Skogsmiljö och Trädlära

Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

97 inlägg 12367 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

Torbjörn Johnsen  
#580659 Idag kom en ny rapport från FNs klimatpanel, IPCC. Rapporten heter "Special Report on Climate Change and Land (SRCCL)" och den handlar precis som rubriken antyder om Världens markanvändnings påverkan på klimatet. I sin sammanfattning skriver IPCC att "Land plays an important role in the climate system" vilket ju knappast kan vara förvånande.

Fortsätter man att läsa summeringen av rapporten så förefaller det rimlig i det mesta:

Land is already under growing human pressure and climate change is adding to these pressures. At the same time, keeping global warming to well below 2ºC can be achieved only by reducing greenhouse gas emissions from all sectors including land and food


IPCC berör utmaningen att föda en växande befolkning samtidigt som allt mer av vår konsumtion ska täckas av material och bränslen från förnyelsebara, skogs- eller grödobaserade resurser. Samtidigt kan enligt IPCC så mycket som 30% av matens som produceras idag bli svinn till ingen nytta.

“Agriculture, forestry and other types of land use account for 23% of human greenhouse gas emissions. At the same time natural land processes absorb carbon dioxide equivalent to almost a third of carbon dioxide emissions from fossil fuels and industry,” he said.

The report shows how managing land resources sustainably can help address climate change, said Hans-Otto Pörtner, Co-Chair of IPCC Working Group II.

“Land already in use could feed the world in a changing climate and provide biomass for renewable energy, but early, far-reaching action across several areas is required” he said. “Also for the conservation and restoration of ecosystems and biodiversity.”


Greenpeace var snabbt ute på banan och omvandlade IPCCs globala slutsatser från tropisk skogsskövling för betesmark till budskapet att
Sverige måste skydda mer skog och minska köttkonsumtionen med 90 %


Lika oseriöst och polariserat som vanligt från svenska Greenpeace med andra ord.

SVT har gjort en något mer balanserat inslag där man intervjuat den svenske representanten i IPCC Markku Rummukainen:

– Sverige är mån om att kunskapsläget återspeglas objektivt och balanserat samt att man lyfter fram både utmaningarna och möjlighet till åtgärder, säger Markku Rummukainen.

– Till exempel hållbart skogsbruk, jordbruk och bioenergi från restprodukter är några saker vi arbetar med i Sverige, så givetvis är dessa intressanta för oss.


Därefter har SVT gjort ytterligare en artikel med rubriken "Från flygskam till bondeskam" där man skriver att

Världen behöver mer skog och färre kor. Det är inte bara kornas metangasutsläpp som är ett problem. Den dyrbara mark som tas i anspråk för att odla foder till nötboskap kan göra större klimatnytta om den används till att odla träd. Det är träden, inte korna, som är människans bästa vän i kampen mot klimatförändringarna.

I en torrare och hetare värld är det träden som binder matjorden, skyddar grundvattnet och ger foder, virke och mediciner. Särskilt värdefulla är barrskogarna på norra halvklotet, de binder mer kol per hektar än regnskogarna. Därför behöver skogsnäringen tänka om och låta skogarna växa längre tid innan de avverkas. Skogarna ska användas till virke för att bygga klimatsmarta hus och inte till att bli kartonger, enligt IPCC.

Men här skymtar en av flera målkonflikter. Skogarna binder koldioxid. Samtidigt är skogen alltmer åtråvärd som råvara till svartlut och andra biobränslen som ska ersätta oljan. Det kommer att krävas tydligare politiska riktlinjer för hur skogen ska användas.


Här hittar du mer innehåll från IPCCs rapport:
https://www.ipcc.ch/report/srccl/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

Torbjörn Johnsen  
#580660 Den viktigaste "nyanseringen" som försvinner i all rapportering om senaste IPCC-rapporten är att vi både behöver få bort ALL användning av fossila bränslen men även utveckla den globala markanvändningen att bli mer hållbar. Nu skjuter miljöorganisationerna och media, med hänvisning till rapporten, helt in sig på att det är kor och skog som är problemet. Miljöorganisationerna glömmer som vanligt bort det fossila och de mest rabiata överför direkt IPCCs slutsatser till att enbart gälla den svenska delen av Världen. :((

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

svampbob  
#580662 Jag hade en arbetskollega på åttiotalet och ha sa då att när det är goda tider och högkonjunktur så kommer dessa domedagsprofetior. Jag var sommarjobbare då men tog med mig budskapet och hittills har det stämt.

Vi har hetsat upp oss över försurning, säldöd, ozonhål osv och nu senast är det "klimatkris" med lite lågkonjunktur så försvinner även klimatkrisen.

Avatar Fallback

Re: Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

röjar kalle  
#580668
svampbob skrev:Jag hade en arbetskollega på åttiotalet och ha sa då att när det är goda tider och högkonjunktur så kommer dessa domedagsprofetior. Jag var sommarjobbare då men tog med mig budskapet och hittills har det stämt.

Vi har hetsat upp oss över försurning, säldöd, ozonhål osv och nu senast är det "klimatkris" med lite lågkonjunktur så försvinner även klimatkrisen.

Har fått många sanningar i unga år.Såna där som din arbets kamrat kallar jag för föredömen sånna skall ha mycket av i unga år klarar livet mycket lättare då. :-bd

Avatar Fallback

Re: Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

Bosse1  
#580686 Samtidigt uppmanas svensken att gräva ned grillkol,men medhårs skall vissa klappas.

https://www.reuters.com/article/us-chin ... SKCN1UA07O

Avatar Fallback

Re: Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

axwell  
#580690
Bosse1 skrev:Samtidigt uppmanas svensken att gräva ned grillkol,men medhårs skall vissa klappas.


@Bosse1 kan du berätta mer om "att gräva ned grillkol" ?!

Har själv en granne som bokstavligen gräver ned egenframställd grillkol, jordförbättring för svaga jordar som i regnskogar.

Avatar Fallback

Re: Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

Avslutat-02  
#580698 Det var i denna utmärkta rapport som man ansåg att vi skulle vara veganer allihopa inom 3 år för att rädda jorden, åtminstone så stod det så på Expressens hemsida.

Vilket dravel, bli vegan eller vegetarian är bara så oerhört dumt.
Nä jag vill då ha mitt kött och inte kommer jag att lyssna på någon över det.

Domedagsprofetior och små fröknar som gnäller över saker som inte stämmer, green peace, och annat löst pack, nej tack.

Varje år så gnälls det över något nytt, sälar,isbjörnar mm. Men inte gnäller de när politikerna har raserat systemet så vi inte har handlingskraft kvar till ett kommande stålbad. Bromsar ekonomin in för hårt så blir det inte roligt, men det finns inte med i allas beräkningar.

Ingen vet vad som ska ska hända riktigt, men alla verkar ha en teori.

Jag struntar fullständigt i alltihopa, för det som sker det sker oavsett inblandning.

Vissa säger när miljöfrågor kommer på tal, men tänk på era barn....

Det är just det jag gör, jag lär dem att överleva och att man inte måste vara först med att skrika miljöproblem eller annat, utan att man kan stå lugnt och titta på medans grannen får panik över att asparna släpper dunbollar eller att det är mer än 23 grader varmt.

Men två veckor senare, då kommer regnet.
Man klagar över att grundvatten nivåerna är låga, men sedan så häller man upp vatten i hundratals liter i en pool.

Man gnäller över att det snöar för lite, för mycket. Det är för kallt, det blir aldrig kallt någongång så att skidbackarna kan öppna.

Även klimat yrtomtarna gnäller över att klimatet inte håller sig så man kan åka skidor. Man ska inte flyga utomlands, men ändå när vintern blir för kall eller för varm och slaskig så åker även de utomlands.

Eller alla takboxar som vinter och vår åker fram och tillbaka på våra vägar, kastar skräp och annat skit i dikerna.

Skenheligt sattyg som ska ha någon status symbolik, gnäll som en del tjänar stora pengar på, eller tror ni att miljölobbyn är fattig?

Åh nä,.de tjänar massor av pengar på att använda strålkastare på denne Greta och alllt som rör henne.

De slickar sig bruna om tungorna, när de kommer i kontakt med lättlurade människor, och när man sedan kan få forskare, meteorologer,politiker och annat löst folk under sina vingar som alla vill visa sin okunskap.

Ja detta blev långt och inte skärskilt trevligt, men det var skönt att få ur sig ungefär 10% av ilskan. :d

Avatar Fallback

Re: Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

Bosse1  
#580706
axwell skrev:
Bosse1 skrev:Samtidigt uppmanas svensken att gräva ned grillkol,men medhårs skall vissa klappas.


Bosse1 kan du berätta mer om "att gräva ned grillkol" ?!

Har själv en granne som bokstavligen gräver ned egenframställd grillkol, jordförbättring för svaga jordar som i regnskogar.


Jordförbättring tror jag också på, men att tro att man kan kompensera för kinas nu rekorduttag av stenkol med en påse grillkol är att sätta griller i huvet på folk. Som sagt rekorduttag i kina :shock: som i bifogad länk i förra inlägget

Användarvisningsbild

Re: Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

Mellberg  
#580708 Tur att Naturskyddsföreningen och Skydda skogen finns, de kommer att staga upp detta =)) Kanske dax att satsa på en kolmila :wink:

Avatar Fallback

Re: Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

Bosse1  
#580712
Mellberg skrev:Tur att Naturskyddsföreningen och Skydda skogen finns, de kommer att staga upp detta =)) Kanske dax att satsa på en kolmila :wink:


Hehe, det var en bra ide :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

Kenya Cane  
#580714 Kärnkraft är bäst för miljön! 👍

Användarvisningsbild

Re: Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

Mellberg  
#580721 Solenergi och solfångare saknas. Har haft mina solfångare i 20 år och det bara tuffar på, verkligen klimatsmart :d

Det fossila kolet måste begränsas. Vad gör USA och Kina? de verkligt stora miljöbovarna, inget naturligtvis.

Svenska skogen räddar oss, vi kanske är bäst i klassen? 8)

Avatar Fallback

Re: Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

Bosse1  
#580727 Skillnaden är väl att amerikanen kan välja bort kolet, men kinesen har inget val.

Användarvisningsbild

Re: Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

Mellberg  
#580731
Bosse1 skrev:Skillnaden är väl att amerikanen kan välja bort kolet, men kinesen har inget val.


Blev tvetydigt, både olja och kol är " fossilt kol", vid förbränning bildas koldioxid oavsett. Ved som förbränns ger också co2, med det är kretsloppskol som redan finns.

Fossilt kol är boven, sluta flyg till en början.

Avatar Fallback

Re: Ny rapport från FNs klimatpanel skevtolkas

r93  
#580732 Amerika sänker sin fossilenergi hela tiden, har gjort så sedan 2005, utsläppen har faktiskt varit nedgående tills 2018 då deras industri tog fart rejält och utsläppen ökar igen.
Trump blev ju hängd för han hoppade av parisavtalet, detta gjorde han ju bara för att kina ska öka sina utsläpp tills 2030 sedan plana ut, inte minska.

Kina släpper ut mer än USA och EU tillsammans, Indien ökar dom med, men vad ska man göra?
Hundratals miljoner indier vill ha el, det billigaste för Indien är kol, så då bygger dom kol.....

Men som sagts innan, i slutet av november så tror jag klimathysterin har dämpat sig när lågkonjukturen slår till med full kraft, och med tanke på svenska kronan och ränteläget kan det bli riktigt blodigt är jag rädd, men vid en rejäl lågkonjuktur så sjunker ju utsläppen så några blir säkert nöjda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).