Skogsmiljö och Trädlära

Avverkning i Nyckelbiotop och naturvärden i kulturlandskapet

7 inlägg 3527 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkning i Nyckelbiotop och naturvärden i kulturlandskapet

Torbjörn Johnsen  
#587625 Som jag skrev i inledningen till Höstexkursionen är den här delen av Småland hårt präglat av människan och människans odling och brukande. På gården Skaftnäs i Nydala visades två områden med fokus på naturvåd.

Det här är en av en hel serie trådar från Föreningen Skogens Höstexkursion 2019. Här hittar ni de andra trådarna:
Från Föreningen Skogens höstexkursion 2019 (starttråd)
Douglasgran – resultat från nya försök
Hur sköter man generell naturvårdshänsyn?
Barkborreåret 2019
-Tall och vilt (kommer snart)


Plantera igen med gran!
Det ena var en beteshage som varit hävdad och brukad i mer än 1000 år. En typisk småländsk beteshage med nästan lika mycket sten som gräsytor och enstaka träd och buskar av varierande slag. Fram till 1950-talet slogs marken med lie men därefter har den enbart betats av kreatur. Markägaren berättade att hennes far varit uppmanad att plantera igen marken med gran vid åtskilliga tillfällen av olika rådgivare men att han hade stått emot och valt att hålla marken öppen. Marken hålls fortfarande betad tack vare en arrendator som har möjlighet att hålla köttdjur där under sommarhalvåret.

1568975915_p1070410.jpg


”Sveriges regnskog”
Södras skogsekolog Therese Lindström berättade att den här typen av hagmarker är de absolut artrikaste miljöerna man kan hitta i Sverige. Inom en enda kvadratmeter kan man hitta upp mot 60 olika arter av växter och man måste nästan till tropikernas regnskogar för att hitta något motsvarande. Förutsättningen för artrikedomen är betesdjuren. De håller undan mer högväxande örter så att de betydligt mindre och känsligare arterna får utrymme. Som t ex ”mandelblom, gullviva kattfot och blå viol…”

1568975916_p1070424.jpg


Avverkning i nyckelbiotop
En annan exkursionspunkt handlade också om naturvård. Närmare bestämt om behovet av att sköta en nyckelbiotop. Här visades en avverkning som gjorts i en nyckelbiotop där granen tagits bort för att gynna lövträden och markfloran. Området låg i direkt anslutning till åkermark och har varit hagmark/skogsbete. Enligt Södra så finns det många naturvärden (inkl nyckelbiotoper) som kräver skötsel och Södra har som mål att utföra naturvårdshuggningar på 3000 hektar per år av medlemmarnas mark. En nivå man dock inte nått upp till under de senaste åren.

1568976158_skärmavbild_2019-09-20_kl._12.42.08.png


I avverkningen hade all gran huggits bort. Stora ekar, björkar och ask hade sparats tillsammans med mindre lövträd och enstaka buskar. En del grövre lövstammar hade lämnats på marken att ruttna och några björkar hade ringbarkats för att dö stående.

1568975916_p1070419.jpg


Sälja virke från nyckelbiotoper?
En fråga som uppstår när man sköter en nyckelbiotop med hjälp av avverkning är hur det går att sälja virket från en sådan avverkning. Vi har ju alla läst och hört om att nyckelbiotopsbegreppet lägger en död hand över skogen för den som vill sälja virket till ett förtag som är FSC-certifierat. Jag frågade Thomas Rahm, miljöchef på Södra, om hur de hanterat virke. Han säger att det inte är några problem att hantera när det handlar om avverkning i samband med naturvårdande skötsel. Det viktigaste är att man har en dialog med virkesköpare, Skogsvårdsstyrelsen och certifieringsföretag.


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen sön 22 sep 2019, 20:27, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning i Nyckelbiotop och naturvärden i kulturlandsk

isteskog  
#587642 Jag gallrade ur granen i en s.k "lövbränna". Hade samråd med Skogsstyrelsen och sålde sen virket till Mellanskog. Inga problem med detta. Sen att jag inte har fått några pengar från Jordbruksverket för denna skötsel är en annan sak .... 😢

Avatar Fallback

Re: Avverkning i Nyckelbiotop och naturvärden i kulturlandsk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587676 Men alla vet vad som händer när man lämnar ett glest lövbestånd. Efter några år är där oframkomligt med sly.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning i Nyckelbiotop och naturvärden i kulturlandsk

JensSkoog  
#587749
Torbjörn Johnsen skrev:
”mandelblom, gullviva kattfot och blå viol…”

Evert Taube är den bästa, ja :grin: :grin: :-bd

Mycket intressant läsning.
Har i några år sökt svar på frågan om vad vi kan bli tillåtna
att göra i "vår" nyckelbiotop, men det går bara inte att få något
svar som är till att fatta, om jag får svar als.
Står grov gran där som vältar överändes och löv av alla slag.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning i Nyckelbiotop och naturvärden i kulturlandsk

Torbjörn Johnsen  
#587752
Skogsola skrev:Men alla vet vad som händer när man lämnar ett glest lövbestånd. Efter några år är där oframkomligt med sly.


Det är nog betesdjur som krävs för att slippa oönskad igenväxning i ett sådant område. Det diskuterades på Höstexkursionen och rekommendationen var att beta (men inte för hårt).

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning i Nyckelbiotop och naturvärden i kulturlandsk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587799 Givetvis är det så. Men det är inte för vem som helst att börja beta hur som helst.

Avatar Fallback

Re: Avverkning i Nyckelbiotop och naturvärden i kulturlandsk

Håkan A  
#587935
Sälja virke från nyckelbiotoper?
En fråga som uppstår när man sköter en nyckelbiotop med hjälp av avverkning är hur det går att sälja virket från en sådan avverkning. Vi har ju alla läst och hört om att nyckelbiotopsbegreppet lägger en död hand över skogen för den som vill sälja virket till ett förtag som är FSC-certifierat. Jag frågade Thomas Rahm, miljöchef på Södra, om hur de hanterat virke. Han säger att det inte är några problem att hantera när det handlar om avverkning i samband med naturvårdande skötsel. Det viktigaste är att man har en dialog med virkesköpare, Skogsvårdsstyrelsen och certifieringsföretag.


Som jag fått det beskrivet för mig från olika virkesköpare så har inte de certifierade aktörerna något hinder för att köpa och hantera s.k. samrådsvirke, precis som det beskrivs i citatet ovan. Givetvis förutsatt att ett korrekt samråd genomförts.
Därför har jag ganska länge tyckt att Skogsstyrelsen varit lite fula i debatten om nyckelbiotoper när man hävdat att frågan bara är ett certifieringsproblem. Det är inte riktigt så enkelt, för när Skogsstyrelsen registrerat en nyckelbiotop (något som inte kan överklagas) så är det enskilda tjänstemän på myndigheten som sitter på makten över vad markägaren kan göra i nyckelbiotopen, oavsett om fastigheten är certifierad eller inte.
Det finns några rättsfall som Sks drivit där icke certifierade skogsägare tagit ut virke för eget bruk ur nyckelbiotoper utan samråd. I de fall jag känner till har myndigheten vunnit i rätten.
Min uppfattning är att det vore bra om Sks slutade att registrera nyckelbiotoper i begreppets nuvarande form. Skogsbruket har en skyldighet att skydda och värna områden med höga naturvärden, men det borde gå att hitta bättre vägar för inventering och information om dessa, än att myndigheten på egen hand kan tillskansa sig rätten att själva avgränsa och bestämma vilka skogliga åtgärder som eventuellt kan utföras i dessa områden.
Vill man behålla begreppet nyckelbiotop inom certifieringen så borde det vara en sak för certifieringsorganen själva att hantera och registrera dessa hos lämplig myndighet. Med ett sådant upplägg räcker det med att myndigheter inventerar och lämnar ifrån sig informationen till berörda parter. Är naturvärdena så höga att inga åtgärder kan tillåtas så borde området direkt få ett ekonomiskt ersatt skydd. Alternativt kan de andra verktygen Sks har tillgång till för att kunna begränsa eller förbjuda avverkning användas. Exempel är sumpskogsklassningar, område med höga naturvärden och även rätten att tvinga fram begränsning inom anmäld avverkning upp till en viss nivå, med hjälp av nuvarande skogsvårdslag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).