Skogsmiljö och Trädlära

Hur väljer man ut gran till ytterpanel?

6 inlägg 3849 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur väljer man ut gran till ytterpanel?

4x4  
#589037 Jag har tidigare sågat upp lite asp, fura och ek till husbehov till min bastu och lite annat smått, men jag är på amatörnivå i trädlära...

Nu finns det ett äldre granbestånd i närheten som kan kan få plocka ur för att såga upp ytterpanel.
Jag tänker nog i så fall ta ut både okantat och kantat till mina ekonomibyggnader beroende på till vilken.

Men jag kan ju inte bedöma vilka granar jag ska ta ut för att få ett så bra virke som möjligt, med bra menar jag hållbart så om det finns kvist gör mig inget estetiskt.

Hur ska man tänka generellt, finns det någon kortfattad beskrivning gärna med bildexempel?
Eller är det bara att såga på oavsett diameter och kvistar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur väljer man ut gran till ytterpanel?

Torbjörn Johnsen  
#589045 Rent generellt kan man väl säga att man ska undvika centrumved till panelvirke då den har sämre hållbarhet och formstabilitet. Ytterbrädor fungerar bra till panel om de inte innehåller svartkvist som lossnar. Baksidan med ytterbrädor är att de slår sig när de torkar. Men med rätt ströläggning under torkningen och uppspikade med rätt sida ut (vilken det nu är) så går det nog bra.

Användarvisningsbild

Re: Hur väljer man ut gran till ytterpanel?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589046 Kärnsidan ut

Avatar Fallback

Re: Hur väljer man ut gran till ytterpanel?

sveakatten  
#589056 Denna är rätt så bra, det som inte står där är att vår och sommar avverkat virke, som torkas snabbt, tar fram mycket sockerarter på ytan, vilket kan göra att panelen möglar.
https://www.raa.se/publicerat/9789172095854.pdf
https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-c ... s03-05.pdf

Avatar Fallback

Re: Hur väljer man ut gran till ytterpanel?

4x4  
#589260 Tack Det såg intressant ut!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur väljer man ut gran till ytterpanel?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589417
Slurfi skrev:Kärnsidan ut

För lockpanel brukar det ibland rekommenderas att bottenbrädan har kärnsidan inåt och locken kärnsidan utåt för att panelen skall bli så tät som möjligt när/om brädorna slår sig.

Sedan kan kan man också sätta brädor med kärnsidan utåt med toppändan neråt för att årsringarna skall bilda nedåtriktade "fjäll" ungefär som takspån. Anses minska vatteninträngningen i panelen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).