut.... varför skulle de göra det nu?

De fällde ju förr och kapade stockar i vedlängder...
Eller sågade ner allt de hittade...

Användarvisningsbild

Re: Naturvård går före kraftledningssäkerhet

svampbob  
#618845 Det här är väl ännu ett exempel på naturvård som slår fel. Redan före européerna kom till Australien ägnade sig aboriginerna åt kontrollerade skogsbränder.
Riktigt bra artikel av ett fd brandbefäl.

https://quadrant.org.au/opinion/doomed- ... fire-came/

Avatar Fallback

Re: Naturvård går före kraftledningssäkerhet

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619006 Nej, hjälp nu går jag igång igen.
Tydligen har man alltså varit i fält och godkänt att 2 träd får fällas.
Och vilken säkerhetshöjning för ledningen. 45 kvar/ 2 bort. För kantzonsträd i en ledningsgata. Dra mej på en liten vagn.

Tänk vad det kostar på både miljön och skattebetalartålamodet med all tjänstemannatid och resor som läggs ned på den där konflikten.
Ja, vilken historia. Den här ska jag berätta utomlands.
Magnus & Brasse gjorde en "utskällningslåt" en gång. Det är väl typ den som skulle passa i det här fallet. På biotopfredarna menar jag.

Sakligt sagt känns det som: Paragrafrytteri nyttjat av perspektivlösa personer. Rigid tolkning av regler är olämplig i sådana här fall. Ja, det är väl det.

Kåseriförsök:
Man ser ju tydligt att det går en, som jag lärt mej, 400kV-ledning i stomnätet alldeles intill. Att ens prata om några träd. Det utvecklas ju nya kantzonsträd redan innan tjänstemännens pensionering inträffar. Kanske tom nån hackspettad gran extra tillkommer att kunna gå och klappa om medans hjärnan får lite elektomagnetisk stimulans.
Och det där ska alltså vara vår Skogsstyrelsen. Om det åtminstone vore Naturvårdsverket.

Ja tänk, det ska då hållas på överallt.
Det hålls på och administreras med vår natur, med skog, inspektioner, utredningar, inventeringar, domstolar och skattepengar. Biotoper och politik och kringskärande av bönder, och andra som tror på friheter, bara för sakens egen skull.
Och nästan alla har numera sina egna kartblad till födkrok att bevaka och leva av. Myndigheters och särintresseföreningars användning av kart- och databasunderlag är ju så omfattande att övervakningssamhället t o m tagit skogen i sån besittning att man numera vet mer efter lite skogsmusklickande på en dator än ett äkta fältbesök.

Rättning till tråden och förslag:
Sätt alla Skogsstyrelseanställda i Sverige som ärligen anser det där vara en riktig ståndpunkt (träd, ledningsgata o biotop) att fotvandra hela stomnätet på ena och sen andra sidan tillbaka, så vi får en grundlig inventering utförd av folk som obetingat bevakar exakthet och gränsbevakning in absurdum uti moder naturs kaotiska konkurrensmiljö. Man kan bäst gå medsols under sin resa så behåller man vårt vänsterpolitiska perspektiv på skogen orubbat på huvudskaften sina, när gatorna marscheras fram.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).