Skogsmiljö och Trädlära

Kustgran droppar mängder med kåda, varför?

6 inlägg 3974 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kustgran droppar mängder med kåda, varför?

Fredrik Reuter  
#572673 Varför släpper denna förmodade kustgran mängder med kåda just nu? Frågan kommer från en skogsägare i Härryda som ringde tidigare idag. Bilder skickades och detta är en bra fråga här på Skogsforum.

Kustgranen är planterad i början 60-talet och ser ut att må bra. Den har en omkrets i brösthöjd på 2,38 meter men har alltså nu i sommar börjat droppa mängder med kåda.

När ett barrträd börjar kåda så brukar det vara ett tecken på att något är fel och trädet försöker skydda sig. Men någonstans i bakhuvudet finns också att vid bra kottår så kan kottarna droppa kåda också?

Ja, jag vet inte mer, detta får vi försöka lösa tillsammans.

Se bilderna nedan för att få en bättre uppfattning.



   TS
Avatar Fallback

Re: Kustgran droppar mängder med kåda, varför?

Avslutat-02  
#572674 Det är ingen typ av stress symptom?

Användarvisningsbild

Re: Kustgran droppar mängder med kåda, varför?

Fredrik Reuter  
#572676 Ja, som sagt, jag vet inte vad det kan vara men fick en bild till nu som visar miljön den står i och hur den ser ut på håll. Inga stora synliga angrepp eller skador vad det verkar.

Skogsområdet på andra sidan vägen slutavverkades för 1,5 år sedan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kustgran droppar mängder med kåda, varför?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572677 Kottsättning är det vanliga när ädelgranar kådar. Men jag har aldrig sett så mycket att det rinner på grenar och stammen. Men börja där och kolla hur riklig kottstättning den har.

Avatar Fallback

Re: Kustgran droppar mängder med kåda, varför?

Hema  
#572680 Kan det vara början på sprickor från förra årets torka, som nu visar sig? Ser nästan ut mer som sav än kåda.

Följer utvecklingen med stort intresse. 👍

Användarvisningsbild

Re: Kustgran droppar mängder med kåda, varför?

Brozzlaren  
#572703 Det är nog lik förbannat borrar som inte hittat nåt annat, både 6 och 8 tandad. Skulle stämma i tid med den senaste avverkningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).