Skogsmiljö och Trädlära

Dagens viltskada

42 inlägg 12822 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens viltskada

JensSkoog  
#775765 Här har väl hjorten varit, eller hur?
Två meter över marken.
$matches[2]

$matches[2]

Tre hjortar har observerats senaste veckorna.
1666126597_2022.10.18_x_viltskader_(7).jpg

Men det här är väl bara en gammal rådjursfejning?

Användarvisningsbild

Re: Dagens viltskada

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786847 Hittade detta i helgen. Älg eller kronhjort? Vad säger dom som kan?

Användarvisningsbild

Re: Dagens viltskada

Anawilliam850  
#786850 Jag tycker att du bättre borde hitta ett sätt att förhindra att grisar kommer in på din mark

Avatar Fallback

Re: Dagens viltskada

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786858 Ser ut som kron...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens viltskada

Sjögården  
#786869 Kron..
Lycka till med granskogen , detta är bara början😉

Avatar Fallback

Re: Dagens viltskada

salix  
#786871
kärrabol skrev:Hittade detta i helgen. Älg eller kronhjort? Vad säger dom som kan?

Styr bort dom från granen med ensilage. Det har funkat bra hos mig.

Användarvisningsbild

Re: Dagens viltskada

Sjögården  
#786878 Glöm det, de tackar för maten genom att barka än mer gran.
De barkar för att balansera födan inte för att granbark ger näring.
Däremot fungerar det att grannarna några kilometer bort utfodrar med ensilage och rotfrukter.
Problemet är bara att de slutar när jakten är klar.
Då är de tillbaka igen… 😉

Avatar Fallback

Re: Dagens viltskadaga

salix  
#786913 Dom ska absolut inte ha några rotfrukter det är för kraftigt för dom därför får du barkgnag. Detta gäller även för älg. Jag har fodrat med ensilage i många år och jag och mina grannar har inga skadade granar så här hos oss funkar det utmärkt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens viltskada

Sjögården  
#786916 Jag utfodrar absolut inte med rotfrukter, inte heller med näringsrikt ensilage.
Däremot äter kronhjorten ner mina slåttervallar tillsammans med sina fränder dovhjorten.
Dovhjorten kan jag ge lite skvättar med ensilage för att hålla jägarna igång.Annars får de inget foder utom det av naturen givet.Och RASE är de inte så sugna på
Tyvärr gör flera omgivande jaktlag kardinalfelet, utfodrar med smakligt ensilage och annat lättsmält, och skjuter måttligt eller inget.
När jaktsäsongen är över kommer kronhjorten till oss och barkar granen för att blanda med lättsmält gräs och klöver.
Håll kronhjorten borta om ni kan , om ni vill producera grantimmer förstås.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Dagens viltskada

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786984 Har lite erfarenhet från Taunusbergen i Tyskland på sjuttiotalet. Var där och körde gallringsskördare i kronhjortskadad granskog. Det fanns inte en rotstock utan allt var skadat. Det är därför jag är rädd att kronhjort har kommit till min skog här i Blekinge, det är nytt för min skog.
Vi fick inte vara i skogen när hjortarna hade sin brunstperiod, där var hjorten viktigare än skogen

Avatar Fallback

Re: Dagens viltskada

alias  
#786987
kärrabol skrev:Har lite erfarenhet från Taunusbergen i Tyskland på sjuttiotalet. Var där och körde gallringsskördare i kronhjortskadad granskog. Det fanns inte en rotstock utan allt var skadat. Det är därför jag är rädd att kronhjort har kommit till min skog här i Blekinge, det är nytt för min skog.
Vi fick inte vara i skogen när hjortarna hade sin brunstperiod, där var hjorten viktigare än skogen


Jag såg kronviltskador i Gränum redan för ca 15 år sedan (fastighetsägaren misstänkte att de rymt från ett hägn i Vällust), så det är väl inte alls osannolikt att de har hunnit sprida sig till Kärrabol vid det här laget.

Själv har jag min skog några mil söder om Växjö och hittade de första kronviltskadorna i min skog för ca 5 år sedan. Teorin är att hjortarna här har sitt ursprung neråt Eriksberg i Blekinge.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens viltskada

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808852
1691953437_20230813_153955.jpg
Misstänker att det är kronhjort som varigt framme? 🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).