Skogsmiljö och Trädlära

Träd nära huset?

8 inlägg 8153 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Träd nära huset?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588165 Det börjar växa upp i trädgården, skall fälla lite träd på tomten nu i höst. Hur nära tycker ni att träden skall stå, som närmast? Gillar när det är träd runt huset, men nu börjar grenarna slå i och rötterna är framme vid husgrunden...

Gäller sälg, asp, björk, lönn främst.

Jag tror det kommer gå åt lite round-up på stubbarna... 😈



   TS
Avatar Fallback

Re: Träd nära huset?

Avslutat-02  
#588168 Jag anser inte ett träd närmare än en trädlängd... Blir bara problem....

Har en del övergrovt som ska ner själv.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Träd nära huset?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588170 Så stor är inte min tomt! 😉 Men jag förstår din poäng, även om jag tycker träd närmare än så är trevligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd nära huset?

Avslutat-02  
#588171 javisst är det trevligt, men när höststormarna kommer och lägger träd nästan över huset då är det inte kul...
och att behöva rensa hängrännorna varje år.....
kottar och annat som smäller i gräsklipparen.

men som sagt lite fint är det ju.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Träd nära huset?

tallen100  
#588172 Det är beroende på storlek ett äppelträd kan stå nära, men träd som är så stora att dom kan orsaka större skador på huset om dom får för sej att blåsa omkull eller är/blir ruttna tycker jag ska bort, ett annat plus är att det blir mindre löv att kratta.

Avatar Fallback

Re: Träd nära huset?

jannee  
#588188 Är väl upp till var och en men att ha träd som skuggar huset kan vara skönt (sommartid) men ack denna mossa som sedan blir på tegelpannorna.
Tänk också på hur långt rötterna kan sträcka sig och vilket elände de kan ställa till med. Asprötter kan lätt sträcka sig 20 meter om inte mer från trädet, rötterna från en pil är nog inte bättre och även de letar fukt, kan lätt gå under stenfoten och vidare under HELA huset om det finns fukt under källaren.
25 meter är nog minimigräns för träd runt hus om det nu inte gäller kortvuxna prydnadsträd/fruktträd.

Användarvisningsbild

Re: Träd nära huset?

T-Grön  
#588638 Har hjälpt svågern att dränera och hos dem så hade en björk ute vid vägen skickat in sina rötter i avloppet.
rötterna har följt plastpipan till en skarv och där våldat sig in.
väl inne i pipan så har den spridit sig och svällt rejält. av 110mm röret så återstod endast någon cm för vattnet att ta sig förbi.
Blir livrädd när man ser sånt. Åkte raka vägen hem å fällde pilen närmast vårt eget avlopp.

Avatar Fallback

Re: Träd nära huset?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588933 Under min 35 åriga levnad har jag upplevt 2 tromber som drabbat min fastighet och knappt 10 år innan jag föddes hade farsan ytterligare en som drabbade gården.

Farsans första rev av en del tak och totalförstörde luftledningsnätet som förband samtliga byggnader på gården och plockade två stora björkar. Av ren tur klarade sig husen.

Min första när jag var knappa 10 år tog tre stora björkar och flaggstången. Hus och tak klarade sig och samma höst avverkade farsan en handfull större träd runt husen som lika gärna kunde blåst ner.

Min andra var i somras ca 200 vindfällen i skogen. Boningshusen står numera fritt så det kändes lugnt men grannen hade inte lika mycket tur då jag fick hjälpa till att hugga loss hans bil och hus.

Min åsikt är enkel, träd ska inte stå så nära att de kan falla på husen. Klarar de det avståndet så slipper man även löv och mossa på fasad, tak och i rännorna. Vill man ha träd nära så får man satsa på mindre träd eller lära sig hamla.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).